$
רכב

לא עוצרים באדום: היד הקלה על האישורים לניסויים ברכב האוטונומי

הניסוי ברכב האוטונומי בשבוע שעבר בירושלים כמעט הסתיים באסון כשהרכב לא עצר באור אדום ברמזור. במשרד התחבורה ובמשטרת ישראל לא ממש התרגשו. למה הם מחכים?

תומר הדר 16:2821.05.18

בשבוע שעבר התקיים ברחובות ירושלים אירוע בעל חשיבות עולמית: נסיעת מבחן במכונית האוטונומית של אינטל ושל מובילאיי. באירוע השתתפו צוותי תקשורת שנבחרו בקפידה על ידי מובילאיי, שליוו את מכונית הפורד האוטונומית של מובילאיי ברחובות ירושלים.

 

 

 

רק כמה ימים לפני כן ציין אמנון שעשוע בכנס מיוחד שנערך בארצות הברית כי הניסוי היה חשאי. לדברי שעשוע, במובילאיי לא רצו שהנהג הישראלי יאתגר את המכונית. עוד ציין שעשוע שהמודל שפיתח יבטיח פחות תאונות ברכבים אוטונומיים. וגם שהנהיגה ברחובות ירושלים הסואנים היא נהיגה קשה. כל זה היה טוב ויפה עד שהמכונית האוטונומית של מובילאיי שבה נסע צוות של ערוץ 10 אותגרה לא על ידי הולך רגל סקרן, אלא על ידי רמזור אדום. הפורד ההייטקית חלפה על פני הרמזור האדום בחדווה, בלי כל יכולת "לקרוא" את הרמזור, למרות שהיה לה שפע של זמן תגובה.

 

למרבה המזל באותה עת לא נכנס לצומת רכב אחר, וכך נמנעה ממובילאיי המבוכה הכרוכה בתאונת רכב אוטונומי, מן הסוג שחוו בזמן האחרון UBER וגם WAYMO, אך את תגובותיהם המופתעות של אנשי צוות הצילום ואת האור האדום ברמזור היה ניתן לראות בקלות, ואת מבוכתם של מפעילי הרכב ניתן היה לחוש דרך מסך הטלוויזיה.

 

מובילאיי מיהרה להסביר שלמעשה ההפרעה שגרמה לרכב שלה לעבור באור אדום נגרמה על ידי ציוד הצילום של הצוות, מה שכמובן מעלה לא מעט שאלות אודות ניסויים עתידיים שתקיים מובילאיי ברחובות ירושלים, שבהם נוסעים לא מעט צוותי טלוויזיה למשימות שונות ומשונות.

 

במשטרה ומשרד התחבורה לא התרגשו

 

אך מה שיותר מוזר בכל הסיפור הזה אינו חוסר יכולתה של המכונית לקרוא רמזורים אדומים בתנאים מסוימים. אחרי הכול, מדובר בניסוי חדשני ומתקדם ומן הסתם ייתכן מרווח טעות מסוים. מה שבאמת מוזר בסיפור הזה הוא הקלות שבה הן משרד התחבורה והן משטרת ישראל מתייחסים לאירוע.

 

כאשר ניסויי הרכב האוטונומי החלו ברחובות ישראל פנינו אל גורמים במשרד התחבורה ובמקביל גם בקרב מפתחי הרכב האוטונומי. מפתחי הרכב האוטונומי הדגישו שכדי לקבל אישורים לביצוע ניסוי בכביש ציבורי בישראל נדרשת כמות גדולה במיוחד של קשרים, שלא הצליחו לקבל. אחד מהם אפילו ציין שנעצר על ידי משטרת התנועה בעיצומה של נסיעה ברכב אוטונומי ברחובות רמת החי"ל בתל אביב, למרות שהרכב לא היה פעיל במצבו האוטונומי.

 

 

הרכב האוטונומי מדגם פורד פיוז'ן של מובילאיי ואינטל בניסוי בירושלים הרכב האוטונומי מדגם פורד פיוז'ן של מובילאיי ואינטל בניסוי בירושלים צילום מסך: מובילאיי

 

לעומת זאת, במקרה של מובילאיי נמצאו למרבה המזל האישורים הנדרשים – ולפי משרד התחבורה הנושא נבדק לעומק לפני הענקת האישורים. בדיקת העומק של משרד התחבורה לא כללה ככל הנראה את האפשרות של מעבר באור אדום.

