$
בארץ

בלחץ שופטי בג"ץ: העותרים להפעלת תחבורה ציבורית בשבת משכו את העתירה

הרכב של שלושה שופטים בראשותו של חנן מלצר דחה את טענת העותרים שמשרד התחבורה חייב לבדוק את הצרכים לתחבורה ציבורית בשבת. עמותת חדו"ש: "צר לנו שבג"ץ קיבל את עמדת משרד התחבורה"

ליאור גוטמן ושחר אילן 13:1111.09.17

העותרים בעתירת התחבורה הציבורית בשבת משכו את עתירתם. זאת, בלחץ שופטי בג"ץ. הרכב השופטים בראשות חנן מלצר, שכלל גם את השופטים ניל הנדל ודוד מינץ, דחה את טענת העותרים שהמשרד חייב לבדוק את הצרכים לתחבורה ציבורית בשבת.

 

 

 

 

המרכז הרפורמי לדת ומדינה, ח"כ תמר זנדברג ממרצ, ישראל חופשית, עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון וגורמים נוספים עתרו לבג"ץ לחייב את משרד התחבורה להפעיל תחבורה ציבורית בשבת לצרכים כמו בתי חולים ויישובי ספר. כן ביקשו לחייב אותו לבדוק את הצרכים. המשרד מצדו דחה אפילו את בקשת הבדיקה.

 

שופטי בג"ץ טענו שכל עוד אין פנייה של מפעיל תחבורה ציבורית שמעוניין בכך, אין חובה לשקול את הנושא. בכך למעשה השתמשו השופטים בטענת "זכות העמידה" שבדרך כלל בג"ץ אינו משתמש בה בנושאים ציבוריים. כן הדגישו את העובדה שהחוק קובע איסור על תחבורה ציבורית בשבת להוציא חריגים וטענו שמדובר בנושא שמחייב שינוי חקיקה.

 

אוטובוס אגד אוטובוס אגד צילום: נמרוד גליקמן

 

 

בתגובה להחלטת בג"ץ אומר עו"ד שגיא אגמון, סמנכ"ל עמותת חדו"ש: "צר לנו שבג"ץ, למרות שהבין את הצורך החיוני בתחבורה ציבורית בשבת לחלקים גדולים בציבור, קיבל את עמדת משרד התחבורה ובחר שלא לדון בעתירה לגופה מטעמים טכניים. משרד התחבורה הוכיח פעם נוספת כי בשל לחץ החרדים הוא מוכן להקריב את צרכיהם של רוב תושבי המדינה, ולהתעלם מרצון הציבור כפי שהוא מתבטא בסקרים שערכה חדו"ש לאורך השנים".

 

אורלי ארז לחובסקי, מנהלת המחלקה המשפטית במרכז הרפורמי לדת ומדינה המייצגת את העותרים, טענה שבית המשפט הותיר דלת פתוחה להגשת בקשה להפעלת תחבורה ציבורית בשבת. "בכוונתנו לפעול להגשת בקשה להפעלת תחבורה ציבורית בשבת ובמידת הצורך נחזור לבית המשפט. יש לקוות שמשרד התחבורה ישקול את צרכיהם של החולים, הקשישים, בעלי מוגבלויות ומשפחות חד-הוריות בהחלטה האם להיענות לבקשה. אנו נמשיך לפעול על מנת להבטיח את זכויותיהם לחופש תנועה, שוויון וכבוד של כל תושבי ישראל".

 

תנועת ישראל חופשית הוסיפה שהחלטת בית המשפט אמנם לא מבשרת על שינוי, אך התייחסותו להמשך ההליך מהווה הזדמנות מצוינת להביא בפניו את הצרכים האמיתיים של אזרחי ואזרחיות המדינה".

 

ח"כ תמר זנדברג סיכמה: "בית המשפט סירב בשלב זה לגעת בתפוח אדמה הלוהט שנקרא תחבורה ציבורית בשבת, אך בהחלט פתח לנו דלת לקחת את הצהרות המדינה ברצינות ולהגיש בקשות להפעלת תחבורה ציבורית בשבת, וכך לבחון אם הם מתכוונים לבחון בקשות כאלה בתום לב. טענת השר כץ שאין 'צורך חיוני' לא עמדה במבחן המציאות, ואם יבחן זאת ברצינות יגלה שיש צורך אמיתי וחיוני. זה שלב אחד נוסף במאבק למען תחבורה ציבורית בשבת, שנמשיך לנהל בכל הזירות ובכל האמצעים, פשוט כי אין צודק ממנו".

 

במשרד התחבורה בירכו

 

שלא במפתיע, במשרד התחבורה ברכו על ההחלטה וטענו ש"המדינה הציגה את עמדתה כי במישור המשפטי הסדר מתן הרישיונות לנסיעה בשבת מבוסס על איסור עקרוני לתת רישיון כאמור. האיסור מבוסס על הוראת המחוקק שלפיה על השר להתחשב ככל שניתן במסורת ישראל בכל הנוגע לתנועת כלי רכב בשבת".

 

עוד טענו שם שההחלטה של המדינה שלא לבחון את צרכי האוכלוסיה ולהסתפק בבחינה נקודתית נמצאת "במתחם הסבירות", מה גם שפרקליטות המדינה קיבלה את עמדת שר התחבורה ישראל כץ, לפיה יש להגן לכאורה על הסטטוס קוו בנושא התחבורה הציבורית בשבת, ולדחות את העתירה הדורשת להתיר תחבורה ציבורית חופשית בשבת.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x