המהנדסים מתנגדים ל"יבוא" מהנדסים ואדריכלים מחו"ל
הצעת חוק שתעלה היום לדיון בועדת הכלכלה לפני קריאה שניה ושלישית כוללת סעיף שמאפשר לאדריכלים ומהנדסים מחו"ל לתכנן פרויקטים בהיקף של 500 מיליון דולר ומעלה עם רישיון זמני משר העבודה והרווחה חיים כץ; החשש: למבנים לא יהיה גורם אחראי
הצעת חוק שצפויה לעלות היום (ג') לדיון לפני קריאה שניה ושלישית בוועדת הכלכלה של הכנסת מעוררת התנגדות רבה מצד איגוד המהנדסים. הסיבה: סעיף בהצעת החוק מאפשר למהנדסים ואדריכלים מחו"ל לקבל רישיון עבודה זמני לעבודה על פרויקטים בהיקף של מעל 500 מיליון דולר. באיגוד המהנדסים חוששים שמצב שבו מהנדס זר "יחתום" על פרויקט וישוב לארצו, תותיר מבנים רבים ללא גורם אחראי.
הצעת החוק המקורית בנושא זה קודמה על ידי ח"כ יוסי יונה ומטרתה הייתה לתקן עיוות היסטורי אשר נוצר כאשר חוקק חוק המהנדסים. באותה עת, היה הטכניון המוסד היחיד שהכשיר מהנדסים בישראל ולכן כל בוגר הטכניון שעמד בבחינות נרשם באופן אוטומטי כמהנדס. אלא שבחלוף השנים התווספו לישראל מוסדות לימוד נוספים המכשירים מהנדסים והמטרה הייתה להשוות את מעמדם לזה של בוגרי הטכניון.
אלא שלטענת המהנדסים, שר העבודה והרווחה חיים כץ הוסיף לחוק "התמים" סעיף המאפשר להכניס לישראל מהנדסים או אדריכלים מחוץ לישראל. לפי סעיף 11ב בחוק, רשם המהנדסים והאדריכלים רשאי להעניק רישיון זמני לאדריכל או מהנדס לצורך ביצוע עבודות לתקופה של שנה-שנתיים ובהיקף שלא יקטן מ-500 מיליון דולר לפרויקט. כלומר מדובר בעיקר על פרויקטי יוקרה או לחילופין על פרויקטים בעלי היקפים גדולים במיוחד.
במכתב ההתנגדות שהעביר יו"ר איגוד המהנדסים דני מריאן נכתב, כי סעיף זה יוביל למציאות שבה מהנדס זר חותם על פרויקט ולאחר עזיבתו לא נותר בארץ גורם מקצועי שיקבל עליו אחריות. לטענתם, יו"ר הועדה ח"כ כבל הורה לתקן את הסעיף אך גם לפי הנוסח המתוקן שהגיע לידי "כלכליסט" לא מחויב המלווה הישראלי לחתום על התוכנית ונכתב כי הוא "רשאי לחתום".
במכתב מפרט מריאן את הבעייתיות של הסעיף, כך הוא טוען, כי לתכנון מבנים בישראל נדרשים אדריכלים ומהנדסים לתקופה מעשית של שלוש שנים, כאשר לצד הידע התאורטי נדרשת הכרות מעמיקה עם התקנים, החוקים וההנחיות החלים בישראל ולפיהם יש לפעול ואף לשאת באחריות אזרחית ופלילית בהתאם להן. "הטלת אחריות זו הינה בעייתית ומורכבת מאד כאשר מדובר בבעל מקצוע זר העובד בארץ לתקופה קצובה, כאשר לאחריה עוזב את הארץ ואינו נושא בכל אחריות, שכן לפי הצעת החוק הנוכחית, חתימתו מחליפה חתימת אדריכל או מהנדס בעל רישיון ישראלי וסוגיית הליווי של המהנדס או האדריכל הזר על ידי מהנדס או אדריכל ישראלי כפי שמופיע בהצעת החוק היא עמומה וחסרת נפקות משפטית", לשון המכתב.
לאור זאת דורשים המהנדסים, כי במידה ומאפשרים את הבאתם של אדריכלים ומהנדסים מחו"ל יש לוודא כי עבודתם תבוצע בצמוד למהנדס או אדריכל ישראלי, אך בנוסף יש לקבוע כי הישראלי יהיה זה שיחתום על הפרויקט ובהמשך יישא באחריות עליו.