$
בארץ

רעידת אדמה בטבע

ספק אם המודל האמריקאי להגנה על תעשיית הרכב יעזור לטבע

ההצעה להעמיד הלוואות וערבויות לטבע, בדומה לחבילת החילוץ שניתנה לענקיות הרכב האמריקאיות לאחר המשבר הכלכלי של 2008, היא הצעה מסוכנת; הדמיון בין המשברים מועט ואין ערובה שסיוע ממשלתי לטבע יצליחו לסייע לה בטווח הארוך

אדריאן פילוט 08:4218.12.17
לנוכח המראות של שריפת הצמיגים על ידי עובדי טבע שחרב הפיטורים מונחת על צווארם, נזרקות לחלל האוויר הצעות רבות לפתרונות אפשריים למשבר של טבע. אחת מההצעות האלו היא הצעה מסוכנת: מתן חבילת חילוץ בדמות העמדת הלוואות וערבויות ומתן מענקים בדומה לחבילה שניתנה לענקיות הרכב האמריקאיות לאחר המשבר הכלכלי של 2008.

 

באותה העת שלטו בתעשיית הרכב האמריקאית, שהיתה על סף קריסה, שלוש ענקיות — ג'נרל מוטורוס, פורד וקרייזלר. החברות נכנסו למשבר חמור בשל מצוקת אשראי. בעקבות המצוקה הזו פנו החברות יחד לממשל, שבראשו עמד אז הנשיא ג'ורג' בוש הבן, וביקשו לקבל סיוע בשיקומן באמצעות הלוואות וערבויות בהיקף של 25 מיליארד דולר. באותה העת המשבר הפיננסי לא איפשר לגייס סכום כזה בשוק ההון. בנוסף, המשבר הפך למיתון מה שפגע באופן חמור בהיקף המכירות של כלי הרכב.

 

נשיא ארה"ב לשעבר ג'ורג' בוש נשיא ארה"ב לשעבר ג'ורג' בוש צילום: בלומברג

 

 

בסופו של דבר הממשל נעתר לבקשת החברות והשקיע 70.5 מיליארד דולר במהלך 2009—2014. מדובר בסכומים שהיוו 10% מכספי הסיוע שקיבלה הכלכלה האמריקאית כולה.

 

אך חבילת הסיוע לא סייעה. קרייזלר וג'נרל מוטורוס נכנסו להליך של פשיטת רגל — ובכך הצדיקו את החשש שהושמע ערב אישור התוכנית, שלפיו כספי הציבור האלו שמועברים לידיים פרטיות עלולים לרדת בסופו של דבר לטמיון.

 

חשש זה היה רק אחד מההיבטים של הוויכוח הציבורי הסוער שחבילת החילוץ חוללה. נטען כי מדובר ביצירת תקדים של סיוע לחברות פרטיות, בהעדפת מצוקתו של ענף כלכלי אחד על פני אחרים למעשה, בתחילה הקונגרס אף דחה אותה משום שהוא לא השתכנע כי מדובר בתוכנית הכרחית.

 

ישנם קווי דמיון בין המשבר שפקד את ענקיות הרכב למשבר שפוקד כעת את טבע. ראשית, תעשיית הרכב היתה הסמל של הכלכלה האמריקאית, בדומה לטבע שהיא הסמל של הכלכלה הישראלית. כמו כן, תעשיית הרכב היתה נתונה לטלטלות דומות לאלו של תעשיית התרופות כיום, ובראשן מיזוגים ורכישות של חברות קטנות על ידי חברות גדולות עד להיווצרות ענקיות שלא מותירות מקום לחברות שאינן כמותן.

 

כאן נגמר הדמיון. הסיוע לענקיות הרב ניתן על רקע משבר בכלכלה כולה. בניגוד לכך, טבע אמנם במשבר אך מצב הכלכלה הישראלית טוב — המשק נמצא בצמיחה והאבטלה בשפל, בניגוד לאבטלה בארה"ב באותה תקופה שהציגה זינוקים חדים והגיע ל־10% ב־2009. בנוסף, פשיטת רגל של ענקיות הרכב היתה גורמת ליצירת מליון מובטלים חדשים — 3.8% מכוח העבודה במגזר הפרטי.

 

עובדי טבע כיום מהווים 0.04% מכוח העבודה. כמו כן, תעשיית הרכב חלשה על 20% מהתעשייה האמריקאית. טבע מהווה 10% בלבד מהתעשייה הישראלית. על כך יש להוסיף את העובדה שהסיוע ניתן לאחר שחברות הרכב ביצעו קיצוצים עמוקים.

משום כך אין ערובה שסיוע ממשלתי לטבע יצליחו לסייע לה בטווח הארוך.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x