התנאים הוקשחו: ציון הבטיחות תלוי על בלימה אוטונומית
ארגון הבטיחות האירופי EURONCAP החל השנה להוריד ציון למכוניות הנעדרות בלימה אוטונומית. את הציון הגרוע ביותר קיבלה פיאט פונטו
ארגון הבטיחות האירופי EURONCAP יישם השנה מדיניות חדשה במתן ציוני בטיחות לרכבים: מערכת בלימה אוטונומית היתה ב־2017 תנאי בל יעבור לקבלת ציון מושלם של חמישה כוכבים, כך עולה מסיכום שפרסם ארגון הבטיחות לשנה החולפת. מדובר בהחלטה שהתקבלה כבר ב־2016, והיא יושמה רק השנה.
בשנה שעברה קבע הארגון כי מערכות בטיחות מקוריות הבולמות את הרכב באופן אוטונומי בעת חירום יהוו את אחד התנאים לקבלת חמישה כוכבים, וב־2017 הארגון החל לגרוע כוכבי בטיחות ממכוניות שאינן מצוידות במערכת בלימה אוטונומית, ולמספר דגמים אף ניתן ציון “מפוצל”, כלומר לגרסה המצוידת במערכת בלימה כזו ניתן ציון גבוה, ולגרסה שאינה מצוידת במערכת כזו ניתן ציון נמוך יותר. חשוב לציין בעניין זה כי כיום רובם המכריע של יבואני הרכב בישראל אינם מאפשרים ללקוחותיהם לרכוש רכבים המצוידים במערכת בלימה אוטונומית, והם מסתפקים בהתקנת מערכות מקומיות שאינן מחוברות למערכת הבלימה.
רשימת הדגמים שהצליחו לקבל השנה חמישה כוכבים כוללת דגמים רבים המשווקים גם בישראל או כאלה שישווקו בה בקרוב. עם הדגמים הללו נמנים טויוטה CHR, סקודה קודיאק, סיאט איביזה, מאזדה CX5, סקודה קארוק, סיאט ארונה, מיצובישי אקליפס קרוס, סיטרואן איירקרוס ויונדאי קונה, בזכות מערכת בטיחות מקורית הבולמת את הרכב.
בקבוצה השנייה נכללים דגמים שקיבלו ציון של שלושה כוכבים בלבד. מכוניות אלה לא רק נעדרות מערכות בלימה אוטונומיות, אלא גם נמצאו בהן ליקויים שונים במבחן הריסוק. בדאצ'יה דאסטר החדש לוח המחוונים פגע ברגלי בובת הריסוק. ב־SZ, רכב הכביש־שטח החדש של MG, נפגעה בובת הריסוק מלוח המחוונים, ובפיאט 500 בובת הריסוק החליקה מתחת לחגורת הבטיחות.
את הציון הגרוע ביותר קיבלה פיאט פונטו, ש"זכתה" באפס כוכבים. הפונטו, שעדיין משווקת במדינות רבות (אך לא בישראל) זכתה ב־2005 לציון מכובד של חמישה כוכבים, אלא שכיום היא לא עומדת בשום קריטריון בטיחות מקובל.