שר התחבורה יודיע על הוזלת הנסיעה באוטובוס והוספת מאות קווי שירות
התוכנית להגדיל את ההיצע בקווי מוניות השירות נכללה בחוק ההסדרים האחרון, אבל נמחקה ממנו ברגע האחרון. הרפורמה בתעריפי הנסיעה באוטובוסים, ובייחוד בנסיעות בין־עירוניות, יצאה לדרך לפני כשנתיים והביאה להוזלה של עשרות אחוזים בחלק מהקווי
שר התחבורה ישראל כץ צפוי להודיע בימים הקרובים על שני מהלכים לקידום הנסיעה בתחבורה ציבורית: יישום הפעימה השנייה בהוזלת הנסיעה באוטובוסים; והפשרת הרפורמה בקווי מוניות השירות, שאמורה להחזיר לפעולה יותר מאלף קווים מושבתים.
התוכנית להגדיל את ההיצע בקווי מוניות השירות נכללה בחוק ההסדרים האחרון, אבל נמחקה ממנו ברגע האחרון. ביום שני עומד יו"ר ועדת הכלכלה איתן כבל לקיים בוועדה דיון בהצעה חלופית שהוא מקדם בנושא, בתגובה להשתהות הממשלה בקידום הרפורמה.
הרפורמה בתעריפי הנסיעה באוטובוסים, ובייחוד בנסיעות בין־עירוניות, יצאה לדרך לפני כשנתיים והביאה להוזלה של עשרות אחוזים בחלק מהקווים. כדי להגדיל את מספר הנסיעות עומדים כעת משרדי האוצר והתחבורה לממן סובסידיה נוספת בעלות של כ־80 מיליון שקל לשנה.
משרד התחבורה צפוי להודיע בימים הקרובים על הפשרת הרפורמה בקווי מוניות השירות. כזכור, הגדלת ההיצע בקווי מוניות השירות נכללה במקור בחוק ההסדרים האחרון אולם יד נעלמה "גרעה" אותה מהנוסח הסופי ממש לפני ההקראות בכנסת, מה שהשאיר את הענף עם תפוקה חלקית וחוסר יכולת לתת מענה לציבור הנוסעים.
לפי נתוני משרד התחבורה מתוך כ־2,500 קווי מוניות שירות רק כשליש פעילים בפועל, מציאות שפוגעת בציבור הנוסעים בשתי רמות עיקריות. הראשונה היא העדר אמצעי תחבורה זולים שיכולים להוריד מכוניות מהכביש ואף לצמצם את רמות זיהום האוויר. הרמה השניה היא העדר תחבורה ציבורית בשבת ־ מוניות השירות מסווגות ככלי תחבורה שנמצאים בליבו של הסטטוס קוו הדתי, כלומר הם מותרים לתנועה בשבת, אולם כאשר שני שליש מהקווים מושבתים הציבור כאמור סובל פעמיים. במשרד ירצו להוציא 100 עד 120 קווים חדשים בכמה עשרות אשכולות, כאשר כל קו ינוע במסלול קבוע וידוע מראש עם מספר תחנות קבועות לאורכו.
לאחרונה התבטא שר התחבורה ישראל כץ שהוא קרוב להשיג הסכמות להוצאת הרפורמה מחדש, כאשר כ־1,700 קווים מושבתים יצאו למכרזים במטרופולינים הגדולים וביניהם, עם דגש על מחיר, שימוש ברכב ידידותי (חשמלי או היברידי, ככל שמצאי המכוניות יאפשר) ואולי אפילו שימוש ברב קו. זה האחרון זכה לביקורת נוקבת מצד מבקר המדינה רק באוקטובר האחרון אז נמצא שלמרות ש־3.5 אזרחים מחזיקים או החזיקו ברשותם כרטיס רב קו משרד התחבורה לא מעודד את השימוש בו.
המהלך אמור לצאת לדרכו עד סוף ינואר 2018, תאריך בו פג תוקף רישיון ההסעה של כלל מוניות השירות כולל אלו הפועלות. במשרד התחבורה רוצים לנצל את ההזדמנות כאשר המחלוקת העיקרית שנותרה היא הפיצוי שיקבלו אלו שמחזיקים ברשותם רישיון לא פעיל. כץ ביקש בעבר להמיר לאותם אנשים את רישיון המונית שירות ברישיון מונית רגילה, אולם משרד האוצר התנגד בטענה שמדובר במתנה יש מאין ששוויה 250 אלף שקל. בשבועות האחרונים נרשמה התקדמות בין משרדי האוצר והתחבורה וכרגע נשקל פיצוי דיפרנציאלי, כלומר מי שמחזיק רישיון בשנה או בשנתיים האחרונות יזכה לפיצוי, ומי ש"דוגר" עליו עשור ויותר כנראה וישאר ללא כלום אך יזכה להפעיל מחדש את הקו.
העיתוי של משרד התחבורה אינו מקרי ־ ועדת הכלכלה צפויה לדון ביום שני הקרוב ברפורמה במוניות השירות, כאשר המטרה היא לשלש תוך שנה את מספר הקווים שנעים בשבתות וחגים. עיקר ההתנגדות מגיעה כעת מבעלי קווי מוניות השירות הנוכחיים בעיקר בתל אביב וערי הלווין שלה שחוששים לפגיעה במטה לחמם ומצפים שהמדינה תפצה גם אותם.
מהלך נוסף שמתוכנן במשרד התחבורה היא השקת הפעימה השניה של רפורמת תעריפי הנסיעה באוטובוסים, עם דגש על נסיעות בין עירוניות. הרפורמה יצאה לדרך לפני כשנתיים עם הוזלה של עשרות אחוזים בחלק מהקווים, ומשרדי התחבורה והאוצר יסבסדו רפורמה נוסת בעלות של כ־80 מיליון שקל לשנה כדי להגדיל את מספר הנסיעות הבין עירוניות. לפי מבקר המדינה בין 2015 ל־2016 נרשמה עלייה של כ־8%, מכ־769 אלף נוסעים ועד לכ־819 אלף נוסעים ביום. עיקר הגידול הוא בשימוש ברכבת ישראל, שפתחה קווים רבים בעיקר בדרום הרחוק ובצפון