שתי הטעויות הגדולות ביותר של מחפשי עבודה היום
מומחי קריירה ייעצו במשך שנים למי שרוצה למצוא עבודה טובה להשקיע במיתוג אישי ובנטוורקינג עם מכרים, אך מסתבר שזו לא הדרך להשגת משרה נחשקת
- "כי לא מצאתי עבודה אחרת" - התשובות הגרועות ביותר לשאלות נפוצות בראיון עבודה
- גוגל השיקה את Hire, פלטפורמה לחיפוש עובדים
- שולחים הודעה למנהל הגיוס? כך תוודאו שלא יתעלמו ממנה
מחפשי העבודה היום הם הרבה יותר מתוחכמים מבעבר ומודעים לחשיבות של מציאת עבודה שהם רוצים במקום בו הם מעוניינים לעבוד. אחד מהביטויים לכך הוא המחקר המקיף שעושים מרבית מחפשי העבודה על המשרה ועל המעסיק הפוטנציאלי לפני שהם מגישים קורות חיים. עם זאת, בשיחה לתוכנית רדיו של בית הספר למנהל עסקים וורטון, אמרה גרשון שיש שני דברים שעליהם מבזבזים מחפשי העבודה את זמנם לחינם. הראשון הוא התמקדות בנטוורקינג מתוך מחשבה שהקשרים ה"חלשים" או המשניים הם אלה שיסייעו להם להשיג את העבודה.
המחשבה הזאת הייתה נכונה בשנות השבעים כאשר הקושי העיקרי בחיפוש עבודה היה לשמוע או לדעת על משרות פנויות. היום, כאשר יש כל כך הרבה מידע והכל זמין אונליין הקושי הוא כבר לא לשמוע על משרות אלא לגרום לכך שמנהלי הגיוס יבחינו בקורות החיים שלכם. הקושי הוא להתבלט בין כל המועמדים האחרים. לכן, לפי גרשון הקשרים החשובים יותר למחפשי עבודה היום הם כאלה של אנשים ממקומות עבודה קודמים שלכם, קולגות, שיוכלו לספר עליכם וליתר דיוק, יוכלו לשפוך אור על איך זה לעבוד איתכם ואיך אתם כעובדים.
הטעות השנייה הרווחת בקרב מחפשי עבודה היא ההשקעה במיתוג אישי. לדברי גרשון אנשים משקיעים זמן ומאמץ רב במיתוג אישי, כלומר בלוודא שהנוכחות הדיגיטלית שלהם משקפת את מה שהם חושבים שהוא העצמי האותנטי שלהם. עם זאת, בצד המעסיקים והמגייסים נראה שלאף אחד לא אכפת ממיתוג אישי.
יותר מכך, העצה שמקבלים מחפשי עבודה לגבי מיתוג אישי היא למצוא שלוש ארבע מילים שמתארות את העצמי האותנטי שלהם ולהשתמש בהן בכל הזדמנות בה הם מציגים את עצמם. בין אם מדובר בפרופיל הפייסבוק, הלינקדאין או משפט היכרות בפגישה פנים מול פנים. יש כמה בעיות עם המיתוג האישי הזה. הראשונה היא שהרבה אנשים משתמשים בפנים אחרים של אישיותם ב'כובע' המקצועי שלהם. למשל, אדם אחד יכול להיות יסודי וממוקד תוצאות בעבודתו המקצועית אך בחייו הפרטיים המאפיין העיקרי שלו הוא שהוא ה'ליצן' של החבר'ה. לכן, אין שום ערך בהגבלת המילים של המותג המקצועי לכאלה שמתארות את העצמי האותנטי של מחפש העבודה בכל האספקטים של חייו. הבעיה השניה היא שכפי שגרשון מצאה, למנהלי גיוס לא ממש איכפת מהמיתוג האישי של מועמדים. זה לא שיש רע במיתוג אישי או השקעה בנוכחות שלכם ברשתות חברתיות, פשוט מדובר בהשקעה של זמן רב ולפעמים גם כסף מצד מחפשי עבודה - השקעה שכנראה לא תסייע להם בהשגת העבודה המבוקשת. עם זאת, כן חשוב לדאוג שהרשתות החברתיות לא יגרמו למגייסים לוותר על פניה אליכם כלומר, כן חשוב 'לנקות' אותם מתמונות או פוסטים שעשויים לגרום לכם מבוכה או לגרום לכם להיראות בעייתיים.
יש מקרים בהם כן חשוב לדאוג לכך שהפרופיל המקצועי שלכם יהיה מעודכן עם מילות מפתח נכונות והמיתוג שלכם יהיה כזה שיגרום למגייסים להבחין בכם. בלינקדאין, אם אתם מחפשים עבודה בתחום שבו מקובל שמגייסים מוצאים עובדים דרך הרשת המקצועית, אז חשוב שתכללו מילות מפתח בפרופיל שלכם שיגרמו למגייסים להבחין בכם. באופן כללי לינקדאין טובה בעיקר לשני דברים, ראשית היא משמשת כמאגר מועמדים עבור מגייסים, ושנית, כדרך למצוא היכן החברים שלכם עובדים ודרכם להגיע למקומות עבודה חדשים.