$
דעות

המאבק בתאונות עבודה: אין אכיפה ללא אוכפים

התקנות שמאפשרות להטיל קנסות כספיים על קבלנים שבאתרי הבנייה שלהם נמצאו כשלים בטיחותיים ייושמו בלי הגדלה משמעותית של מספר המפקחים. בכל מקרה, לפני שמאיישים את התקנים החדשים, כדאי לשפר למפקחים את תנאי העסקתם

אבי מורה 07:1804.08.17

בהמשך לאירועי הבטיחות במהלך השנים האחרונות באתרי עבודה, אישרה ועדת העבודה של הכנסת לאחרונה תקנות המאפשרות להטיל אחריות אישית ועיצומים כספיים על קבלנים אשר באתרי הבנייה שלהם נמצאו כשלים בטיחותיים.

 

על-פי התקנות, גובה הקנס לקבלן יגיע עד ל-35,280 שקל בגין כל עבירת בטיחות, ומנכ"ל החברה שלא יפעל לתיקון ההפרות שנתגלו, ייקנס ברבע מהסכום או בסכום של עד כ-9,000 שקל.

 

העיצומים הכספיים יחולו על אתרי בנייה שלא ימלאו אחר תקנות הבטיחות במשטחי עבודה ובגובה, בציוד ובדיקות, בהפעלת עגורנים, בחפירות והריסות ובארגון וניהול בטיחות. בין היתר, כוללות התקנות הוראות הנוגעות לפיגומים תקינים, מינוי ממונה על הבטיחות באתר העבודה, אופן העסקת עובדים, גידור אתר העבודה ועוד.

 

המדובר בצעד שמקדים את זמנו, מטעמים פופוליסטיים, מכמה סיבות: ראשית, אין אכיפה ללא אוכפים. כל עוד מספר המפקחים במינהל הבטיחות במשרד העבודה נמוך, הרי שמדובר בתקנות שיישארו על הנייר.

 

קריסת חניון של דניה סיבוס ברמת החייל (ארכיון) קריסת חניון של דניה סיבוס ברמת החייל (ארכיון) צילום: רויטרס

 

 

התקנות שנקבעו לא ייושמו ללא תוספת משמעותית בכוח האדם של המפקחים אשר נדרשים לפקח על האתרים, לאתר את כשלי הבטיחות ולהטיל את הקנסות. מעט המפקחים (פחות מ-20) המטפלים כיום בכ–12 אלף אתרי בנייה לא מצליחים לבצע את המשימות המוטלות עליהם כיום, עוד לפני הוספת הקנסות.

 

יתרה מכך, הפעלת התקנות החדשות עלולה לפגוע בשורה של קבלנים קטנים ולהותיר בתחום רק קבלנים גדולים אשר מסוגלים לספוג קנסות בסכומים גבוהים. חברות קבלניות קטנות יעדיפו לעזוב את התחום, ולא לקחת את הסיכון של קבלת קנס בסכום גבוה, אשר חלקם אינם מרוויחים אותו בחודש של עבודה. חברות אחרות יעדיפו לוותר מראש על פרויקטים עם פוטנציאל רווח נמוך, מחשש שקנסות כשלי בטיחות יגרמו להם להפסדים.

 

מוטב היה כי ועדת העבודה תפעל במקביל באמצעים שונים: ראשית, עליה ללחוץ על משרד העבודה להוסיף תקנים של מפקחים או לכל הפחות, לאייש את התקנים הקיימים (לטענת שר העבודה והרווחה, מדובר ב-22 תקנים שהמשרד אינו מצליח לאיישם). במקביל, עליה ללחוץ על האוצר לשפר את תנאי ההעסקה של המפקחים.

 

שנית, המחקרים האחרונים בתחום מראים כי הכלים שיפחיתו באמת את תאונות העבודה בענף הבנייה הם שילוב של זינוק בהיקף ההוצאה הממשלתית להכשרה והדרכה של העובדים, הרחבה דרמטית של היקף הפיקוח על האתרים וביטול חסמים שמונעים הכשרת מנהלי עבודה - שמעל 3,000 מהם חסרים כיום בענף.

 

יחד עם העמדת כל הכלים האלה לטובת ענף הבנייה ויישומם בשטח – נכון יהיה להטיל סנקציות נגד קבלנים ובאותה המידה בדיוק – סנקציות נגד עובדים סוררים שלא מבצעים את הוראות החוק בתחום זה. רק כך נראה שינוי מגמה וירידה בתאונות העבודה בענף הבנייה.

 

עו"ד אבי מורה הוא שותף במשרד מורה טובים, המתמחה במשפט מסחרי

בטל שלח
    לכל התגובות
    x