משבר טבע כהזדמנות לטובת המובטלים
כדאי לנצל את מקרה טבע כדי לחשוב על פתרון ממלכתי וכוללני לתופעה של פיטורים המוניים שמתרחשים עם קריסתן של חברות גדולות ועתירות כוח אדם
1. ממשלת ישראל לא תוכל לברוח מאחריות לגבי המשבר בטבע. דווקא בגלל המראות הקשים שראינו בימים האחרונים ושצפויים להיות בשבועות הקרובים - חשוב כבר עתה להבין מה על הממשלה לעשות. ולא פחות חשוב - מה אסור לה לעשות.
קראו עוד בכלכליסט:
- עובדי טבע בירושלים חוסמים כבישים; דיווח חי של כתבי כלכליסט
- הבאג המרכזי בתוכנית של שולץ
- הזחיחות והעיוורון חושפים את ראשי טבע לתביעות
2. מכיוון שבימים הקרובים נהיה עדים למחזות קורעי לב אשר עלולים לגרום לכמה פופוליסטים לקרוא "להצלת טבע", נקדים ונאמר: למדינת ישראל אסור לסייע לטבע. ליתר דיוק, אסור לה להמשיך לסייע לטבע. שכן מאז שנת 2005 ענקית התרופות קיבלה ממדינת ישראל הטבות מס (שהן כסף לכל דבר ועניין) בסך כ־20 מיליארד שקלים. אין עוררין על כך שמדובר בסיוע מספק.
3. מדינת ישראל לא צריכה לסייע למפעל או לחברה בודדים. אם היא מסייעת לטבע, היא חייבת לסייע לנגב קרמיקה ולחיפה כימיקלים. לכן כדאי לנצל את מקרה טבע כדי לחשוב על פתרון ממלכתי וכוללני לתופעה של פיטורים המוניים שמתרחשים עם קריסתן של חברות גדולות ועתירות כוח אדם, שכן, מדובר בתופעה שתהפוך שכיחה יותר ויותר. לכן, במוקד הסיוע הממשלתי חייבים לעמוד העובדים - אזרחי מדינת ישראל - ולא החברות, שגם במקרה של טבע קורסות עקב ניהול כושל.
הפגנה עובדי טבע באזור התעשייה באשדוד צילום: באדיבות דוברות ההסתדרות
4. כשבוחנים את הכלים העומדים בפני הממשלה ניכר שכל מה שצריך לעשות הוא להשקיע, לשדרג ולשכלל פתרונות קיימים. כאן יש לבצע הבחנה: לא כל מפוטרי טבע יזדקקו לסיוע. עובדים צעירים ובעלי מקצועות מבוקשים יתסדרו בכוחות עצמם. בישראל קיים מחסור בעובדי הייטק וכמה מראשי התעשייה הזו כבר קראו למפוטרי החברה להצטרף אליהם. זאת ועוד: לפי נתוני הלמ''ס מספר המשרות הפנויות לאקדמאים בתעשייה, שהם בעלי משלח יד בתחומי המדע וההנדסה הגיע לשיא באוקטובר האחרון, לרמה של 1,068 משרות. ובכל זאת, אותם צעירים מבוקשים צריכים זמן, והדרך המובהקת לקנות להם אותו, הוא בתשלום דמי אבטלה. ישראל נמצאת כמעט בתחתית דירוג מדינות ה־OECD בתנאים הנדרשים לצורך זכאות לקבלת דמי אבטלה, במשך תקופת הזכאות ובגובה דמי האבטלה. הדברים מקבלים משנה תוקף כאשר מבינים כי רוב מפוטרי טבע, שילמו במהלך עשרות שנים ביטוח לאומי בדיוק כדי שביום פקודה, עת התרחשות האירוע הביטוחי (אבטלה) הם יקבלו סכום שיאפשר להם להסתגל ולמצוא מקום עבודה חלופי. זה הזמן וזה הרגע לחשוב על כך.
5. קשה יותר יהיה למצוא פתרון לשתי קבוצות שעלולות להיפגע במשבר הנוכחי: עובדים מבוגרים שיתקשו למצוא מקום עבודה חלופי (גיל) ועובדים שיתקשו למצוא מקור פרנסה חלופי בשל תחום עיסוקם (מקצוע). לגבי אותם מפוטרים שיאלצו להחליף מקצוע, מומלץ ששירות התעסוקה יתפור פתרון "על פי מידה" שישולב בין צורכי המדינה לצורכי הפרט. על המדינה לשלם "דמי הכשרה" (אחוז מסוים משכרו האחרון) במהלך כל תקופת השתתפות המובטל בתוכנית ההכשרה.
6. משימה נוספת ולא פחות חשובה שמונחת על כתפי הממשלה וההסתדרות, אך גם על כתפי התקשורת והציבור הרחב, נוגעת למסר הציבורי, שלפיו לא ייתכן שבישראל ייזרקו אלפי עובדים לרחוב בשל כישלון ניהולי של חברה ושל הדירקטוריון שלה. בנוסף, יש לחדד את המסר שלפיו על המנהלים לשלם על הכישלון, בין אם בצורת החזרת בונוסים, ביטול בונוסים עתידיים וקיצוצי שכר. מנהלים ודירקטורים צריכים להיות מודעים לכובד האחריות שמוטלת על כתפיהם בעת קבלת החלטות הרות גורל שביכולתן להשפיע על אלפי עובדים.