היצרניות הגרמניות הולכות ומסתבכות
האיחוד האירופי חושד שמרצדס, אאודי, פורשה, ב.מ.וו ופולקסווגן תיאמו מניפולציות ברכבי דיזל להצגת פליטה נמוכה יותר של מזהמים
עושה רושם שיצרניות הרכב הגרמניות עומדות בתחילתה של אחת הפרשות החמורות ביותר בתולדותיהן. על פי דיווחים באירופה, האיחוד האירופי חושד שמרצדס בנץ, אאודי, פורשה, ב.מ.וו ופולקסווגן תיאמו ביניהן שיטות לביצוע מניפולציות של מחשבי הרכב במטרה להציג פליטה נמוכה יותר של מזהמים ברכבי דיזל.
על רקע זאת ניתן להבין מדוע בשבוע שעבר מרצדס בנץ הודיעה במפתיע על ביצוע ריקול מסיבי של לא פחות מ־3 מיליון מכוניות באירופה, שמטרתו לעדכן את תוכנת המחשב באופן שיוריד את רמת פליטת המזהמים. מדובר במכוניות משנת 2011 ואילך שצוידו במנועי דיזל ועומדים בתקן הזיהום של האיחוד. במסמך רשמי של דיימלר, החברה־האם של מרצדס, הסבירה החברה כי מדובר במהלך שנועד להרגיע את דאגות הצרכנים בנושא הזיהום. כמו כן זמן קצר לאחר מכן הודיעה אאודי על ריקול משלה ל־850 אלף מכוניות דיזל. הסיבה דומה למרצדס: עדכון תוכנה. לכאורה הליך טכני פשוט שאירע בסמיכות מוזרה. אלא שכאמור בסוף השבוע התברר הרקע לשני המהלכים הללו.
על פי הדיווחים באירופה, עובדי פולקסווגן חשפו בפני חוקרי האיחוד האירופי את עיקרי השיטה: נציגי יצרניות הרכב נהגו להיפגש בתערוכות רכב כדי להחליף מידע. על פי המידע המתפרסם באירופה, מדובר בכ־200 עובדים בכירים של חמש היצרניות שהיו בסוד העניין והחליפו מידע בנושא הטכנולוגיות הללו להצגת פליטה נמוכה של מזהמים. מדובר בביצוע מניפולציות במערכות ממירים קטליטיים, אותו חלק ברכב שאחראי על סינון גז הפליטה, ובתוכנות מחשב.
עיתוי החקירה נחשב גרוע במיוחד עבור יצרניות הרכב. בשבוע הבא תתקיים בברלין ועידת הדיזל הראשונה, יוזמה של הממשל הגרמני, ובה ייפגשו נציגי היצרניות הגרמניות כדי לדון בטכנולוגיות להפחתת זיהום על רקע כוונת הממשלה לסגור בשנים הקרובות את מרכזי הערים הגדולות לרכבי דיזל.