היקף ההלוואות לרכישת רכבים עלה ב-14% בשנה החולפת והסתכם ב-14 מיליארד שקל
לפי נתונים שמפרסם היום הפיקוח על הבנקים הנתח העיקרי של הלוואות הרכב הועמד על ידי המערכת הבנקאית, כאשר נרשמה האטה בפעילות חברות כרטיסי האשראי בתחום
תיק האשראי שהועמד לרכישת לרכישת כלי רכב תפח ב-14% בשנת 2017 והסתכם בכ-14 מיליארד שקל, כך עולה מדו"ח המעקב שמפרסם היום (ה') הפיקוח על הבנקים. את הנתח העיקרי, 84%, העמידה המערכת הבנקאית, עם היקף תיק של כ-11.8 מיליארד שקל ואת היתרה, כ-2.2 מיליארד שקל, העמידו שלוש חברות כרטיסי האשראי.
- ההלוואות לרכישת רכב נודדות מהבנקים למימון החוץ־בנקאי
- לאומי ודיסקונט החלו לצמצם את ההלוואות לענף הרכב
- מורידים הילוך: האטה משמעותית בהיקף האשראי לרכישת כלי רכב
מהנתונים המצטברים לרבעונים מסתמנת מגמה של האטה בהעמדת אשראי לכלי רכב, בייחוד בחברות כרטיסי האשראי. כך, בחברות האשראי ברבעון האחרון של 2017 עמדה הצמיחה על 1% ורבעון קודם לכן התכווצה בכ-1.5%. זאת בניגוד לסוף 2016 ותחילת 2017 אז הצמיחה נעה בין 2.6%-8%. מגמה דומה נרשמת במערכת הבנקאית - ברבעון האחרון לשנה שחלפה צמיחת תיק האשראי לרכבים עמדה על 3.9% ובחלק מהרבעונים החל מסוף 2016 נרשם שיעור צמיחה מעל 5%.
יחד עם זאת חשוב לציין שהנתונים משקפים תמונה חלקית בלבד. היות וגופים פיננסיים בנקאיים וחוץ בנקאיים מעמידים אשראי שאיננו מבוטח בשעבוד של כלי רכב, אך כן משמש לרכישת כלי רכב. בנוסף בשנה האחרונה החלה לצבור תאוצה מגמת העמדת אשראי מצידן של חברות הליסינג עצמן ויבואניות כלי הרכב - שאף מקימות חברות בת פיננסיות לצורך כך. בשנים קודמות רווחה יותר המגמה של העמדת אשראי מצד חברת כרטיסי האשראי או הבנק שביצעו שיתוף פעולה עם חברת הליסינג כאשר יותר ויותר בשנה האחרונה עקב תמורות שונות חברות הליסינג והיבואניות מעמידות בעצמן אשראי. כך למשל לחברת אלבר יש את חברת הבת 'אלבר קרדיט' , לקרסו מוטורס יש את 'אוטו קאש שירותי מימון', ושלמה סיקסט הקימה את חברת המימון 'דרך האשראי' לצורך פעילות פיננסית מוקדם יותר השנה.
הסיבות לכך הן כניסתו לתוקף בשנה האחרונה של חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים מוסדרים שמחיל לראשונה פיקוח והסדרה על חברות פיננסיות חוץ בנקאיות ובכללותן גם פעילות פיננסית של חברות הליסינג , כתלות בהיקפי הפעילות. בנוסף, חברות כרטיסי האשראי, על רקע הפרדתן על הפרק של ישראכרט ולאומי קארד, פוזלות יותר ויותר להעמדת אשראי צרכני שלא לכלי רכב, משום שאשראי צרכני מגלם בתוכו מרווח ריבית גבוה יותר. בכלי רכב קיימת בטוחה בדמות כלי הרכב הנרכש מה שמוזיל את עלות ההלוואה.
בשל העלייה בסיכון האשראי לרכישת כלי רכב החלו בפיקוח על הבנקים בסוף 2016 לאסוף נתונים על ההלוואות שמעמידה בתחום זה המערכת הבנקאית. ביולי האחרון פרסם הפיקוח הנחיות להפחתת הסיכון, ובהן הנחיה כי גובה ההלוואה לרכישת רכב לא יעלה על 60% משווי הבטוחה - כלי הרכב עצמו. בהנחיות הודגש כי הבעיה נוגעת לחברות הליסינג וליבואניות הרכב, וזאת בגלל שיעור המינוף שלהן שעולה על 80% - ולא לבנקים או לחברות כרטיסי האשראי.