משרד התחבורה מציג: סיבוב פרסה בינלאומי
המשרד פרסם נוסח חדש שלפיו מי שאין לו רישיון נהיגה בינ"ל עלול להיתקל בקשיים בעת השכרת רכב. זאת בניגוד לנוסח הקודם שמחייב הוצאת רישיון בינ"ל אף שמדינות רבות מכבדות את הרישיון הישראלי
משרד התחבורה פרסם אתמול נוסח חדש לנוסעים לחו"ל שמעוניינים לשכור רכב או לנהוג ברכב מחוץ לגבולות ישראל. הנוסח החדש מבהיר כי בניגוד לנוסח הקודם שעל פיו ישראלים נדרשים להוציא באופן גורף רישיון נהיגה בינלאומי כדי לנהוג במדינות זרות חרף העובדה שמדינות רבות מכבדות רישיון נהיגה ישראלי - הם לא חייבים להוציא רישיון נהיגה בינלאומי, אולם הם עלולים להיתקל בקשיים כשיבקשו לשכור רכב מחברות השכרה אם לא יהיה ברשותם רישיון כזה.
בהתאם לכך, הנוסח החדש כולל המלצה לטסים לחו"ל לבדוק מול חברת ההשכרה המקומית במדינה שאליה הם טסים אם רישיון הנהיגה הישראלי שלהם מכובד או לא, כאמצעי בטיחות: "בחלק מן המדינות, אף באלה המכירות ברישיון נהיגה ישראלי, ייתכן וחברות להשכרת רכב אוחזות במדיניות מחמירה. על כל אזרח לבדוק באופן פרטני מול חברת ההשכרה במדינת היעד אודות דרישות הרישיון הנהוגות בה".
הפרט המהותי שהמשרד שכח
הנוסח הקודם, שנחשף לראשונה ב"כלכליסט", פורסם באתר המשרד לפני כשבועיים ובו נכתב כי "מובהר בזאת כי אזרחים היוצאים לחו”ל ומעוניינים לנהוג במדינה שבה הם מבקרים חייבים להצטייד ברישיון נהיגה בינלאומי". מדובר בהוראה גורפת, וזאת חרף העובדה שלישראל יש הסכמים עם 23 מדינות ברחבי העולם, בהן ארה"ב, גרמניה, איטליה, יוון, קפריסין וספרד שמכבדות את רישיון הנהיגה הישראלי. כלומר, במדינות אלו, הנמנות עם היעדים הפופולריים ביותר עבור הטסים מישראל, ישראלים רבים יוכלו לנהוג גם אם אין ברשותם רישיון נהיגה בינלאומי.
ההוראה הגורפת מיטיבה בעיקר עם החברות איסתא ופמי פרימיום שמחזיקות בזיכיון ממשרד התחבורה להנפקת רישיונות נהיגה בינלאומיים. לשתי החברות יש 36 תחנות שבהן ניתן להנפיק רישיון נהיגה בינלאומי תמורת 20 שקל. ב־2017 כולה הונפקו 300 אלף רישיונות נהיגה בינלאומיים, ולטענת גורמים העוסקים בתחום, מספר ההנפקות זינק ב־400% בשבוע האחרון בעקבות הודעת משרד התחבורה.
"מצפים ממשרד התחבורה לפעול להרגעת הפאניקה"
לדברי גורמים בחברות ההשכרה הגדולות, מאז פרסום המידע ב"כלכליסט" נרשמה עלייה חדה לא רק במספר ההנפקות של רישיונות נהיגה בינלאומיים, אלא גם עלייה חדה במספר הפניות של ישראלים לחברות ההשכרה הבינלאומיות שביקשו לברר אם הרישיון שלהם יכובד או לא. "אנו מצפים ממשרד התחבורה לפעול בדחיפות בנושא הפאניקה שנוצרה ולהרגעתה", אמר בכיר באחת מחברות ההשכרה הגדולות. "לא ייתכן שמיליוני ישראלים יצטרכו לשלם 20 שקל כל אחד כדי להנפיק רישיון נהיגה בינלאומי, לחכות בתור בתחנות של הזכייניות בזמן שהן מציעות לו לרכוש מזוודה ואביזרי טיסה נוספים, וכל זה בלי שהם בכלל צריכים מלכתחילה את כאב הראש הזה".
לטענת חברות ההשכרה הגדולות, רישיון הנהיגה הישראלי מכובד כרגיל במדינות שעמן יש לישראל הסכמים.