תשכחו מאופניים: אירופה נכנסת בפול גז לשוק הרכב בסין
תוך חמש שנים נהפך שוק הרכב בסין לגדול בעולם, לכן זה לא מפליא שלקסוס, וולוו, פולקסווגן ומרצדס נוהרות לשם. בתערוכת בייג’ין, שתיפתח מחר, הן ישיקו דגמים חדשים שמיועדים במיוחד למתעשרים החדשים של מדינת הענק
במונחי ענף הרכב העולמי חמש שנים הן הרף עין, עם זאת חמש שנים הן כל מה שנדרש כדי להפוך את שוק הרכב הסיני לשוק הרכב הגדול בעולם, הודות לקצב גידול אוכלוסייה חסר התקדים והצמיחה הכלכלית של מדינת הענק. לכן אין זה פלא שתערוכות הרכב של סין נהפכו במהרה לאבן שואבת עבור יצרני הרכב הגדולים בעולם, שבעבר העדיפו להתעלם מהשוק הזה. בתערוכת הרכב של בייג'ין שתיפתח מחר יציגו יצרני הרכב הגדולים את הדגמים שקודם כל יגיעו לידי הסינים, ורק אחר כך לשאר העולם.
לקסוס ES
למי שעדיין רוצים סדאן
שוק רכבי היוקרה העולמי עובר בשנים האחרונות שינוי: לא עוד מכוניות סדאן בעלות ארבע דלתות, אלא רכבי כביש־שטח בכל הגדלים ובכל התצורות: בלקסוס מודעים היטב לעובדה זו אך הם עדיין צריכים לדאוג ללקוחות שמה שהם מעוניינים בו הו מכונית סדאן - ודווקא לא כזו שתהיה הגדולה ביותר בהיצע.
לכן לקסוס מציגה בבייג'ין את ה־ES, דגם שנושא בשורה ארגונית לצי המכוניות של החברה, לא פחות מאשר עיצובית: ה־ES של לקסוס קיימת שנים מאז הצגת הדגם לראשונה בשנות ה־90, אך המכונית שווקה בעבר בעיקר בארצות הברית, לצד ה־GS שהיתה מעט גדולה ממנה. כעת לקסוס צפויה ככל הנראה לצמצם את היצע מכוניות הסדאן לטובת רכבי כביש־שטח ולהציע את ה־ES החדשה במקום ה־GS. שלא במפתיע, בשוק שבו צריך להתמודד מול רוכשי רכבי כביש־שטח המפתח הוא בעיצוב, וזה של ה־ES מחקה בדיוק את העיצוב של LS, הלקסוס הבכירה ביותר, ושם דגש על מאפיינים ספורטיביים מוחצנים. פרט לאורכה, 4.8 מטר, לקסוס טרם פרסמה מידע על המנועים והמפרטים, אך ככל הנראה היא תוצג הן בתצורה רגילה והן בתצורה היברידית.
סיטרואן C4 איירקרוס
דגם ייעודי לסין
סיטרואן נהנית בשנים האחרונות מסוג של תחייה הנובעת משורה של עיצובים נועזים ופרקטיים שהחברה אימצה בכמה מהדגמים שלה: החל בקקטוס וכלה ב־C3 איירקרוס. עבור סיטרואן, המייצרת מכוניות בסין עצמה, תערוכת בייג'ין נחשבת לחשובה במיוחד. באירופה סיטרואן משווקת כבר את הקקטוס, גרסת הכביש־שטח של C4, אך עבור הסינים היא מכינה משהו שונה, וייעודי לשוק הזה: גרסה מוגדלת לדגם C4 איירקרוס שיגדיל את היצע רכבי הכביש־שטח המעוצבים של החברה. הרכב מבוסס על מכלולי C3. לפי סיטרואן, ה־C4 איירקרוס ארוך ב־12 ס”מ מה־C3 איירקרוס הרגיל ומבוסס על בסיס גלגלים ארוך ב־5 ס”מ.
פולקסווגן טוארג
מתחרה במרצדס ואאודי
עבור פולקסווגן, יצרנית הרכב הגדולה בסין, כל דגם חדש חשוב, אך בהיעדר מכונית מנהלים גדולה מובילה בהיצע, רכב הכביש־שטח הבכיר של פולקסווגן, הטוארג, נחשב עבור היצרנית לפלטפורמה החשובה ביותר להצגת טכנולוגיות חדשות, במיוחד בהתחשב בעובדה ששוק הרכב הסיני נחשב כיום לראשון בעולם שיאמץ תקינה מחייבת לרכבים חשמליים ורכבי פלאג אין הייבריד. הטוארג החדש, שמוצג בסין עוד לפני אירופה, אמור להיות ממוצב במקום גבוה מקודמו, כלומר להתחרות ישירות מול מרצדס וגם מול המתחרה מבית אאודי. לפי פולקסווגן, טוארג החדש ארוך יותר ומרווח יותר, אך קל בכ־100 ק”ג הודות לשימוש ברכיבי אלומיניום.
