$
רכב

טויוטה לנד קרוזר: אם זה עובד, למה לחדש?

לטויוטה יש נוסחה מנצחת לדגמים חדשים: לא משנים את מה שתפס. ובכל זאת, בלנד קרוזר החדש הנהג כבר לא צריך לקבל החלטות בירידות, בעליות או מול מכשולים, כי ים של אלקטרוניקה החליף את נעילת הדיפרנציאל האחורית. מנוע בריא יותר היה הופך את חוויית השטח למושלמת

תומר הדר 23:3104.03.18

מישהו אמר לזוג שיצא לנסיעה בנחל כיסלון אחרי לילה גשום שיש להם ג’יפ, ושהכל יהיה בסדר. מקסימום הם יזרקו 200 שקל לבחור של השטיפה. ואכן, זה התחיל די סביר, בדרך הג'יפים שבכניסה לבית שמש. הם צלחו אותה בלי שום בעיות. הוא השוויץ קצת שהוא ממש טוב בשטח, בלי לדעת שאת דרך הג'יפים, החלק העליון של דרך בורמה, שיטחו בולדוזרים של מע"ץ לפני כמה חודשים. פעם חוררו כאן צמיגים בכיף, עבדו קשה כדי לעלות. היום כבר לא. היא החמיאה לו וצילמה הכל. הם הגיעו למעלה והתחילו את הירידה לנחל כיסלון. כאו הם כבר גילו שחבל שאין להם באמת ג'יפ, אלא רק ג'יפון. ואם לדייק, גם לא ממש ג'יפון, אלא רכב קוריאני עם הנעה כפולה.

 

 


 

אבל זה לא עזר. כשיורד גשם חזק, פתחי הביוב בצידי נחל כיסלון הופכים למזרקות וערוץ הנחל מתמלא בנוזל מצחין. רכב הכביש שטח החדיש שלהם לומד כעת לשחות חזה. היא מפסיקה לצלם, הוא מבקש מאיתנו עזרה ‑ ומקבל. ג'יפאי אמיתי תמיד מסתובב עם רצועה, אבל הוא לא ג'יפאי אמיתי, לכל היותר ג'יפונאי.

לנו יש לנד קרוזר חדש, לא בדיוק חדש, לנד קרוזר מתחדש. בטויוטה חדש הוא עניין יחסי. הבעיה עם טויוטה היא שהמוצרים שלה עובדים היטב, וכשמשהו עובד היטב, אין טעם להחליף אותו ואין טעם לשנות. לקוחות שרוכשים רכבי שטח מתייחסים בחשדנות יתרה למה שחדש, כי הוא עלול להיות לא כל כך טוב. מנקודת המבט של השטח, ישן הוא מה שעובד.

 

 

טויוטה לנד קרוזר טויוטה לנד קרוזר

 

טויוטה לנד קרוזר החדש נקרא לנד קרוזר בישראל. בעולם לא בהכרח קוראים לו לנד קרוזר. טויוטה לנד קרוזר של העולם הגדול מצויד בשני סרנים חיים, במנוע טורבו דיזל עמיד וגדול, בנעילות ובשנורקל. הלנד קרוזר שלנו נקרא לפעמים גם פראדו.

 

ללנד קרוזר יש סרן חי מאחור, אך מקדימה לא. אין לו מנוע טורבו דיזל גדול באמת, אלא מנוע בנפח 2.8 ליטר שמפיק 177 כוחות סוס ‑ סוג של כניעה לתכתיבי איכות סביבה במדינות שבהן לא צריך את הלנד קרוזר כדי לנסוע 300 קילומטרים אל החווה הקרובה. המנוע, השלדה והסרנים לא ממש השתנו ביחס לאלה של הדגם היוצא. בטויוטה מה שעובד לא צריך לשנות. ואם תנסו בישראל לקנות לנד קרוזר משומש, סביר להניח שתבינו במהרה שמחיר המחירון הוא רק המלצה, והמחיר בפועל גבוה משמעותית. זה שוק של מוכרים והשם עושה את שלו.

 

הרכב מרגיש החלטי

 

הרצועה שלנו ראתה כבר הרבה חילוצים: עשרה מטרים, כוח קריעה שלוש טונות, עכשיו היא שוחה בביוב, הגיע הזמן לזרוק אותה לפח. ללנד קרוזר אין שום בעיה למשוך רכב קוריאני שקוע של ישראלי תקוע. אם המפרט דומה, במה בכל זאת הלנד קרוזר שונה? בעיצוב חיצוני, ובאביזרי הבטיחות.

 

בעבר ללנד קרוזר היתה חזית כעורה משום שטויוטה נכנעו לתכתיבי האופנה שדרשו כמה שיותר פנסי LED וכמה שפחות יופי. לנד קרוזר החדש נראה יותר טוב, גם מקדימה וגם מאחור. מכסה המנוע גדול יותר ‑ זו כבר כניעה לתכתיבי בטיחות שמיועדת להגן על מי שחלילה ייפגע על ידי הלנדקרוזר. זה לא נעים, זה חוסם את שדה הראייה, לך תנווט בין סלעים כשאי אפשר לראות את החזית.

