מרצדס S קלאס 560: מתרווחים מאחור ועפים ליעד הרצוי
קשה לדמיין חוויית נהיגה יותר שלווה ונוסכת ביטחון מאשר במרצדס S קלאס 560. היא מרווחת, בתא הנוסעים מאות נורות LED, ומערכת האווירה כוללת שלל מצבים מרגיעים. פונקציית הנהיגה האוטונומית שלה אינה מפותחת דיה, ויש להחזיר את הידיים להגה כל 20 שניות, אך ללקוחות הדגם זה לא באמת ישנה: הם הרי יושבים מאחור בזמן הנסיעה
למרצדס יש שלוש משימות קשות: ראשית, להמשיך לייצר את מכונית המנהלים הטובה בעולם, ראו ערך מרצדס S קלאס, החביבה על אוליגרכים, דיקטטורים וסתם ראשי מדינות; שנית, להפחית את פליטת הזיהום של רכב ששוקל כמו יאכטה קטנה; שלישית, לצאת בשלום מפרשת קרטל יצרניות הרכב, שלפי הדיווחים בתקשורת, חברו יחד כדי לרמות במבחני זיהום של רכבי דיזל. הטלוויזיה לא מפסיקה לדווח על כך, אך זה לא מפריע כשיש מנועים חדשים, עם סיוע חשמלי לדחיסת אוויר, הפחתה של צריכת הדלק, מגדשי טורבו והפחתות משקל — ולקוחות שכל מה שאכפת להם זה להתרווח במושב האחורי בשיוט רוגע אל מחוז חפצם.
אין מה לעשות, בכל הקשור לרכבי יוקרה מן השורה הראשונה, S קלאס היא המילה הנרדפת לרכב צמוד. אך מרצדס S קלאס, שהוצגה ב־2014, כבר לא לבד: ב.מ.וו ואאודי שוקדות על דגמים מתחרים, ואלה אמורים להיות מתקדמים יותר מבחינה טכנולוגית, כלומר מצוידים ביכולות גבוהות של נהיגה אוטונומית.
מרוץ חימוש
יצרניות הרכב החלו מרוץ חימוש אינטנסיבי בתחום הנהיגה האוטונומית, אף שהן לא באמת מאמינות בו, וגם הציבור לא באמת בטוח אם מתחשק לו רכב אוטונומי. כך או כך חדשנות מחלחלת למטה, אל הדגמים העממיים — מה שיוצג במרצדס S קלאס למשל יגיע בבוא היום גם למרצדס B קלאס העממית — והדינמיקה הזו מאלצת את רכבי היוקרה להמשיך ולהתעלות מבחינה טכנולוגית. אגב, ייתכן שזה לא באמת משנה. כי במרצדס S קלאס לא נוהגים, אלא יושבים מאחור ומרחפים אל היעד הרצוי, העיקר שהנהג ינהג, אוטונומי או לא אוטונומי. אך כשאאודי מצהירה על A8 חדשה, שיודעת לנסוע באופן אוטונומי, כזו שתוצג השנה, צריך לרענן את S קלאס, לבצע שיפורים בשלמות של מרצדס וגם לזרוק כמה בדיחות על אאודי באירוע ההשקה, עם צחוק מעט עצבני אל תוך כוס השמפניה.
מבחינה חיצונית S קלאס 560 המחודשת לא באמת שונה מזו שהוצגה לפני שלוש שנים. היא גם לא צריכה להיות שונה. לפי מרצדס, 33% מן הלקוחות הם סינים. הגרסה הבכירה ביותר של S קלאס, מאיבאך, היא להיט מכירות בסין, 60% מן המכירות הולכים לשוק הסיני. שם יש כסף, ושם לא משנים את הקיים, רק משפרים בעדינות, עם קריצה מורגשת לשווקים שעדיין אוהבים סממנים של כוח.
גם הפנסים והפגושים השתנו, אבל זה לא העניין. העניין הוא המנועים והטכנולוגיה. אז הנה מנוע: למרצדס S קלאס 560 יש מנוע בעל שמונה בוכנות, ארבעה ליטרים, שני טורבו. מדובר במנוע ענק, אך קטן בהשוואה לקודמיו. מספר ההילוכים הוא תשעה. מוכנים להספק? 463 כוחות סוס. המון. נתון פליטת מזהמים? 195 גרם של פחמן דו־חמצני לקילומטר. כמו רכב כביש־שטח משפחתי מלפני שלוש שנים, לא רע בכלל.
