שקט באגד? הושג הסכם להסדרת זכויות העובדים - הנהגים יזכו להעלאת שכר שנתית
לפי ההסכם, עובדי המשק יקבלו העלאת שכר של עד 1% בכל שנתיים; עוד נקבע כי אגד תאפשר לעובדיה העסקה במשרה חלקית
ההסתדרות הודיעה היום כי הושג הסכם חדש להסדרת זכויות עובדי אגד. ההסכם כולל טבלת שכר ראשונה מסוגה בענף התחבורה הציבורית וקובע מנגנון העלאה גם לעובדי משק ומינהלה.
- אגד ושתי חברות סיניות זכו במכרז ההפעלה של הרכבת הקלה בתל אביב
- דו"ח: נהגי אגד מאחרים יותר לעומת נהגים של תחבורה ציבורית אחרות
- ישראל כץ: "אם אגד ודן ימשיכו להתנהג כמו דינוזאורים הן ייכחדו"
לפי עיקר מתווה ההסכם, טבלת השכר החדשה לנהגי אגד פותחת ציר התקדמות בשכר של 38 שנה, שבהן השכר לשעה יעלה ב-1% בשנה.
ייחודו של מנגנון קידום השכר נעוץ גם בתחולתו על כלל הנהגים בחברה, תוך צמצום הפערים בין עובדי דור א' לבין עובדי דור ב'. טבלת קידום השכר תחול גם על כלל הנהגים שיצטרפו לאגד, תוך שיבוץ העובדים הוותיקים במנגנון קידום השכר, על פי שנות הוותק שצברו. כך למשל, עובד דור ב' עם 10 שנות ותק, יקבל תוספת שכר מיידית של 10%.
לפי ההסכם, השכר ההתחלתי של עובדי המשק באגד יעמוד מעתה על 36 שקל לשעה, ושל עובדים קיימים אשר השלימו ותק של 3 שנים באגד - על 39 שקל לשעה.
טבלת השכר מגדירה כי העלאת השכר לעובדי המשק תתבצע כל שנתיים. שכר העובדים יוכל לעלות ב-1%, שיהיה מורכב מ-0.5% של תוספת קבועה ו-0.5% לפי המלצת המנהל.
ההסכם כולל טבלת שכר ייחודית גם לסקטור עובדי המינהל באגד, שתחול גם על עובדי הבקרה התפעולית. שכרם של עובדי מינהל קיימים יתחיל ב-32 שקל לשעה ויעלה ב-0.5% בגין כל שנת ותק. שכר עובדי מינהל חדשים שיגויסו בעתיד יתחיל ב-30 שקל לשעה עם העלאת שכר המוגדרת בטבלה, כלומר תוספת אוטומטית של 0.5% מדי שנה.
יודגש כי גם עובדי המשק וגם עובדי המינהל אשר יועסקו בתפקידי נהיגה, יהיו זכאים לתגמול לפי טבלת השכר של הנהגים, הן בשכר והן בוותק.
עוד כולל ההסכם זכאות של עובדי דור ב' במינהל ובמשק לקרן השתלמות, עם שיעור הפרשה מקסימלי מטעם המעסיק. סעיף נוסף אשר מעוגן בהסכם קובע כי במקרים מוגדרים, אגד תאפשר לעובדיה העסקה במשרה חלקית, ובתנאי שמכסת העובדים המועסקים במתכונת זו לא תעלה על 5% מסך הנהגים באגד.
המקרים שבהם תותר העסקה במשרה חלקית יהיו בתקופה של חוסר בגיוס נהגים למשרה מלאה, או בעת גיוס נשים נהגות, נהגים מהחברה החרדית או נהגים סטודנטים. העסקת עובדים אלו תתבצע תחת תנאי ההסכם הקיבוצי, וצבירת הוותק הנדרשת מהם לצורך מתן מעמד של קביעות, תיקבע ביחס לחלקיות משרתם.
לדברי יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקון: "טבלת השכר הייחודית והראשונה מסוגה שמוצגת בהסכם, קובעת למעשה סטנדרט חדש לתנאי העסקת העובדים במפעילות התחבורה הציבורית. מדובר בבשורה שתשנה לא רק את מעמד הנהגים באגד אלא את פני התחבורה הציבורית בישראל. מהלך זה יגביר את האטרקטיביות של הענף, יביא לצמצום המחסור החמור בכוח אדם מיומן בתחום, ויתרום לשיפור איכות השירות והבטיחות לטובת כלל משתמשי התחבורה הציבורית בארץ".
לדברי אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, "ההסכם הוא לא פחות ממהפכה. הצבנו רף חדש לתנאי השכר של הנהגים בתחבורה הציבורית ורף זה יהפוך במהרה לגולד סטנדרט שישנה את המציאות בתחבורה הציבורית בישראל".
אבי פרידמן, יו"ר אגד: "מדובר בהסכם חשוב לעובדים ולהנהלת אגד שמבטיח מחד בטחון תעסוקתי, יציבות ושכר הוגן וכן יאפשר מאידך להנהלת אגד לעמוד על העקרונות החשובים לנו בהסכם התשומות החדש עם הממשלה".