 

מבפנים הלנד קרוזר החדש דומה למכונית נוסעים. יש צג מגע עם קישוריות מלאה לאפשרויות ניווט ומוזיקה, יש שליטה מההגה בכל מה שניתן לדמיין, יש מסך שמראה את כיוון הגלגלים הקדמיים. בלנד קרוזר אמיתי אין שטויות כאלה, אך בעקבות דרישות הקהל, בטויוטה דאגו להוסיף.

 

 

  טויוטה לנד קרוזר מבפנים טויוטה לנד קרוזר מבפנים

 

מעבר לכך, סוף סוף יש ברכב מערכות בטיחות מקוריות, והלנד קרוזר יודע לבלום בשעת סכנה בלי מגע של הנהג. ברכב במשקל של מעל שתי טונות, לא היינו מעזים לוותר על המערכת, או לרכוש רכב שאינו מצויד במערכות בטיחות מקוריות. בטח שלא בקבוצת המחיר הזאת.

 

בכביש, לנד קרוזר הוא מבצר של בדידות. חלל ענק, מנותק לחלוטין מן המתרחש בחוץ, מרווח להפליא ונעים לשימוש. בכל רגע נתון, לנד קרוזר מרגיש מוצק, החלטי ומוכן לעשרות שנים של שימוש. הכל מרגיש כבד, מוצק ונוקשה, בלי להיות באמת כבד, מוצק, או נוקשה.

 

המנוע נשמע עסוק

 

האיכות הנתפסת של הלנדקרוזר, האופן בו הנהג ויושבי הרכב חשים את חוויית השימוש והנסיעה, היא הטובה ביותר בקטגוריה. עם זאת, היינו שמחים למנוע יותר בריא. פעם ללנד קרוזרים היו מנועי שלושה ליטר, שהיו חזקים ונענו לכל לחיצה. המנוע החדש לא ממהר לשתף פעולה, קצת קשה לו עם המשקל של הלנדקרוזר. למרות שיש לו שישה הילוכים, הוא מייצר רעשי רקע כל הזמן. כאלה שאמנם לא חודרים לתא הנוסעים, אך גורמים לרכב תמיד להרגיש ולהישמע עסוק.

 

המהמורה נעימה למפגש

 

מערכת המתלים של הלנד קרוזר מיועדת למטרה אחת בלבד ‑ לבלוע מפגעים בלי לצייץ. היא עושה את זה יותר טוב מאחרים, מכיוון שהיא מיועדת לבודד ולשכך כל מפגש עם מהמורה בצורה כמעט מושלמת, בלי להרעיש, ובלי לסגור מהלך של בולם. ייתכן שקפצנו עם הלנד קרוזר כמה עשרות סנטימטר באוויר, אבל זה לא הזיז לו בכלל.

 

עם זאת, הינו שמחים למתלים נוקשים יותר ומעט יותר גבוהים. בטויוטה יודעים היטב שיש לקוחות, נקרא להם פראיירים, שרוכשים לנד קרוזר ולא יורדים לשטח. ואלה שאכן יורדים לשטח יודעים היטב היכן לרכוש ערכת בולמי זעזועים וקפיצים ראויים.

 

לנד קרוזר מסיים לחלץ רכב כביש שטח קוריאני. אף אחד כבר לא קורא לו ג'יפון, אלא לכל היותר קוריאנון. כדי לצאת מנחל כיסלון צריך לעבור מסלעה אגרסיבית, ארוכה ורטובה. את הילוך הכוח משלבים עם כפתור עגול. יש בקרת ירידה במדרון, חבל להתאמץ להפעיל אותה, כי הלנד קרוזר יודע לבלום בכל מקרה בהילוך נמוך.

 

כיוון חרטום אל הסלע הראשון, היסוס קל, קשה לראות מה קורה לפני החרטום, לנד קרוזר מטפס, בקרות אלקטרוניות מהבהבות. פעם היתה ללנד קרוזר נעילת דיפרנציאל אחורית, היום יש ים של אלקטרוניקה. הנהג המיומן הוחלף במחשב תחמן. נורות מהבהבות, גלגלים מסתחררים, לנד קרוזר עושה הכל. הוא מתקדם לאט ובטוח. תוך שתי דקות הרכב הקוריאני נשאר למטה, והלנד קרוזר עלה למעלה, לצפות על העמק. בסופו של דבר, בכל הקשור ברכבי שטח, לטויוטה יש נוסחה ייחודית ‑ כדי לייצר רכב חדש היא לא משנה את מה שעובד. כך, לנד קרוזר אינו צעקני, מתלהם או נוצץ. הוא פשוט טוב.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x