לקראת תוכנית התשתיות: יוגבר הפיקוח על חברות התחבורה
ל"כלכליסט" נודע כי בעקבות ההכרזה על השקעה של 88 מיליארד שקל בתשתיות תחבורה עד 2021 וריבוי מקרי השחיתות בתחום בשנים האחרונות, הוציא מנהל רשות החברות אורי יוגב הנחיות חדשות למניעת שחיתות, שהחברות יחויבו ליישם עד אמצע נובמבר
רשות החברות הממשלתיות הטילה על חברות התחבורה הגדולות במשק כללי פיקוח חדשים בכל הנוגע לפרויקטי התחבורה שעתידים להתבצע בשנים הקרובות. הרקע לגיבוש הכללים החדשים הם תוכנית ענק לפיתוח תשתיות לאומיות שאושרה ביום ראשון האחרון בממשלה ופרשיות שחיתות הקשורות לתחום התחבורה שאירעו בשנים האחרונות.
לפי התוכנית הממשלתית לפיתוח תשתיות, בין 2017 ל־2021 ייבוצעו 147 פרויקטי תשתית בעלות מצטברת של 116 מיליארד שקל שמתוכם כ־88.4 מיליארד שקל יופנו לפרויקטים בתחום התחבורה. עקב ההיקף העצום של הפרויקטים, במשרדי הממשלה החליטו להציב תנאי ביצוע ומעקב חדשים עוד בטרם נקבע תקציבו של כל פרויקט ופרויקט.
רשימת הכללים כוללת 15 סעיפים, אשר החברות מחוייבות לסיים את ההערכות ליישומם עד אמצע נובמבר. מאחר ומנהל רשות החברות הממשלתיות אורי יוגב שחתום על הכללים החדשים מסיים את תפקידו רשמית בעוד כחודש, מי שיפקח על היישום של הכללים הם היועץ המשפטי לממשלה ומבקר המדינה, כמו גם המשרדים הרלבנטיים.
כדי למנוע יחסי תלות אסורים בין ספק לעובד החליטה רשות החברות כי תתקיים רוטציה בוועדות המכרזים. עוד נקבע כי יוקם מאגר ספקים פומבי בו גם תבחן מידת ההתאמה של כל ספק לפרויקט. מאגר זה ירוענן אחת תקופה כדי למנוע תלות בכל ספק.
כלל חדש נוסף הוא איוש "קצין ציות" בכל חברה שיהיה אחראי על הממשל התאגידי ועל יישום התקנון החדש. בנוסף יוקם פורום שומרי סף בראשות המבקר של החברה, יועצה המשפטי וסמנכ"ל הכספים. פורום זה יחוייב בדיווח תקופתי לדירקטוריון החברה.
ברשות החברות מדגישים כי מידת העמידה של החברות השונות ביעדי הפרויקטים תבחן בפרמטרים של איכות, עלות וזמן ביצוע. עוד מדגישים שם כי רשות החברות רשאית למנות לפי סעיף 45 לחוק החברות בודק חיצוני — בד"כ רואה חשבון — שיעשה את כל העבודה שמצפים מכל חברה לבצע בעצמה, כאשר בעבר בדיקות דומות בנמל אשדוד או נתיבי ישראל גילו חשש לשחיתויות לכאורה תוך בזבוז כספי ציבור.
כללי הפיקוח החדשים נשלחו לחברות לפני כמה ימים, עם העתקים לשר האוצר משה כחלון, מבקר המדינה יוסף שפירא כמו גם לחברי דירקטוריון של החברות הממשלתיות הגדולות, לרבות נתיבי ישראל (מע"צ לשעבר), נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע) שאחראית על הרכבות הקלות במטרופולין דן, רכבת ישראל, נתיבי איילון וחוצה ישראל.
עיון במכתב מלמד כי הוא גובש לאחר עבודת מטה של כמה משרדים ממשלתיים לאחר חשיפה של כמה פרשיות שחיתות לכאורה בחברות ממשלתיות שונות בשנים האחרונות. "עקרונות חוזר זה הוצגו בפני המשנה ליועץ המשפטי לממשלה מר אבי ליכט, נציגי משרד האוצר והתחבורה", כותב יוגב במכתב, ומנמק כי הכללים נולדו "במסגרת עבודה ממשלתית משותפת להפקת לקחים מפרשת נתיבי ישראל".
הפרשה נחשפה בנובמבר 2015 לאחר שחוקרי להב 433 אספו חומר ממשרדי נתיבי ישראל ובתי חשודים, שהוביל למעצר 18 מעורבים ובהם המנכ"לים לשעבר אלכס ויזניצ'ר ושי ברס, וח"כ לשעבר מיכאל גורולובסקי. במשטרה ייחסו לחשודים עברות של קבלת שוחד וטובות הנאה לכאורה בהיקפים של עשרות מיליוני שקלים בתמורה לקידום של ספקים חיצוניים בפרויקטים של החברה הממשלתית.