משרדי האנרגיה והאוצר פרסמו שימוע לחברות הדלק לבחינת מרווח השיווק
על פי הדו"ח, המרווח צפוי לרדת בכ-8 אגורות ועמלת התדלוק בשירות עצמי תרד גם היא ותעמוד על 16 אגורות. הורדת מרווח השיווק עשויה להוזיל במעט את מחיר הבנזין אבל בעיקר לגרום לנזק בהכנסות לחברות הגדולות שמוכרות אותו
מרווח השיווק הוא אחד ממקורות הרווח של חברות הדלק, והוא מגלם את הפער שבין מחיר הרכישה של הבנזין מבתי הזיקוק לבין מחיר המכירה שלו בתחנות הדלק.
הפער הוא קבוע, מפוקח מדי חודש, ושיעורו הנוכחי הוא כ־10% ממחיר ליטר בנזין (6.06 שקל לליטר, אוקטן 95 בשירות עצמי), שהם כ־60 אגורות ממחיר הליטר.
- בשבת בחצות: הדלק יתייקר ב-1% ויעמוד על 6.06 שקלים לליטר
- מחיר הדלק יוזל? המדינה תבחן הורדת מרווח השיווק של חברות הדלק
כפי שנחשף בכלכליסט, בכוונת ועדת המחירים להוריד את מרווח השיווק.
מהדו"ח עולה כי המרווח צפוי לרדת בכ-8 אגורות ועמלת התדלוק בשירות עצמי תרד גם היא ותעמוד על 16 אגורות. במשרד האנרגיה מזכירים כי כל ירידה באגורה במחיר הבנזין משמעותה חיסכון של כ- 28 מיליון שקל לשנה לציבור הנהגים.
השימוע הופץ היום לאחר תהליך ארוך של בדיקות כלכליות.
ממשרד האנרגיה נמסר כי בשנה האחרונה ערך מינהל הדלק במשרד בחינה של מאפייני השוק ממנה עלה כי רמת התחרותיות במשק עדיין נמוכה מהמצופה והוחלט להתקדם לבדיקת מרכיבי העלות של מרווח השיווק.
עוד עלה מהבדיקה כי היקף המכירות השנתי של בנזין עלה בשיעור של 15% ביחס לבדיקה הקודמת (2011). כמו כן תהליכי התייעלות שבוצעו בחברות הדלק שהובילו להפחתת עלויות במרכיבי השכירות, השכר ועוד בהשוואה להוצאות שנמדדו בבדיקה הקודמת. לפיכך הוחלט במסגרת טיוטת הדו"ח להציג מרווח אשר הינו נמוך ב-8 אגורות מהמרווח הקיים.
במסגרת השימוע מקבלת כל חברה את פירוט החישובים הרלוונטיים אליה ולאחר קבלת ההתייחסויות תתכנס ועדת המחירים המשותפת, תגבש המלצותיה ותעבירם להחלטת השרים.
הורדת מרווח השיווק עשויה להוזיל במעט את מחיר הבנזין אבל בעיקר לגרום לנזק בהכנסות לחברות הגדולות שמוכרות אותו.
90% מהשוק היום מוחזק על ידי ארבע חברות הדלק הגדולות - פז, דלק, סונול ודור אלון. בשיחות עם בכירים בחלק מהחברות הם מביעים חשש שהבחינה הנוכחית של משרד האנרגיה עלולה להטיל מכה על הענף.
בסיבוב הקודם בשנת 2012 כשנערכה הבדיקה, משרדי האוצר והאנרגיה "חתכו" את מרווח השיווק של חברות הדלק בכ־25% (אז היה 19 אגורות לליטר) מה שגרר שני גלי הדף שהשפיעו על הענף כולו. הראשון היה ביטול ההנחות לציי רכב גדולים והשני פיטורים של מאות אנשים בכלל הסקטור, בעיקר עובדים זמניים. חברות הדלק ניסו בזמנו להילחם ברוע הגזרה ואף הגישו בג"ץ נגד שרי האנרגיה והאוצר דאז (עוזי לנדאו ויובל שטייניץ), אבל בג"ץ דחה את העתירה ומרווח השיווק ירד. החשש הוא שהורדת שיעורו של מרווח השיווק פעם נוספת עלולה להסב לחברות הגדולות הפסדים לרבות צמצום נוסף של מצבת כוח האדם וביטול הנחות לציי רכב שעוד נשארו בשטח.
עבור ענף הדלק הפחתת מרווח השיווק עלולה להוות עוד קושי בענף. בחודש שעבר משרד האנרגיה הכריח את חברות הדלק לשים בכל תחנה משאבה שמאפשרת תדלוק אוטומטי שלא כבול לספק בודד. הדלקן האוניברסלי הוא התקן תדלוק אוטומטי שאינו כובל את בעל הרכב לחברת דלק ספציפית אלא מאפשר לו לעבור מחברה אחת לחברה אחרת ללא הגבלה.
מדובר בפתרון לציי רכב גדולים שעד היום נהנו מהסכם בלעדיות מול ספקית דלק (סונול, דור אלון, פז או דלק) בתמורה לקבלת הנחות ביחס לכמות הבנזין שהם רכשו.
גם במקרה הזה חברות הדלק ניסו והצליחו לעכב את ביצוע התכנית למשך 11 שנה ואף עתרו לבג"ץ כנגד המהלך, אולם בעצת בית המשפט העתירה נמשכה.