$
בארץ

הוועדה לצמצום הריכוזיות: לא לאפשר לשיכון ובינוי להשתתף במכרז הרכבת הקלה בירושלים

הוועדה הצביעה ברוב קולות נגד השתתפותה של שיכון ובינוי במכרז להנחת המסילה מהר ציון לשכונת גילה בבירה, וזאת מחשש שהדבר צפוי "להגדיל באופן משמעותי את הריכוזיות הכלל משקית"

ליאור גוטמן 13:4805.06.18
הוועדה לצמצום הריכוזיות ממליצה (ברוב קולות) לא לאפשר את השתתפותה של שיכון ובינוי במכרז הרכבת הקלה בירושלים. כך לפי הודעת הוועדה שפורסמה לפני שעה קלה (ג').

 

המכרז להקמת הקו הירוק של הרכבת בירושלים יצא רשמית לדרכו במרץ האחרון לאחר שלוש שנות תכנון. מדובר בפרויקט בשיתוף המגזר הפרטי (BOT) שכולל הצבת מסילות באורך כ-27 ק"מ מהר הצופים לשכונת גילה, עם שלוחות למלחה ולגבעת שאול. הפרויקט יכלול הקמת מוסך רכבת קלה חדש (דיפו) במתחם קריית הממשלה בעיר בהיקף של כ-50 רכבות. הקו צפוי לשרת כ350 אלף איש מדי יום עם עלות בניה של כ9 מיליארד שקל. מועד ההשקה המשוער הוא שנת 2024.

 

שיכון ובינוי השליטת שרי אריסון ניגשה עם אלקטרה למכרז שיכלול מימון, תכנון, הקמה, תפעול ואחזקה של קווי רכבת קלה בירושלים.

 

 

שרי אריסון, בעלת השליטה בשיכון ובינוי שרי אריסון, בעלת השליטה בשיכון ובינוי צילום: יח"צ

 

"מאחר שתחום הפעילות שלגביו נדרש זיכיון להפעלת מסילת ברזל מקומית הוא תחום תשתית חיונית וקבוצות אריסון ואלקטרה נחשבות לגורמים ריכוזיים בהתאם לחוק לקידום התחרות ולצמצום הריכוזיות, נדרשת ועדת הריכוזיות לתת המלצתה בנוגע להשתתפותן במכרז זה", אומרים בוועדה, ומזכירים כי "שיכון ובינוי פועלת בתחומי קבלנות תשתיות; בנייה ויזמות נדל"ן; ייצור חשמל; התפלה; טיפול במים ובשפכים; טיפול בפסולת; ייצור חומרי גלם לענף הבניה ועוד. גב' שרי אריסון בעלת השליטה בשיכון ובינוי שולטת גם במלח הארץ ובבנק הפועלים המחזיק בין היתר בישראכרט".

 

לפיכך, ועדת הריכוזיות טוענת שהיא סקרה את מידת הריכוזיות הכלל-משקית של הקבוצה כיום, תוך סקירת תחומי הפעילות החיוניים בהם היא פועלת, מאפייני הפעילות המאקרו-כלכליים שלה ומאפיינים המלמדים על ההשפעה הרגולטורית שלה. "הוועדה מצאה כי מידת הריכוזיות של קבוצת אריסון גבוהה במיוחד", מסכמים שם, ומחדדים ש"בחינת הריכוזיות הכלל-משקית של קבוצת אריסון מלמדת כי מדובר בקבוצה שמחזיקה בזכויות בתשתיות חיוניות בתחומי המים והחשמל שנחשבים תחומי התשתית החיוניים ביותר, בזכויות משמעותיות בתחום תשתיות התחבורה – תחום בעל חשיבות רבה אשר בו מבוצעת ההקצאה, במונופול בייצור מלח, בבנק הגדול בישראל שעומד בצומת מרכזית ביותר במשק – מוביל ומממן פרויקטים בעלי חשיבות לאומית, מחזיק בחברת האשראי הגדולה בישראל ואף עשוי להיות בעל השפעה תקשורתית כאחד המפרסמים הגדולים. הקבוצה אף בעלת פעילות שתדלנית לא מבוטלת. הכוח הפיננסי האדיר של הקבוצה לצד פעילותה הריאלית הענפה וזכויותיה בתשתיות חיוניות משמעותיות יוצרים את אחת הקבוצות הריכוזיות ביותר במשק".

 

השורה התחתונה היא ש"מאחר שהקצאת הזכות לקבוצת אריסון צפויה להגדיל באופן משמעותי את הריכוזיות הכלל-משקית ולחזק באופן ממשי את החשש מניצול הזכייה להגדלת כוח המיקוח שלה מול קובעי המדיניות, כשאין בצידה תועלת משמעותית העשויה להצדיק זאת. כמו כן, מניעת התרחבותה של הקבוצה לתחום זה אף עשויה לקדם את הגדלת מספר השחקנים בתחום התשתיות החיוניות.".

 

בדעת מיעוט, סבר חבר הוועדה, פרופ' אבי שמחון, כי על אף ריבוי המתמודדים אשר עמדו בתנאי הסף, ישנו חשש שפסילת שיכון ובינוי תפגע באופן משמעותי בתוצאות המכרז. וכי האיזון בין החשש לפגיעה בהצלחת המכרז לחשש מהגדלת הריכוזיות הכלל-משקית שעלולה להיגרם מזכייה של שיכון ובינוי במכרז מביא למסקנה כי יש לאפשר השתתפותה.

 

באשר להשתתפותה של קבוצת אלקטרה במכרז, הסכימו חברי הוועדה כי הריכוזיות הכלל משקית של אלקטרה אינה גבוהה במיוחד וכי החשש להגדלת הריכוזיות הכלל משקית כתוצאה מהקצאת הזכות לאלקטרה, בשים לב לתחומי פעילותה ולזיקה ביניהם להקצאה, מצומצם ואינו מצדיק את מניעת השתתפותה.

 

בראש הוועדה עמד עו"ד אורי שוורץ, מ"מ הממונה על הגבלים עסקיים, וחבריה: פרופ' אבי שמחון, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה ומר יואל נווה, בתפקידו ככלכלן הראשי במשרד האוצר.

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x