 

תגובתה של משטרת ישראל לנושא תמוהה אפילו יותר: עצם ביצועה של עבירת תנועה אשר מוגדרת לפי משטרת ישראל עצמה כ"עבירה מסכנת חיים" אמור להפעיל כל סירנה במטה המשטרה, במיוחד לאור העובדה שקיים כאן סיכון חיים מהותי. יתרה מכך, לאור האירוע הלא מתוכנן מתעוררת רשימה ארוכה מאוד של שאלות שעליהן משטרת ישראל צריכה לענות – למשל מי ישלם את הקנס על עבירת התעבורה אם הרכב עבר באור אדום בעוד שאינו ננהג. האם עבירות כאלה תועדו בעבר.

 

ומעבר לכך, שאלה נוספת מתעוררת שעליה אין תשובות נכון לעכשיו: נאמר שהרכב שעבר באור אדום היה נפגע על ידי רכב אחר שנכנס לצומת - מי נושא באחריות הביטוחית?

 

למה לא עוצרים את הניסויים?

 

על שאלות אלה מסרבים במשטרת ישראל לענות ומדגישים: "משטרת ישראל נענתה לבקשת משרד התחבורה לבצע ניסוי בהתאם לכללים שהוצגו בבקשה שהוגשה למשטרה. למותר לציין כי אישור זה לא כלל מתן היתר לביצוע עבירת תנועה כלשהי במסגרת הניסוי. משטרת ישראל תמשיך לאכוף את חוקי התעבורה ולטפל בכל חריגה מהוראות החוק בהתאם".

 

במשטרת ישראל, נכון לכתיבת שורות אלה, לא מתבצעת אפילו חקירה של האירוע ולא הסקת מסקנות. מטריד, אך נכון. יתרה מזאת, בארה"ב, לאחר תאונות הדרכים שאירעו במכוניות של UBER ושל WAYMO, הודיע הרגולטור על עצירת הניסויים לצורך בדיקה. ייתכן שגם בכירי משרד התחבורה צפו במכונית של מובילאיי עוברת ברמזור אדום. אנחנו לא שמענו על עצירת ניסויים.

 

על פניו, ניתן להבין את הסיטואציה. ברידג'יט דריסקול, צעירה אירית, נהרגה בשנת 1896 במה שנחשב לתאונת הדרכים הראשונה בעולם בה תועדו נפגעים. המכונית נחשבה אז לכלי שטן, יצירה ניסיונית ופולטת ענני עשן שספק תכבוש את כבישי העולם וספק תיעלם לטובת סוסים וכירכרות. מאז, למען האמת, נהרגו בתאונות דרכים מיליוני נפגעים אחרים כך שעיניין התאונות פחות קריטי.

 

הבעיה היא הקלות שבה הרשויות בישראל מעניקות אישורי בחינת רכב אוטונומי. משיחות עם גורמים במשרד התחבורה וגם במשטרת ישראל עולה כי גורמי מפתח מסוימים במשרד התחבורה, כאלה שעוסקים בין היתר בבטיחות בדרכים ובניהול סיכונים וחוקי תעבורה כלל לא ידעו על הניסוי של מובילאיי. במשטרת ישראל מעדיפים ליישר קו עם משרד התחבורה ולהדגיש שהכל בסדר, ולהתעלם במפגיע ממה שהיה בפועל עבירת התנועה החמורה הראשונה של רכב אוטונומי במדינת ישראל.

 

במדינות אחרות, כמו ארה"ב או בריטניה, הולכות ומתגבשות תקנות מחמירות להחריד לנהיגה ברכב אוטונומי. ועד שזה יקרה החברות שמעוניינות לבצע ניסויים צריכות לעבור 10 מדורי גיהנום. בשבוע שעבר ציין אמנון שעשוע שכבישי ירושלים הם גיהנום לנהיגה. מה שבטוח, כשרוצים, הם גן עדן לניסויים ברכב אוטונומי.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x