האיחוד האירופי: להפחית את הזיהום מכלי רכב ב־30% עד 2030
האיחוד דורש להפחית את פליטת הפחמן הדו־חמצני בשיעור שיחייב כל מכונית לשלב הנעה היברידית. יצרני הרכב: “דרישה מאתגרת מדי”
האיחוד האירופי ידרוש הפחתה חסרת תקדים של 30% בשיעור פליטת המזהמים של רכבי נוסעים עד שנת 2030, כך נקבע בהצעת חוק שהגיש האיחוד.
- זיכוי מס מוגדל לרכב שיעמוד בתקן הזיהום החדש
- ועדת הכלכלה אישרה: קנסות של 500 שקל ויותר לרכבי דיזל מזהמים בחיפה
מדובר בפליטת פחמן דו־חמצני ממכוניות נוסעים ורכב מסחרי קל, כאשר שיעור ההפחתה אינו מחושב לפי המצב היום, שבו מותרת פליטת 130 גרם פחמן דו־חמצני לק"מ, אלא בהשוואה למצב שיהיה קיים ב־2021, אז תותר פליטת 90 גרם פחמן דו־חמצני לק"מ.
הפחתה של 30% בשיעור פליטת המזהמים נחשבת למשימה כמעט בלתי מעשית עבור יצרניות רכב שלא ישלבו במכוניותיהם הנעה היברידית או הנעה חשמלית. ארגון הגג של יצרני הרכב האירופים, ACEA, הודיע מצדו כי דרישת האיחוד האירופי “מאתגרת יתר על המידה”. לפי ACEA, יעד של 20% הפחתה בפליטת המזהמים לשנת 2030 הוא הגיוני יותר, ו”ניתן להשגה בעלות גבוהה אך מקובלת”.
אך הצעת החוק של האיחוד האירופי כוללת גם גזר ליצרניות הרכב: השקעה של 800 מיליון יורו בהתקנת נקודות הטענה לרכב חשמלי בערי אירופה ו־200 מיליון יורו בפיתוח סוללות לרכב חשמלי.
ואיפה זה משאיר את ישראל? ישראל פועלת לרוב בהתאם לכללי הדירקטיבה האירופית, כלומר החוקים, הכללים והתקנות התקפים באירופה תקפים גם לגבי ישראל, אף שבישראל נמדדים גם מזהמים כגון פחמימנים שאינם נמדדים באירופה.
עם זאת, בישראל בדיקות הזיהום עדיין מתבצעות בתנאי מעבדה “סטריליים”, שאינם משקפים נתוני אמת, ולאחרונה ביקרה בישראל משלחת מטעם האיחוד האירופי במטרה להביא להטמעת הנוהל של בדיקת זיהום בנסיעה בתנאי אמת. הנוהל הזה גובש באירופה עם חשיפת פרשת "דיזלגייט", והוא נכנס לתוקף ב־1 בספטמבר השנה.