ניסנקורן: אין פריצת דרך בשיחות הרפורמה בנמלים, חשש מצניחה של 60% בפעילות
כך אמר יו"ר ההסתדרות הערב בביה"ד. לפני כשבועיים הסתיימה השביתה בנמלי חיפה ואשדוד סביב הרפורמה. כדי למנוע שביתות חוזרות ונשנות, ביה"ד קבע 18 ימי מו"מ מואץ למציאת פשרה
אין התקדמות משמעותית בשיחות בנוגע לרפורמה בנמלים. כך עולה מדברי יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן הערב (ב'). הוא אמר כי "יש מפגשים כמעט יום יומיים. התקיימו שיחות מול הנהלות נמלי חיפה ואשדוד על תנאי הפרישה של העובדים כמו גם נוסחאות הגנה על השכר. אני לא יכול להגיד שהיה נושא אחד שהייתה בו פריצת דרך".
ניסנקורן סיכם את המאמץ הממשלתי להשיג רפרומה בנמלי ישראל, במסגרת דיון שנערך בבית הדין הארצי לעבודה. זאת תחת חובת דיווח שהוטלה על משרדי האוצר והתחבורה, כמו גם על הנהלות הנמלים בעניין הניסיונות למנוע שביתה שם.
רק לפני כשבועיים הסתיימה השביתה בנמלי חיפה ואשדוד, לא לפני שביה"ד הטיל קנסות כבדים על ועדי העובדים שסרבו לחדש את העבודה. כדי למנוע שביתות חוזרות ונשנות, ביה"ד קבע 18 ימי מו"מ מואץ ,במטרה למצוא פשרה שתביא את ועדי העובדים, הנהלות הנמלים ומשרדי הממשלה לכדי הסכם מתואם.
עיון בפרוטוקול הדיון שנערך כאמור הערב בבית הדין הארצי לעבודה, מגלה שקצב העבודה עוד לא חזר לממוצע הנדרש. עו"ד חיה ארמן, שמייצת את הנהלת נמל אשדוד, מציינת ש"15 ימים מאז שחזרנו לעבודה, אנו מצפים לתפוקות גדולות יותר ובינתיים זה טרם קורה". עוד מגלה ארמן שהוועדים מנסים לפתוח הסכמות מלפני שנתיים, לרבות השימוש ברציפים 24 ו-25 שמיועדים לשימוש משק האנרגיה ולא לשימוש הנמל. בנוסף, הוועדים ניסו לפתוח את ההגנות על הפרמיות שהובטחו להם בעבר, מבלי להציע רף חדש כלשהו.
במהלך הדיון הודה נינסקורן שהוא הכריז על סכסוך עבודה בנמל אשדוד בשל בנייה של שכונה חדשה שם בסמוך לאחד הגדרות. לטענתו, הבנייה תקשה על הנמל לקיים פעילות ולכן אם לא יימצא פתרון, הנמל עלול להשבית עבודה בצורה מלאה או חלקית כבר באמצע יוני. מנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר אמרה שהנושא הובא לדיונו של שר התחבורה ישראל כץ, אולם התחושה היא שהאיום בשביתה בא לרצות את השטח הבוער שם, ולכן לא משנה איזה תרוץ מצאו, וגם לא משנה שלנמל אשדוד אין יכולת להשפיע על בנייה של שכונת מגורים מחוץ לגבולות הנמל.
העבודה תתרסק ב60%
ניסנקורן חשף במהלך הדיון את אחד החששות הגדולים של עובדי הנמלים הקיימים, והוא צניחה של עשרות אחוזים בהיקף העבודה. לפי ניסנקורן, "היום שני הנמלים בתחום המטען מייצרים כל אחד כמיליון וחצי בשנה (מכולות TEU- ל"ג) ובשני הנמלים, זמן קצר אחרי הפתיחה כל אחד יורד ל-600 אלף". במילים אחרות, ניסנקורן מנבא שבתחילת העשור הבא ומייד אחרי פתיחת שני הנמלים הפרטיים בחיפה ובאשדוד, נפח הפעילות של הנמלים הנוכחיים יתרסק בכ-60%. "אנחנו מאוד חוששים שהנמלים לא יהיו מוכנים לתחרות", הוא אומר.
מנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר אייל הסכימה שצריכה להיות תכנית פרישה כמו גם הגנה לעובדי דור ב', אבל לטענתה עם ההשקעות הנכונות בציוד "יש אפשרות לתחרות טובה עם הנמלים החדשים". לעומתה, אחד מנציגי ועד נמל חיפה הודה שההבנות המתגבשות אינן מקובלות עליהם. הדיון הסתיים ללא החלטות ועם חובת דיווח שנייה, שתובא בפני בית הדין.
את הנהלת נמל אשדוד מייצגים מיכל ארמן, מיכל הברפלד ועירית באגון ממשרד הרצוג-פוקס-נאמן.