מבחינת שימוש בטכנולוגיה, הטוארג מצויד בצמד מסכי ענק, בקוטר 12 ו־15 אינץ', בכל מערכת בטיחות אפשרית, כולל מערכת ראיית לילה וגם במנגנון היגוי אחורי: כלומר הגלגלים האחוריים מסוגלים לפנות לצדדים במידה מסוימת, כדי לשפר את יכולת ההיגוי. היצע המנועים כולל מנוע דיזל בנפח 3.0 ליטר אשר מפיק 231 כוחות סוס, ומנוע בנזין בנפח דומה אשר מפיק 340 כוחות סוס. הרכב יצטרך להתמודד בעתיד עם תקינת זיהום האוויר של מרכזי הערים בסין, ופולקסווגן מדגישה שבקנה ממתינה גם גרסת פלאג אין הייבריד.
פולסטאר 1
חשמלית ראשונה לוולוו
וולוו כבר הצהירה בעבר שתחדל לפתח מנועי בעירה פנימית, הבעיה היא שהלקוחות לא בהכרח מוכנים עדיין לקבל זאת. לכן, כדי לבדוק את פני השטח לפני שחרור הדגמים החדשים וולוו חייבת להציג מכונית חשמלית ייעודית שתהיה נפרדת מוולוו מבחינה מיתוגית. הפתרון של וולוו הוא פולסטאר (Polestar) — מותג רכב חדש הנושא את שמה של חטיבת המרוצים של וולוו שיצרה עד לאחרונה גרסאות ספורטיביות של מכוניות המנהלים השוודיות.
בשלב הראשון, כדי להצדיק את קיומה כחטיבה ספורטיבית נפרדת מציגה פולסטאר את ספינת הדגל, שנקראת בפשטות "1". כדי להפיג את החשש הכרוך ברכישת רכב חשמלי פרסם המותג תמונות ראשונות של ספינת הדגל בעודה עוברת מבדקי סבולת אי שם בצפון שוודיה בטמפרטורות של מינוס 20 מעלות צלזיוס. למרות שפולסטאר נמנעת מלפרסם נתונים כלשהם אודות המפרט הטכני, החברה מציינת שההספק, 592 כוחות סוס, מיוצר באמצעות צמד מנועים חשמליים ונשלט על ידי מערכת בקרת משיכה המחלקת את כוח המנוע בין שני הגלגלים המניעים. נתון חשוב נוסף שוולוו הזכירה בפרסומיה נוגע לאופן התשלום: בחלק מן השווקים יוכלו הלקוחות לחכור את הפולסטאר 1 בתוכנית תשלומים חודשיים.
מאיבאך SUV
רכב כביש־שטח
מאיבאך, חטיבת רכבי היוקרה של מרצדס בנץ, הוקמה כדי לספק מכוניות למי שאינו מסתפק במרצדס, כלומר - כדי להתחרות ברולס רויס ובבנטלי. הבעיה היא שבעוד שמאיבאך התמקדה בעיקר בפיתוח מכוניות יוקרה בתצורת סדאן בעלות ארבע דלתות, שוק היוקרה התקדם הלאה: רולס רויס נערכת להצגת רכב כביש־שטח שיקרא קאלינן; ובנטלי כבר הציגה את הבנטיאגה. למאיבאך ברור אם כן שרכב הכביש־שטח החדש של היצרנית, שיוצג בבייג'ין חייב לגנוב לקוחות סינים עשירים במהירות ממותגי היוקרה האחרים.
כך, בספק תאונה ספק כוונה, נחשפו לא מזמן באתר האינטרנט של מרצדס בסין תמונות של הרכב כביש־שטח החדש, והראשון, של מאיבאך. שמו של הרכב החדש אפילו טרם נקבע. מה שמפתיע הוא שלמרות הערכות ראשונות שהכביש־שטח של מאיבאך יהיה פשוט גרסה מהודרת של אחד מדגמי היצרן הקיימים, בפועל זה דגם עצמאי לחלוטין שצורתו מזכירה את זו של מכונית מנהלים מוגבהת. על פי הערכות, הכביש שטח של מאיבאך יצויד בלא פחות מארבעה מנועים חשמליים שיפיקו מעל 700 כוחות סוס, וכמובן שבכל אביזר יוקרה אפשרי.