פרשנות
מדרון תלול: ועדת השרים רוצה להחליף את הכנסת
לאחרונה מתנה ועדת השרים לחקיקה את תמיכתה בחוקים בכך שתדון בהם שוב לפני הקריאה הראשונה
ח"כים מהקואליציה והאופוזיציה מתלוננים על נוהל חדש של ועדת השרים לחקיקה שלפיו יוחזרו הצעות חוק לאישורה לפני שיועלו לקריאה ראשונה. יו"ר ועדת הפנים של הכנסת ח"כ דודי אמסלם אמר שהנוהל הזה הוא "בושה וכלימה". ח"כ אמסלם אמר את הדברים לאחר שוועדת הפנים בראשותו אישרה אתמול לקריאה ראשונה את הצעת החוק שלו שלפיה יוענק גמול לחברי מועצה של רשויות מקומיות על השתתפות בישיבות. בניגוד לעבר, ועדת השרים לחקיקה לא הסתפקה בדרישה שהצעת החוק תתואם עם משרדי הממשלה הרלבנטיים, אלא דרשה גם שהחוק יוחזר לדיון נוסף אצלה לקראת הקריאה הראשונה.
- היועץ המשפטי לכנסת: אם הממשלה רוצה להגביל החקיקה הפרטית, שתגביל את חוק ההסדרים ותצמצם תחולת הנומרטור
- מגבילי החקיקה הפרטית הגישו בעצמם 507 הצעות בקדנציה
- התנגדות הח"כים לרפורמה לצמצום החקיקה הפרטית מתרחבת: "שיפזרו את הכנסת"
"זו שיטה חדשה, זה הפך לנורמה"
אמסלם לא לבד. בימים אלה מקדמת ח"כ מרב מיכאלי, מרכזת האופוזיציה, הצעת חוק שתשווה את הענישה בעבירות מין בצבא לענישה בחוק האזרחי. ב־11 ביוני החליטה ועדת השרים לחקיקה לתמוך בהצעת החוק בתנאי שתתואם עם משרדי הממשלה ושבכל מקרה תחזור לוועדה לפני שתגיע לקריאה ראשונה. לדברי ח"כ מיכאלי, "זו שערורייה. הרעיון הוא שליטה, זו רמיסה טוטלית של הכנסת. הממשלה מבטלת את הפרדת הרשויות".
גם שתי הצעות חוק של ח"כ חיים ילין הותנו באישור חוזר בוועדת השרים. אחת מהן היא הצעת החוק שכבר עברה ומעניקה פיצויים ממס רכוש לישראלי שנפצע בפיגוע טרור בחו"ל, גם אם הפיגוע לא כוון נגד ישראל. "זו שיטה חדשה, משהו שלא היה קיים. זה הפך לנורמה", אומר ח"כ ילין. "חשבתי שזה רק נגד האופוזיציה אבל מתברר שזה קורה גם לאמסלם".
התערבות גסה
ועדת השרים לחקיקה היא הגוף שקובע את עמדת הקואליציה לגבי הצעות חוק. מדי שבוע, בתקופות שבהן פועלת הכנסת, מגיעות לוועדה 30–40 הצעות חוק פרטיות. מהרבה בחינות, עצם קיומה של הוועדה הוא התערבות גסה של הממשלה בעבודת הרשות המחוקקת, שהרי הוועדה הופכת בעצם לגוף המחוקק האמיתי.
בניגוד להצעות חוק של הממשלה שמאושרות במליאה בשלוש קריאות, להצעות חוק פרטיות יש קריאה נוספת — קריאה טרומית. אישור החוק בקריאה טרומית מהווה בעצם רק סוג של הצהרת כוונות להעברת הצעה ברוח זו, והחוק יכול לעבור שינויים גדולים מאוד בוועדת הכנסת שמכינה אותו לקריאה הראשונה. ועדת השרים דנה בהצעות לפני הקריאה הטרומית. בעבר התנתה ועדת השרים את תמיכתה בהצעות חוק בכך שיתואמו עם משרדי הממשלה. בשנה האחרונה היא דורשת ביותר ויותר מיקרים לדון בהצעת החוק מחדש אחרי השינויים שבוצעו בוועדה בכנסת ולפני הקריאה הראשונה. נראה שהדבר מצביע על משבר אמון קשה בין הממשלה לכנסת. בכל מקרה, המצב שבו חלק מהצעות החוק נדרשות לחזור לוועדה לקראת הקריאה הראשונה מגביר את ההתערבות בצורה דרמטית. בעצם נוצר מצב שוועדת השרים מאשרת חלק מהחוקים בכמה קריאות כמו הכנסת והיא אומרת לרשות המחוקקת בכל שלב מה לעשות.
מלשכת שרת המשפטים איילת שקד נמסר בתגובה כי "אין שום נוהל חדש. כשיש הצעה רגישה והיוזם לא סיים את התיאומים הנדרשים מול הגורמים הרלבנטיים, לעתים הוועדה מבקשת להחזיר את החוק אליה כדי לבחון את הסוגיות הנוספות שהתעוררו ולגבש לגביהן עמדה. הוועדה לא עצרה חוקים אלא וידאה שעומדים בסיכומים". עוד טוענים בלשכה כי "החזרת הצעות חוק לדיון נוסף בוועדה מאפשרת לא להתנגד להן".