הפעם יצליחו? ועדת הכספים תנסה לאשר העברת משאיות מסולר לגז טבעי
לפי ההצעה, בין השאר, יבוטלו החזרי המס על שימוש בסולר לבעלי משאיות ומוניות; במקביל הוועדה תדון בבקשת משרדי האוצר והאנרגיה לבצע שינוי בסל הדלקים
ועדת הכספים תקיים מחר (ג') בבוקר דיון אחרון בבקשה של משרדי האוצר והאנרגיה לבצע שינוי בסל הדלקים של מדינת ישראל. אחד הצעדים הוא הטלת מס על שימוש בפחם לייצור חשמל, ואולם כפי שפורסם בכלכליסט, יו"ר הוועדה משה גפני הגיע לסיכום עם האוצר כי המס על פחם בו משתמשת חברת החשמל יעלה רק מפברואר 2019, דבר שימתן משמעותית את ההתייקרות החזויה בתעריף החשמל ויעמיד אותה על 1% בלבד במקום 5% במקור.
במקביל, משרד האנרגיה ינסה לאשר סופית את העברת התחבורה הכבדה משימוש בסולר לשימוש בגז טבעי . הדבר יתבצע על ידי שני מהלכים מקבילים - הראשון הוא ביטול החזרי המס על שימוש בסולר לבעלי משאיות ומוניות; והשני - שימור מס נמוך לגז טבעי תוך הבטחה ממשלתית שבשנים הקרובות תפרוס תשתית תדלוק לגז למשאיות, מערבלי בטון או מוניות. היום (ב') פורסם בתקשורת כי לובי המוניות הפעיל לחץ לבטל את התקנות, ואולם ההערכות הן שהתקנות יעברו מחר.
בתוך כך, ועדת הפנים בראשות ח"כ יואב קיש (ליכוד) אישרה היום (ב') תקנות שיחייבו כלי רכב ישן כבד להתקין מסנן חלקיקים. לטענת הוועדה, מסנן החלקיקים יפחית את מספר החלקיקים הנפלטים בשיעור של 98%. הוא מיועד לכלי רכב בהם מותקן מנוע דיזל ישן (דוגמת משאיות ממשקל 12 טון, רכבי הצלה ומינבוסים שכולם משנת ייצור 2005 או קודם לכן)
כדי לתמרץ את המהלך המדינה הקציבה מענקי גריטה לכלי רכב כבדים ישנים ומזהמים, בטווח שבין 5,000 ל-22 אלף שקל, במטרה לסייע לבעלי כלי רכב ישנים להוריד אותם מהכביש. עוד נקבע שבעלי עסקים עם מחזור של עד מיליון שקל יקבלו סבסדו מדינה מלא להתקנת המסננים.
התקנות ייכנסו לתוקף בנובמבר 2018 והן מחריגות רכבי הצלה שאינם נעים על הכביש על בסיס יום-יומי.