פרשנות
המצב בטלוויזיה לא טוב, אבל גם לא נורא
בשנה האחרונה איבדה HOT כ-24 אלף מנויי טלוויזיה, אולם בה-HOT לא ממהרים לנקוט בפעולות חדות ומעדיפים כרגע ללמוד את ההתנהגות החדשה של השוק
הדו"חות הכספיים שפרסמה מוקדם יותר היום HOT ממחישים את התחרות הגוברת בשוק הטלוויזיה הרב-ערוצית, כשהנתונים הבולטים הם הירידה החדה בהכנסה הממוצעת ממנוי (ARPU) ב-7 שקלים וקיטון במצבת מנויי הטריפל ב-9,000 בהשוואה לרבעון הקודם.
בשנה האחרונה איבדה HOT כ-24 אלף מנויי טלוויזיה, אולם בה-HOT יודעים שמצבם מבין שאר חברות התקשורת המספקות שירותי טלוויזיה רב-ערוצית עדיין הטוב ביותר, ולכן לא מתרגשים מהירידה החדה במצבת המנויים. בסלקום ופרטנר ממשיכים לגייס במרץ על מנת שיוכלו להחזיר את ההשקעה ולהפוך את הפעילות למנוע צמיחה, אולם נראה כי הסיכוי שהן יגיעו לנתח שוק משמעותי בשנתיים הקרובות אינו גבוה. המתחרה הגדולה yes כבר ביצעה מהלך חד להורדת מחיר חבילת הטלוויזיה במטרה לבלום את קצב הנטישות.
למרות המצב הקיים, ב-HOT לא ממהרים לנקוט בפעולות חדות ומעדיפים כרגע ללמוד את ההתנהגות החדשה של השוק, ויש לכך שתי סיבות עיקריות. הראשונה היא היכולת למכור טריפלים. נכון שמצבת מנויי הטריפל רשמה ירידה משמעותית, אך עדיין מדובר באחד מהכלים השיווקיים המועדפים על הצרכנים. כל עוד yes לא תוכל למכור חבילות תקשורת משולבות, HOT תמשיך בצעדים להגדלה, או לכל הפחות לשימור, מנויי הטריפל.
הסיבה השנייה היא ש-HOT יודעת מי הלקוחות שלה. את הרבעון הראשון סיכמה החברה עם 781 אלף מנויים, ומהדו"חות עולה כי HOT לא נלחמת בכל מחיר בכל מנוי שמאיים בעזיבה לטובת המתחרות. בפילוח לקוחות הטלוויזיה עולה כי כמעט שני שליש מהמנויים הם לקוחות ותיקים עם ותק של 4 שנים ויותר. במספרים, מדובר בכחצי מיליון מנויים שניתן להגדיר אותם כלקוחות נאמנים. חלקם כמובן הם לקוחות שאינם רגישים למחיר, או כאלו שאינם מודעים לאפשרויות העומדות בפניהם, וגם לקוחות שמרוצים מהשירות ולא מעוניינים בשינוי. עם בסיס לקוחות בהיקף הזה נראה כי HOT עשויה להמתין עוד קצת עד שתנקוט בצעדים משמעותיים לבלימת הנטישות.
עם זאת, שאר מגזרי הפעילות העיקריים רושמים נתונים חיוביים באופן יחסי. בשוק הסלולר הוט מובייל ממשיכה להיות החברה המובילה בגיוס מנויים ברבעון הראשון, ויהיה מעניין לראות כיצד כניסתה של we4G שהצליחה לעורר את השוק מחדש תשפיע ברבעונים הבאים. בנוסף, HOT מדווחת היום כי לראשונה מזה שמונה שנים מצבת הלקוחות במגזר הקווי גדלה והסתכמה בכ-1.002 מיליון מנויים לפחות לאחד משירותי הטלוויזיה, אינטרנט וטלפוניה.
כשצוללים למספרים עולה כי הגידול מגיע ממנויי האינטרנט, מה שעשוי להצביע על שינוי במיקוד פעילות החברה. עד כה HOT התמקדה בשירותי הטלוויזיה, אולם לאחרונה נשמעים קולות של שינוי בקו המחשבה – קולות שנשמעים בבזק. מלבד חברת הטלוויזיה בעלת מספר המנויים הגדול ביותר, HOT היא גם בעלת תשתית התקשורת הנייחת השנייה בישראל. בשנים האחרונות, ובעיקר בזכות רפורמת השוק הסיטונאי, בזק הצליחה להגדיל את מספר המנויים אליהם היא מגיעה עם תשתית אינטרנט בזכות ספקיות התקשורת שהעבירו אליה לקוחות מ-HOT. אם 2017 התאפיינה בתחרות אגרסיבית בשוק הטלוויזיה, HOT מבינה שהקרב הבא יתרחש בשוק התשתיות ולכן היא נערכת לכך.