מקום 7 - מארק צוקרברג: נכנס לכם לחיים
מייסד ומנכ"ל פייסבוק הפך השנה את פייסבוק מפלטפורמה לכוח כלכלי ופוליטי
מארק צוקרברג (33), מייסד ומנכ"ל פייסבוק
השנה: הפך את פייסבוק מפלטפורמה לכוח כלכלי ופוליטי
ביולי, כשאפליקציית המסרים המיידיים של פייסבוק מסנג'ר החלה להציג פרסומות למשתמשים ברחבי העולם, היה ברור שמייסד ומנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, לא מתכוון להשאיר לכם חלקה אחת טובה שבה לא תיחשפו למערך התוכן והפרסום המשומן שלו. פייסבוק היא כבר מזמן לא רק רשת חברתית, וגם לא רק החברה־האם של ווטסאפ ואינסטגרם; היא לא רק פלטפורמת התוכן הגדולה בעולם, ולא רק אחת משתי פלטפורמות הפרסום הגדולות בעולם. צוקרברג יצר חברה שלא רק שואפת אלא גם מצליחה להחדיר את עצמה לכל אספקט בחיים של הגולשים ברשת, מקוונים ולא־מקוונים כאחד (עד כמה שההבחנה בין האונליין לאופליין נותרה בעלת משמעות כלשהי).
ההגמוניה של פייסבוק בחיים המודרניים היא עובדה מוגמרת, ולא מסתמן גורם שביכולתו לערער עליה. היא לא רק פורטל גילוי התוכן של רבים מאיתנו — האתר הראשון שפותחים כשמתחברים למחשב או האפליקציה הראשונה שמעלים בסמארטפון על הבוקר — אלא גם מספקת האב עיקרי לתקשורת שוטפת (באמצעות ווטסאפ), מתפקדת כיומן האישי, כאלבום התמונות — בקצרה, מרכז החיים שלנו.
עמדת הכוח הזאת הפכה את פייסבוק לכוח שמשנה תחומים רבים בכלכלה. למשל, פעילות של עסקים קטנים ובינוניים. עד לא מזמן, נוכחות מקוונת בדמות אתר היתה חשובה, אפילו הכרחית, כדי שלקוחות יוכלו למצוא את העסק ולקבל מידע עליו. אבל השימוש הרחב בפייסבוק, בקרב כמעט כל האוכלוסייה הגולשת בישראל, הביא להחלפת האתר המסורתי בעמוד פייסבוק. ההסתמכות על פייסבוק מביאה יתרונות כמו גישה ישירה לקהל לקוחות ממוקד ורלוונטי, בין שבאמצעות ויראליות טבעית או אגב ניצול פלטפורמת הפרסום של פייסבוק לפנייה למשתמשים. לא תמיד הוויראליות הזאת עובדת לטובת בעל העסק. יותר ויותר גולשים שלא מרוצים משירות של עסק כלשהו מוציאים את תסכולם בדמות פוסט פייסבוק ויראלי, שמשחיר את שמו של העסק בקרב גולשים רבים.
אבל הכוח שיצר צוקרברג גדול הרבה יותר מתלונה על מנת חומוס בינונית. באמצעות פייסבוק נהפך צוקרברג לסמכות העליונה בכל הנוגע לחופש הביטוי ברשת. בחודשים האחרונים, למשל, מחקה הרשת החברתית פוסטים שכללו את המילה "כושי" גם כאשר לא נעשה בה שימוש למטרות גנאי, כמו מתכון לעוגה כושית. במקרה אחר חסמה פייסבוק את האפשרות לפרסם אצלה קישורים לאתר המזבלה, שמבקר אותה בחריפות, ואף הסירה את עמוד הפייסבוק של האתר. המקרה הזה מדגים את הכוח האמיתי שבידי צוקרברג: הוא יצר פלטפורמה שמספקת יתרונות עצומים לעסקים שפועלים דרכה, פותחת להם דלתות ומביאה להם לקוחות, אבל יש לו גם אצבע על השאלטר, ובמחי לחיצת כפתור הוא יכול לכבות להם את הפעילות ולשלוח אותם לחפש לקוחות במקום אחר. זה אולי לא יהרוג אותם, אבל לבטח ייתן להם מכה קשה מאוד.
בשנה האחרונה, ההשפעה של פייסבוק התעצמה עוד יותר לאור התפקיד המרכזי שהיה לה בהפצת "פייק ניוז" במהלך הבחירות לנשיאות ארה"ב. לאורך הקמפיין, הרשת החברתית הפכה למקור המרכזי לשיתוף והעברת ידיעות מזויפות ותיאוריות קונספירציה הזויות. לכך נוספו גם פרסומות בהיקף של כ־100 אלף דולר, שלדברי פייסבוק נרכשו לאורך הקמפיין על ידי גורמים שקשורים לרוסיה. הידיעות והפרסומות הגיעו לעיניהם של מיליוני גולשים, והשפיעו במידה ניכרת על סיקור הקמפיין בתקשורת המיינסטרים המסורתית. מידת השפעתן על תוצאות הבחירות היא עדיין בגדר נעלם.