לאן נעלמו ההבטחות של החברות הסיניות להאצת הבנייה?
חברות הבנייה הסיניות שהגיעו לישראל היו אמורות להביא לארץ ציוד מקצועי, חלקי בניין וכוח אדם מיומן במטרה לבנות פרויקטים בקצב שיא, אבל בפועל בשש השנים האחרונות משך הבנייה התארך מ-25 חודשים בממוצע ל-31
"לפני שאתם תצאו מהמרתפים, אנחנו נסיים את בניית המגדל", כך הבטיחו לנו חברות הבנייה הסיניות שהגיעו לישראל במסגרת הצהרת הכוונות שלהן לייעול ושיפור קצב ואיכות הביצוע של הבנייה בישראל. בפועל? דבר לא השתנה. להפך, לאחרונה פרסמה הלמ"ס, כי משך הבנייה למגורים בישראל בשש השנים האחרונות התארך מ-25 ל-31 חודשים.
- לאחר עיכוב של יותר מחודש, הפועלים הסינים יגיעו לארץ
- ההסכם של תדהר להבאת פועלים סינים רחוק ממימוש
- שתי חברות בנייה סיניות לא עברו את בדיקת הנאותות ולא יגיעו לארץ
להערכתי, הסיבה המרכזית לכך שמשך הבנייה בישראל עלה משמעותית בשנים האחרונות, הינה הבעיה הכרונית של מחסור בכוח האדם. על פי סקירה של חברת המידע העסקי CofaceBdi, ב-2016 איבד השוק כושר ביצוע בהיקף של כשלושה מיליארד שקל.
חברות הביצוע בישראל וכן משרדי התכנון המובילים אינם נופלים מהחברות המובילות בעולם מבחינת אמצעים וטכנולוגיות בנייה מתקדמות. בבנייה של רבי קומות בארץ למשל אנו עושים שימוש בתבניות חכמות שמטפסות באופן הידראולי מקומה לקומה של הבניין ומספקות ביצועים איכותיים עם פחות עבודת כפיים. אנו יודעים לבנות כיום אזורים עתירי עבודה בבניין, בטכנולוגיה מודולרית, חצי מתועשת.בדרך זו אנו חוסכים חודשים רבים בזמן ובשכר העבודה. הבעיה המרכזית הייתה ונותרה מחסור בידיים עובדות לבצוע העבודה הן בטכנולוגיות המתקדמות, והן בשיטות המסורתיות.
בישראל לעבודות השלד והעבודות הרטובות ישנם מספר סוגים של עובדים - עובדים זרים, עובדים מהמגזר הערבי ותושבי השטחים.
ערביי ישראל ותושבי השטחים, זמינים לעבודה במגבלות של החגים והמועדים שלנו ושלהם. על ערביי השטחים מוטלים בנוסף סגרים ביטחוניים תכופים, וימי עבודתם קצרים מתוך הצורך להגיע בסוף יום העבודה אל המחסום. לא רק זאת, חסרים ביניהם עובדים מקצועיים לעבודות בטכנולוגיות הבנייה המתקדמות.
הפועלים הזרים - הגיעו במשורה לאורך השנים לישראל ואלה שהגיעו, מומחים כל אחד בתחומו אך גם ביניהם חסרים אנשי מקצוע לעבודות הרטובות ולבניית השלד בטכנולוגיות הבנייה החדישות.
הפתרון אותו הציעה המדינה לאחרונה, לצורך שיפור קצב הבנייה, הינו הבאת חברות בנייה זרות שיבצעו את הפרויקטים בשלמותם. חברות אלה אמורות להביא איתן ציוד מקצועי, חלקי בניין וכוח אדם מיומן. אולם, בפועל חברות אלה אינן מצליחות להשתלב בשוק הישראלי, בעיקר בגלל חוסר מוכנות לתנאי השוק בארץ והבדלי מנטליות מהותיים. בישראל לא עובדים שבעה ימים בשבוע סביב השעון. אצלנו יש פרוצדורה ארוכה וסבוכה, המתחשבת, ובצדק רב, בהיבטים השונים של איכות הסביבה ותנאי הרווחה של העובדים.
בעיה צפויה נוספת הינה העובדה שחברות אלה "ינטשו" את ארצנו בסוף הבצוע, ולא יותירו אחריהן מי שיבצעו את הבדק והתיקונים הנדרשים לאורך שנים כפי שנהוג ומחויב אצלנו. מי יטפל אז בדיירים וברוכשי המשרדים?
בקיצור, עקומת למידה סבוכה ומורכבת שלא תניב לעניות דעתי ככל הנראה פירות רצויים. בפועל, עדיין לא רואים תוצאות, ולא בכדי.
מכאן שהדרך המועדפת והמהירה לשיפור קצב הבנייה הינה הגדלת מספר העובדים הזרים שיעבדו תחת החברות הישראליות הקיימות, ואישור לחברות הבנייה הישראליות להביא לארץ חברות זרות לענפי המשנה בבנייה. כגון: קבלני שלד, קבלנים לעבודות הרטובות, קבלני מערכות וכד', במקביל יש להמשיך ולבצע הכשרה מסיבית של עובדים מקומיים חדשים בעידוד המדינה. שתקוות כולנו שיצטרפו לענף הבנייה.
הכותב הוא מנכ"ל משותף ובעלים בחברת "עומר הנדסה ובנייה"