$
בארץ

בלעדי לכלכליסט

סוף לאגרות המכס: פטור מלא לחבילות מחו"ל עד 1,000 דולר

בינואר האחרון השיקה רשות המסים מערכת לשחרור חבילות מהמכס על ידי חברות השילוח, שגרמה להתייקרות היבוא האישי באמצעות אגרות שנעות בין 18 ל־60 שקל עבור חבילות שערכן עד 1,000 דולר. כעת תמליץ ועדת האגרות במשרד האוצר לבטלן

עמרי מילמן ואורנה יפת 07:0002.04.18

ועדת האגרות במשרד האוצר צפויה להמליץ על קביעת פטור מאגרות מכס לחבילות מחו"ל שערכן מגיע עד 1,000 דולר, כך נודע ל"כלכליסט". כיום נגבות אגרות בגין יבוא פרטי שנעות בין 18 ל־77 שקל, אותן גובה המכס רק מחברות בלדרות, בעוד שחבילות המגיעות דרך הדואר פטורות מאותן אגרות. הוועדה התכנסה לפני כמה שבועות וקיבלה את ההחלטה, וכעת עליה לנסחה באופן רשמי ולהגישה לשר האוצר משה כחלון. אם כחלון יאשר את ההמלצה, תעבור ההמלצה לאישור ועדת הכספים על מנת שתיכנס לתוקף.

 

 

 

כיום המצב מפלה לרעה את חברות השילוח לעומת הדואר, כאשר הלקוחות עצמם הם לקוחות שבויים. כשצרכן מזמין חבילה, הוא לא יכול לבחור את גוף המשלוחים שיספק לו את החבילה. הספק, שאדיש לאותן אגרות שאינן חלות על הדואר, הוא מי שבוחר אם החבילה תגיע באמצעות הדואר או באמצעות חברת שילוח.

 

מנהל רשות המסים ערן יעקב. מערכת שער עולמי ייקרה את היבוא האישי מנהל רשות המסים ערן יעקב. מערכת שער עולמי ייקרה את היבוא האישי

 

במשרד האוצר מבינים כי המצב היום בו הציבור לא יודע כמה ישלם על חבילה עד הגעתה בפועל, פוגם באפיק היבוא האישי שאמור לעודד תחרות ולהביא להפחתה של יוקר המחיה. במקרים בהם נעשות הזמנות קטנות, אותן אגרות אף מביאות לכך שההזמנה בדיעבד לא היתה משתלמת, לאור הדרישה לעשרות שקלים נוספים. להבדיל מתשלומי מכס ומע"מ בהם הכללים ברורים יותר — פטור ממע"מ על הזמנות עד 75 דולר ופטור ממכס על הזמנות עד 500 דולר — כל נושא האגרות עמום יותר לציבור שנתקל בהן לרוב רק בדיעבד, עם קבלת החבילה.

 

אם תתקבל המלצת ועדת האגרות, הפטור יחול גם על יבוא מסחרי עד ל־1,000 דולר, שנחשב ליבוא מצומצם, בעיקר לעסקים קטנים שיהנו גם כן מההקלה הזו. כך שבפועל רק יבואנים גדולים יידרשו לשלם את אותן אגרות.

 

 

הרפורמה ביבוא אישי של מוצרים דרך האינטרנט מגדילה את כמות המוצרים אותם ניתן להזמין באמצעות האינטרנט מבלי שההזמנה תחשב להזמנה מסחרית, וקובעת כי היבוא האישי יוגבל עד ל־30 מוצרים קטנים בעלות של עד 1,000 דולר, או חמישה מוצרים גדולים בעלות של יותר מ־1,000 דולר.

 

כפי שנחשף ב"כלכליסט" בינואר האחרון, המערכת הממוחשבת החדשה שהעלתה לאוויר רשות המסים ונקראת שער עולמי, אילצה בפועל את חברות השילוח והבלדרות לשלם תשלומים גבוהים יותר בבואם לשחרר את החבילות מהמכס. בעוד שבעבר, יכלו חברות הבלדרות לשחרר חבילות באופן קולקטיבי ונמנעו מתשלום של עשרות שקלים עבור כל חבילה, מאז הכנסתה של המערכת הממוחשבת החדשה, ניתן לשחרר חבילות רק באופן פרטני ונדרש תשלום של שתי אגרות עבור כל חבילה בנפרד. בפועל, חברות הבלדרות נדרשות לשלם למכס תשלום נוסף והתשלום הזה מגולגל החל מינואר על הצרכנים. בשיטה החדשה של שחרור החבילות, מחויבים הצרכנים בתשלום אגרת מחשב של 18 שקל עבור חבילה שערכה בין 100 ל־500 דולר. עבור חבילה שערכה בין 500 ל־1000 דולר נגבית אגרה של 59 שקל, שמורכבת מאותה אגרת מחשב שעליה נוספת אגרת בטחון של 41 שקל. חבילה שערכה עולה על 1,000 דולר מחויבת באגרה בגובה 77 שקל, שמורכבת מאגרת מחשב כפולה ואגרת בטחון.

 

חברות הבלדרות הופתעו מהמהלך, שנעשה מבלי יידוען מראש, וטענו בתחילה כי הן מוכנות לספוג את העלות הנוספת עד לבירור נוסף במשרד האוצר, אך בפועל הצרכנים נושאים בעלויות.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x