פרסום ראשון
בית הדין הורה על הפסקת השביתה בנמלים: "גורמת לנזקים כבדים"
העובדים בחיפה ואשדוד פתחו בצהרים בשביתה, על רקע הסחבת במו"מ עם המדינה על הרפורמה. נמל חיפה: "כל יום שביתה גורם נזק של 2.5 מיליון שקל"
בית הדין הארצי לעבודה הוציא לפני שעה קלה צו המורה להפסיק את השביתה בנמלי חיפה ואשדוד, עוד בטרם יתקיים דיון בבקשה במעמד הצדדים; זאת, "לנוכח הנזקים הכבדים שנגרמים כתוצאה משיבושי העבודה, ומאחר ששיבושי העבודה עומדים בניגוד להחלטות בית הדין ולהסכמות בין הצדדים".
- ביה"ד לעבודה בבאר שבע אוסר על עובדי נמל אשדוד לשבש את העבודה
- ביה"ד לעבודה דחה את בקשת אלון חסן לחזור מיידית לנמל אשדוד
- בשל שיבושים בנמל אשדוד: 4 חברות ענק עוברות לחיפה
מוקדם יותר הערב הגישו נמלי חיפה ואשדוד עתירה לביה"ד הארצי לעבודה בבקשה להקפיא את השביתה בה פתחו העובדים בצהרים. לפי הנמל, כל יום שביתה גורם לו נזק ישיר בהיקף של כ-2.5 מיליון שקל. עוד טען נמל חיפה כי בזמן השביתה הופסקה העבודה על שלוש אוניות ונמנעה כניסה של אוניה רביעית. לדבריו, הוא מצפה לאוניית סחורה של חברת צים שתדרוש אלפי פעולות, אך ללא כוח אדם אין אפשרות לטפל במטען.
בצהרים פתחו עובדי נמלי אשדוד וחיפה בשביתה כוללת בכל הרציפים. השביתה הגיעה על רקע הסחבת שנרשמת שם בכל הקשור למשא ומתן שיש לוועדי הנמלים מול המדינה בנושא הרפורמה. בהודעה ששלח נמל אשדוד לכל הלקוחות שלו הוא מודיע רשמית ש"בשעה זו החלה שביתה פראית בנמל ולא ניתן שירות לאוניות ומשאיות בכל סוגי המטענים". יצוין שרק השבוע פסק ביה"ד לעבודה בבאר שבע שעל עובדי הנמל אסור לשבות או לשבש את העבודה עד לסיומו של מו"מ בין המדינה להתסדרות על אופי הרפורמה. במקביל, בנמל חיפה כינסו העובדים אסיפות חירום והרציפים שם יומדים מושבתים, וזאת בשל אותה סיבה.
אשל ארמוני, יו"ר, חברת נמל חיפה, אמר הערב: "אנחנו אלה שמובילים בחודשים האחרונים את המו״מ בנושא הרפורמה בנמלים. למעשה, אנו הגורם האקטיבי ביותר בקידום הנושא, ואם נגרמים עיכובים הם נגרמים בגלל גורמים אחרים. האצבע הקלה לשימוש בנשק השביתה והפגיעה בסחר הישראלי ובחברת הנמל בלתי מתקבלים על הדעת. הכנת הנמל לעתיד מחייבת ראשית לכל שינוי בתרבות האירגונית של הנמל".
אתמול (ג') הודיע יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ש"לא אאפשר את המשך הסחבת של הממשלה בנושא השלמת דיוני הרפורמה בנמלים", זאת בסיומה של פגישה עם נציגי המדינה בנושא הרפורמה. הדיון אתמול התקיים במעמד מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד, מנכ"לית משרד התחבורהקרן טרנר-אייל, מנכ"ל חברת נמלי ישראל שלמה ברימן, מנכ"ל נמל אשדוד יצחק בלומנטל, יו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי וראשי הוועדים בנמל אשדוד. ניסנקורן התריע במהלך הפגישה כי לא יאפשר סחבת נוספת על גב העובדים ודרש לסיים את המו"מ באופן אינטנסיבי בין הצדדים. "אם לא תהיה התגייסות של משרדי הממשלה לנושא, אני רואה לפנינו משבר גדול", אמר ניסנקורן.
לדברי ניסנקורן "המדינה וההנהלות ממשיכות לגרור רגליים ולא מזדרזות לסיים את הנושא. לא כך דואגים לתחרות הוגנת למען כל החברה הישראלית. נמלי הים, הנמצאים בבעלות המדינה ושייכים לכל אזרחי ישראל, משמשים כשער למסחר בינלאומי וכשחקן מרכזי בכלכלה הישראלית ולכן אסור להפקיר את עתיד הנמלים הקיימים. אי אפשר להמתין יותר על הגדר ולא ניתן לבצע את תכנית הרפורמה בלי להתכנס למו"מ מרתוני ומיידי עם נציגות העובדים. הבטחת חוסנו של הנמל בתחרות, באמצעות תשתיות מתאימות, היא אינטרס לאומי ראשון בחשיבותו. יש לסיים את המו"מ בעניין עיגון הביטחון התעסוקתי, הגנה על שכר ואיתנות פיננסית. המשך הסחבת הוא מתכון למשבר עמוק וחבל שהדברים יצטרכו להגיע לשם".
מההסתדרות הכללית התייחסו לשביתה ואמרו ש"ההסתדרות והוועדים שומרי חוק ומכבדים כל הנחיה של בתי הדין. יחד עם זאת, הסחבת במשא ומתן מזה קרוב לחמש שנים היא בלתי נתפסת ואינה עומדת באף פרמטר מקובל של משא ומתן בעולם יחסי העבודה. העובדים חרדים למקום עבודתם ולפרנסתם אל מול נמלי הטייקונים החדשים שבנייתם מתקדמת מיום ליום, ועומדים במצב בלתי אפשרי".
מהתאחדות התעשיינים נמסר כי "ההתאחדות התריעה בשבועות האחרונים בפני משרד התחבורה כי המצב בנמלים עומד בפני הידרדרות וכי יש למנוע זאת מבעוד מועד. כפי שנראה היום, התנהלות משרד התחבורה מול הנמלים בוצעה בחוסר אחריות כאשר מי שמשלם את המחיר הם לקוחות הנמלים. מזה זמן רב שהפעילות בנמלים מקרטעת ופוגעת באופן קריטי בפעילות המשק. הפסקת הפעילות בנמלים באופן פתאומי, מביאה למצב בו התעשייה לא עומדת בהתחייבויותיה כלפי העולם מצד אחד ולא מקבלת חומרי גלם מצד שני. השביתה בנמלים עוצרת את החמצן לתעשייה הישראלית. אני קורא למדינה ולעובדים שלא לנהל את מאבקיהם על גבה של הכלכלה והתעשייה הישראלית. ולפתור את המשבר בהידברות״.