דו"ח המבקר
לרשות המסים אין הגדרות ברורות לגבי הדרך בה היא בוחנת את הבקשות שמגיעות אליה
על פי דו"ח המבקר, לרשות אין תיעוד מסודר של המסמכים והבקשות לפרה רולינג. ועדה של הרשות קבעה שהחלטות יינתנו עד 90-120 יום אבל בפועל זה הגיע גם ל-400 יום
אחד הכלים הכי חשובים של רשות המסים להקל על עסקים אינו אפקטיבי, כך טוען למעשה מבקר המדינה. בפרק שלם שהוקדש להחלטות מיסוי - החלטות שניתנות לעסקים שפונים לרשות - לפני שהם מבצעים עסקה כלשהי (מיזוג, רכישה, מכירה, הנפקת אופציות וכו') כך שהם יידעו כמה מס הם יידרשו לשלם מה שייאפשר להם לקבל את התמונה המלאה בטרם הם מקבלים את ההחלטה, (כך קרה למשל עם גם בעסקת מובילאיי - אינטל), טוען מבקר המדינה כי רשות המסים לא מאפשרת לציבור לנצל את הכלי הזה כמו שצריך. זאת מאחר ולרשות אין תיעוד מסודר של המסמכים והבקשות לפרה רולינג. ועדה של הרשות קבעה שהחלטות יינתנו עד 90-120 יום אבל בפועל זה הגיע גם ל-400 יום.
למעשה כאשר חברה פונה בבקשה לרשות המסים ישנן שתי אפשרויות - או שהרשות תתייחס אליה כפניה שתקבל מענה ספיציפי על ידי המחלקה המקצועית או שתקבל מענה כהחלטת מיסוי - ואז תהא מתואמת עם הלשכה המשפטית. המבקר מצא כי אין הגדרות ברורות לגבי היכולת והדרך בה בוחנת הרשות את הבקשות שמגיעות אליה.
מה שפוגע בתיאום בין ההחלטות השונות של הרשות. הבעיה מחמירה לאור ממצאים נוספים שמעלה המבקר לפיהם רשות המסים אינה מפרסמת את רוב ההחלטות שהיא מקבלת לציבור, כי אין תיעוד מסודר למסמכים עליהם מבוססות ההחלטות ואלו אינם נשמרים כלל. לכן למשל סגן נציב מס הכנה החליט ב-2004 על פטור ממס תמלוגים עבור חברה בת של מכון ויצמן, החלטה שהעניקה הטבות מס בהיקף של מאות מיליוני שקלים לאורך השנים, להערכת מבקר המדינה. אלא שהחלטה זו אינה מנומקת ומופרטת בשום מקום. הדוגמה הזו מציע המבקר כי בנוגע להחלטות העוסקות מפטור ממס כדאי להמנע ממתן פטור בלתי מוגבל בזמן, שכן עם הזמן התנאים יכולים להשתנות.
עוד מצא המבקר כי למרות שישנן מערכות מיחשוב שמתאימות ליצירת מאגר נתונים, ההחלטות עצמן לא נמצאות בהן וכי הרשות לא בוחנת ביצוע של החלטות המיסוי, גם לא באופן מדגמי כדי ליצור הרתעה.
בעיה נוספת שמצא המבקר היא משך הזמן שלוקח למחלקה המקצועית ברשות המסים להשיב לבקשות של החברות. למרות שהמדיניות הרשמית היא כי תשובה צריכה להתקבל תוך 90-120 יום, מספר הימים הממוצע עד מתן החלטת המיסוי בנוגע להטבות מס עמד על 400, בבקשות בנושא עמד על 258 בממוצע, במיסוי מקרקעין 252 ובמיסוי בינלאומי 243 יום.
כדי לפשט את ההליך ישנם מסלולים ירוקים דרכם יכולים עסקים על סמך הצהרות והתחייבות בלבד (בסוגיות מיסוי מסוימות) לקבל אישור מראש מהרשות. אולם המבקר מצא כי למרות הרשות קיבלה החלטה ב-2015 כי תעביר 19 סוגי מיסוי מסוימות למסלול ירוק בפועל מתוך 19 סוגי החלטות שהיו אמורים לעבור 17 לא עברו.
בנוגע לפרסום ההחלטות מסרה רשות המסים כי החוק לא מאפשר לה לפרסם את כלל החלטות המיסוי המתקבלות באופן מלא. אולם החטיבה המקצועית מפרסמת "תמצית החלטת מיסוי" כאשר ישנו חידוש בהקשר לסוגיה המקצועית שעולה.
בנוגע לזמני הטיפול בבקשות השיבה הרשות כי החטיבה המקצועית שמה לה למטרה לצמצם את זמני הטיפול בהחלטות מיסוי. כך, שעל אף הגידול בכמות הפניות, החוסר בכוח אדם והדינמיות במשימות החטיבה, צומצם באופן משמעותי הזמן הממוצע למתן החלטת מיסוי.
בנוגע למסלולים הירוקים אמרה כי תוכנית העבודה ליצירת 19 מסלולים ירוקים חדשים, מציגה את המשימות העומדות לפתחה של החטיבה המקצועית ולא בהכרח משקפת את תוכנית העבודה האופרטיבית כפי שפורטה בתוכנית העבודה השנתית של רשות המסים. הליך יצירתו של מסלול הירוק אינה פשוטה וכרוכה בהשקעה רבה ושיתוף גורמים רבים ברשות המיסים.
מרשות המסים נמסר, "לפי החוק לא ניתן לפרסם את כלל החלטות המיסוי המתקבלות באופן מלא, לכן מתפרסמת "תמצית החלטת מיסוי. השימוש בתמצית החלטה נעשה רק לגבי החלטות שיש בהן כדי לחדש משהו. בנוגע לזמני הטיפול ציינה כי על אף החוסר בכח אדם, צומצם באופן משמעותי הזמן הממוצע למתן החלטת מיסוי".