בלעדי לכלכליסט
בדרך להסכם קיבוצי: נמל חיפה יצמצם 40% מכוח האדם
המגעים להסכם קיבוצי במסגרת הרפורמה בנמל הצפוני מתקדמים מהר: ההנהלה הצהירה שעד 2022 מספר עובדי הנמל ירד ל־600. במקביל, בנמל אשדוד אלון חסן פתח חזית מול ההנהלה כשפנה לבית הדין לעבודה בבקשה לאפשר את כניסתו לנמל
בעוד שבנמל אשדוד נלחמים בשמועות על חזרתו הקרובה של יו"ר הועד המיתולוגי אלון חסן, בנמל חיפה המגעים להשגת הסכם קיבוצי חדש ורפורמה ניהולית מתקדמים בקצב מהיר. ממידע שהגיע לידי "כלכליסט" עולה שהנהלת נמל חיפה הצהירה ביום רביעי האחרון שיעד דילול העובדים הרשמי שלה הוא 40%, כלומר שמתוך כאלף עובדים כיום הם שואפים לצמצם את מספר העובדים לכ־600 בלבד, בין אם בפיטורי התייעלות ובין אם במבצע פרישה מרצון. עוד הצהירו בנמל, במסגרת דיון שנערך בלשכת מנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר אייל, שהיעד להשגת דילול העובדים הוא עד תחילת 2022.
- רגע לפני החג: ועדי העובדים בנמל חיפה עצרו את פריקת האוניות
- ליקויים בהיקף של 5 מיליון שקל התגלו במסוף חדש בנמל חיפה. מי ישלם?
- אחרי העובדים בנמל אשדוד: הוועד בנמל חיפה דורש 70% משכר הפורשים מרצון
למעשה, אם מקזזים את מאות העובדים ששייכים למחלקת ים (נתבים, גוררים), ובכל מקרה היו אמורים לעבור לחזקת חברת נצלי ישראל (הרגולטור) אז עובדי הנמל יפחתו בכ־300 איש. השאלה הגדולה שנותרה ללא מענה היא מי יממן את הפרישה. ברור שעלות פרישת עובד דור א' תחזיר את עצמה תוך 4 שנים, אולם עלות ההוצאה המיידית על הסכם פרישה ומענק הסתגלות עלולה לנוע בין מיליון למיליון וחצי שקל לעובד, כסף שלא ברור מהיכן יגיע.
בתוך כך, הסערה בנמל אשדוד מסרבת להירגע. יו"ר הוועד המיתולוגי אלון חסן עתר אתמול לבית הדין האזורי לעבודה בבקשה רשמית להחזירו לנמל. זאת לאחר שבמהלך חופשת הפסח ניסה חסן ניסה להיכנס לנמל, אך נעצר בשער בהוראת ההנהלה. הסיבה לעצירתו היתה שעד שלא יהיה פסק דין חלוט בעניינו, הוא מנוע מלהיכנס לנמל.
חסן נעדר מהנמל מאז תחילת החקירה נגדו באמצע 2013, ומאז הוא מוגדר כ"עובד בהשעיה" שזכאי רק ל־50% משכרו. במהלך השנים האחרונות גיבשה הפרקליטות ארבעה כתבי אישום שונים נגדו, ולפני פסח הגיע זיכוי מהדהד שקבע שבשלושה מתוך ארבעת האישומים ‑ הזיכוי אינו מחמת הספק, אלא מחוסר ראיות המעידות לכאורה על ביצוע עבירה. לפרקליטות ניתנו 45 ימי עבודה כדי לערער. אם לא יוגש ערעור, פסק הדין יהפוך לחלוט, כלומר זיכוי מלא וסגור.
העתירה נפתחת בתיאור הרקע להגיעו של חסן לשערי הנמל: "ארבע שנים לאחר 'מחול שדים' סביב המבקש, לאחר מסע ייסורים והאשמות שווא שמקור חלקן בהנהלת המשיבה, זוכה המבקש מכל העבירות המיוחסות לו". עוד טוענים עורכי דינו של חסן כי "בפסק דין מפורט ומנומק היטב של בית המשפט המחוזי בבאר שבע, מצופה היה, כי נוכח זיכויו המוחלט של המבקש מכל האישומים, לאחר תקופה בה הושעה (שלא כדין) ממקום העבודה ששימש לו כבית משך כ־25 שנה, תקבל המשיבה את המבקש חזרה 'בזרועות פתוחות', תוך התנצלות על ההליך המביש והקלוקל במסגרתו הושעה, ועל הסבל שנגרם לו".
בנוסף, נכתב בעתירה כי הנהלת נמל אשדוד לא רק שלא מאפשרת את חזרתו של חסן לנמל אלא אף "בוחרת להתנהל באופן פסול כלפיו ולהוסיף על הסבל הרב והמיותר שעבר המבקש על לא עוול בכפו. כשהגיע לנמל, לא הורשה להיכנס, וסולק בבושת פנים, ללא כל הסבר או נימוק". חסן מבקש מבית הדין "לקבוע כי אין לאפשר פגיעה חמורה ולא מידתית נוספת בכבודו, פרנסתו, בחופש העיסוק, בשמו הטוב של המבקש, וכי המבקש יושב ללא דיחוי לעבודה בנמל", כך לשון העתירה.
כפי שפורסם בשבוע שעבר ב"כלכליסט", לא רק הנהלת הנמל חושש מהשפעת חזרתו של חסן לנמל על יחסי העבודה בנמל, בעיצומו של ניסיון להשיג הסכם קיבוצי חדש - גם בהסתדרות מרגישים מאוימים. החששות מבוססים על קריאתו של חסן לעובדים, בראיון בגלי צה"ל בשבוע שעבר, לפרוש מההסתדרות ולהתפקד למוסד אחר. נמל אשדוד הוא אחד המעוזים האחרונים של ההסתדרות ואחד הבולטים שבהם (לצד הרכבת, חברת החשמל, נמל חיפה ורשות שדות התעופה). אובדן הנמל עלול להוות מכה קשה ליו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, שמאז הידיעה על חזרתו של חסן האיץ מול משרדי האוצר והתחבורה את המגעים לקידום הרפורמה, תוך מתן הטבות לעובדים.
מנמל אשדוד נמסר בתגובה כי "ההחלטה בעניינו של חסן תתקבל רק לאחר קבלת פסק דין חלוט".