S קלאס עפה בכביש המהיר מציריך לגרמניה. זה מה שהיא תעשה בדרך כלל. תעוף בין בירות אירופיות או מטרופולינים סיניות או בין רפובליקות חדשות באפריקה.
גשם שוטף, 15 מעלות. ביולי. מאחור שלווה. רשימת הציוד כוללת אפשרות לשני מושבים אחוריים נפרדים, במקום ספסל. רק עוד כמה אלפי יורו ויש מושב מיוחד עם מסאז', שולחן פיקניק, תאורת אווירה, גג שקוף מתכהה, שמעניק לתא הנוסעים אור כחלחל מרגיע. במהירות בה S קלאס מתנהלת בשלווה אפשר להגיע בקלות לכלא השוויצרי או לשלם כמה אלפי יורו וללכת הביתה. החוק השוויצרי מתגמש מאוד לטובת העשרת קופת המדינה.
S קלאס מדהימה. קשה לדמיין חוויית נהיגה יותר שלווה, יותר נוסכת ביטחון. היא מרווחת, בתא הנוסעים שלה מפוזרות מאות נורות LED. אבל כל זה כאין וכאפס בהשוואה למערכת האווירה, שמספקת מצב "רגיעה" של מסאז' אבנים חמות, ומצב "התעמלות", שמדריך את הנהג כיצד לאמן את גפיו: אחוז בהגה, הזז כתף ימין בתנועות סיבוביות. יופי. יש לך מיליונים בבנק. עכשיו סובב את רגל שמאל. תוכניות האווירה כוללות גם מצב אנרגיה, שמרצדס מבטיחה שמוסיף אנרגיה וחיות ליושבי הרכב.
לחיצה חזקה על דוושת התאוצה. הנה באה האנרגיה. ל־S קלאס יש חיות ויש אנרגיה, כמו הר שנע במהירות דמיונית באוטובאן סואן בגשם שוטף ביולי. מערכת השמע מדהימה. הכל כאן מדהים, איכות הנסיעה מדהימה גם היא. מרכב ה־S קלאס נח לו על ארבע כריות מלאות אוויר, המתלים מבוקרים אלקטרונית. מרצדס S קלאס היא מכונית המאמצת גישה של התעלמות: אם שיבושי כביש אינם מורגשים, סימן שהם לא קיימים.
קשר שוטף עם החלל
רגע, נהיגה אוטונומית. בשביל זה מרצדס בעצם מרעננת את S קלאס. קודם כל, S קלאס היא מכונית אריסטוקרטית. היא מתקשרת עם מכוניות אחרות בכביש, בתנאי שגם הן מרצדס S קלאס. היא משדרת להן דיווחים על פקקים וקשיים בהמשך הדרך. S קלאס מקיימת גם קשר שוטף עם החלל, ליתר דיוק עם לוויין. הלוויין מודיע ל־S קלאס מתי יש לפניה סיבוב, צומת או כל דבר ארצי אחר שדורש ממנה להאט את קצה התקדמותה כדי לעסוק בנושאים מהסוג הטורד את שלוותם של פשוטי העם. יש לה גם מנגנון זיהוי תמרורים ומנגנון שמאפשר נגיעה בידית האיתות, שאומר ל־S קלאס שהיא יכולה לצאת לעקיפה אוטונומית.
צריך לנעול את S קלאס במצב בקרת שיוט. היא תאט לקראת פנייה, תצא לבד לעקיפה ותאט בצומת. היא אפילו תאט לצורך עצירה בדוכני אגרה. הופה, שריטה מכוערת על חישוק הגלגל. סטופ. האלט. עצור. עמוד. סדק בחומה. S קלאס אינה מושלמת. יש להחזיר את הידיים אל גלגל ההגה מדי 20 שניות, כך שלא מדובר בדיוק בנהיגה אוטונומית, אלא יותר בניסיון להדביק פערים בהשוואה למתחרות. מעבר לכך, מרצדס S קלאס לא קוראת מדרכות נמוכות. לפחות לא S קלאס שלנו, שנכנסה לצומת כפרי עגלגל וגשום וליחכה מדרכה נמוכה. שריטה בחישוק. מכה קלה בכנף. חישוק עולה אלפי יורו. מרצדס S קלאס עולה מאות אלפי יורו. היא מושלמת בהרבה תחומים.
מושלמת באמת. אך פונקציות הנהיגה האוטונומית שלה הן עדיין במידה מסוימת גימיק. לפחות עד ש־S קלאס תעבור עוד שדרוג בעוד כמה שנים ותהיה אוטונומית.