בכמה באמת יסבסדו הנהגים את ביטוחי האופנוענים?
על פי המתווה המסתמן יעלה מרכיב ההעמסה של נהגי המכוניות מ-6% ל-8.5%. המשמעות היא שהנטל על בעל רכב פרטי יסתכם ב-40 שקל לכל היותר
40% מן האופנוענים הרוכבים בכבישי ישראל אינם מבוטחים. נתון מטריד זה נחשף היום במהלך דיון בוועדת הרפורמות בנושא הצעת חוק שהגיש ח"כ מיקי זוהר בנושא מרכיב ההעמסה בביטוחי האופנועים
על פי הצעת החוק שהגיש זוהר, נדרשת העלאה של גובהו של מרכיב ההעמסה בביטוחי הרכב מ-6% ל-11%. מרכיב ההעמסה ניתן להגדרה כסכום שמשלמים בעלי מכוניות פרטיות המסבסד את ביטוחי האופנועים. הסיבה לכך היא שעקב שיעור נפגעים גבוה, ביטוחי האופנועים יקרים ובמידה רבה חברות הביטוח גם מסרבות לבטח את האופנועים, אשר פונים לשירותי מאגר הביטוח - ה"פול". יש להדגיש כי לצורך לסבסד את ביטוחי האופנועים יש משמעות מכרעת על מידת העומס בכבישי ישראל: כל אופנוען גורע בפועל את מקומה של מכונית בפקקים, מוריד מרמת הזיהום ואף תורם לצמצום מצוקת החניה.
ועם זאת, חלק ניכר מן האופנוענים אינם מסוגלים כאמור לבטח את האופנוע או הקטנוע. לדברי ניר ברטל, מנהל תחום ביטוחי חובה באגף שוק ההון במשרד האוצר: "נכון להיום יש 130 אלף אופנועים בישראל ואנו מוטרדים מכך שכ-40% מהם נוסעים ללא ביטוח היות שמדובר בכלי מוסכן". לדברי ברטל, בשנת 2016 שולמו פיצויים בסך של 600 מיליון שקלים לאופנוענים שכן בוטחו ונפגעו בתאונות, כאשר 250 מיליון שקלים מתוכם כוסו על ידי ביטוחי האופנוענים ו350 מיליון שקלים ששולמו על ידי מרכיב ההעמסה של ביטוחי בעלי המכוניות.
כמה ישלם נהג בפועל?
על פי המתווה המסתמן יעלה מרכיב ההעמסה של נהגי המכוניות מ-6% ל-8.5% - אך בכמה כסף יתבטא בפועל המהלך? לדברי ברטל הנטל על בעל רכב פרטי יסתכם ב40 שקלים לכל היותר, כאשר בפועל צפוי התשלום להיות אפילו נמוך יותר. לדברי עו"ד עמית ברגמן המייצג את מועדון האופנועים הישראלי: "התיקון לחוק הוא מצוין כי הוא בא לתת מענה לעיוות הקיים כיום בחוק וגורם למיעוט כלי רכב דו גלגליים בהשוואה למדינות ים תיכונית שכנות כמו יוון או איטליה, למשל. העלויות גורמות למה שציין מבקר המדינה – 50% מרוכבי הדו גלגלי עושים ביטוח רק לתקופת הטסט, ובשאר הזמן רוכבים בלי ביטוח! משרד המשפטים היה צריך להיות מוטרד ממצב כזה, אבל בינתיים אלה הם הרוכבים שמרגישים שהחוק לא מטפל בהם והם נאלצים להיות פורעי חוק בעל כורחם".