משרד התקשורת מודה: לבזק היה כדאי להפר את יישום שירות הטלפוניה סיטונאית
משרד התקשורת הודיע לפני כמה חודשים לבזק כי יקנוס אותה בשל ההפרה, וצרף להודעה נספח שנחשף במסגרת תביעה ייצוגית נגד בזק; עפ"י משרד התקשורת, "הרווח" עולה בעשרות מיליונים על הקנס בסך 11.3 מיליון שקל
"אומדן התועלת הכספית שצמחה לבזק כתוצאה מההפרה, עולה להערכת המשרד בעשרות מיליונים על האומדן המוצג כאן" – כך מודה משרד התקשורת בנספח שצירף להודעה שהעביר לבזק על כוונתו להטיל עיצום כספי בנוגע לאי יישום שירות הטלפוניה הסיטונאית.
- בזק הפרה את הוראות השוק הסיטונאי - ותיקנס ב-11 מיליון שקל
- היום בחצות: שירות הטלפוניה של בזק ייפתח לתחרות
- רפורמת השוק הסיטונאי: HOT תחוייב להחכיר את שירותי התשתית והטלפוניה - בדומה לבזק
הנספח נחשף במסגרת תביעה ייצוגית שהוגשה נגד בזק על ידי עוה"ד שחר בן-מאיר ואופיר נאור בטענה שבזק מנצלת לרעה את כוחה המונופוליסטי בשוק הטלפוניה הקווית.
לפני כחודשיים הודיע משרד התקשורת לבזק כי בכוונתו להטיל עיצום כספי בסך 11.3 מיליון שקל על בזק משום שהפרה את הוראות לספק שירותי טלפוניה במתכונת השוק הסיטונאי. בהתאם לדו"ח הפיקוח שביצע מינהל פיקוח ואכיפה שבמשרד התקשורת נמצא כי בזק לא יישמה את ההוראות שקבע שר התקשורת לשעבר גלעד ארדן בנושא אסדרה השירותים הסיטונאיים בתיק השירות ובתקנות התקשורת. כלומר, בזק היתה אמורה לספק שירותי טלפוניה במתכונת השוק הסטונאי אולם שלא לעשות כן.
אבי ברגר, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, היה בין הראשונים לזהות את המהלך. הוא העריך כי כל יום שהרפורמה בשוק הטלפוניה לא מיושמת הרווח העודף של בזק כתוצאה מכך עומד על כ-3 מיליון שקל ליום.
ההוראה ליישום שירות הטלפוניה הסיטונאית ניתנה כאמור לפני כשלוש שנים והייתה צריכה להיכנס לתוקף במאי 2015. בזק, שהתנגדה לשימוש של המתחרים בתשתיות שלה, הצליחה לסכל במשך שנתיים את יישום הרפורמה שכלל גם עתירה לבג"ץ.
פילבר החליט להקפיא את שירות הטלפוניה הסיטונאית
עם כניסתו של מנכ"ל המשרד שלמה פילבר הוא הודיע כי החליט להקפיא את שירות הטלפוניה הסיטונאית לאור התנגדותה של בזק, ובמקומה יש ליישם מתכונת שירות אחרת – מכירה חוזרת (ריסייל). אולם גם יישום הריסייל נקלע לקשיים ולקח לה למעלה משנתיים לצאת אל הפועל.
מתכונת המכירה החוזרת יצאה לדרך באוגוסט האחרון, שבה ספקי תקשורת אחרים יוכלו להעניק שירותי טלפון קווי על בסיס תשתיותיה של בזק. מהלך זה נועד לייצר תחרות בשוק שבו שולטת בזק ללא עוררין אולם גם לאחר שנפתח השוק לתחרות אף ספקית תקשורת לא החלה למכור שירותים מסוג זה, כאשר הסיבות המרכזיות הן שהשירות אינו כדאי כלכלי וכי המתכונת החדשה שיושמה במקום הטלפוניה הסיטונאית משמרת את היתרון התחרותי של בזק על גבי המתחרות.
ההחלטה של פילבר היטיבה עם בזק והודגשה בדו"ח מבקר המדינה שפורסם לפני כשלושה חודשים, בו ציין המבקר כי פילבר פעל בניגוד לאינטרס הציבורי והצליח לפגוע בתחרות, ובמיוחד ביישום הרפורמה בשוק הסיטונאי. ההטבה של פילבר נאמדת במאות מיליוני שקלים, כפי שמודה משרד התקשורת היום.
מבזק נמסר: "לא ברור על סמך אילו עובדות ונתונים הסתמך משרד התקשורת בחישוביו בעניין הטלפוניה הסיטונאית, ובכל מקרה הוא לא הציג לבזק נתונים אלו. אך מעל הכל, בזק פעלה בעניין הטלפוניה הסיטונאית על פי הנחיות המשרד ולא הפרה אותן בשום דרך, ולכן ההתייחסות לעניין כאל רווח הוא משולל יסוד מלכתחילה".