בעלי טריפל סי: "אני מוכר היום טלוויזיה כמו שמכרתי אבטיחים בשוק. אין הבדל"
הילדות בבית עני ללא חשמל עם שמונה אחים; הנעורים בבסטה בשוק של טבריה; האב שנפטר בגיל צעיר; ההלוואות הגדולות שהחזיר במשך 20 שנה כדי לסייע למשפחה; הנסיקה המטאורית; וההסתבכות עם הרשויות. רמי נחום, בעלי טריפל סי, שרוצה להתחרות ב־yes ו־HOT עם טלוויזיה ב־50 שקל, פותח פה
רמי נחום מבקש מכל אורחיו "לכבד מסורת של 14 שנה בחברה". בעלי טריפל סי, ספקית האינטרנט שנכנסה לאחרונה לתחום הטלוויזיה, רוצה שנרים איתו כוסית. הוא פותח את ארון היינות המושקע במשרדו שבפתח תקווה, מבקש מכל אחד לבחור משקה, ומבקש מזקן הנוכחים בחדר לברך לחיי התחרות. כולם משתפים פעולה, כולל ילדיו, שעובדים עמו בחברה, ועדיין נבוכים מהמחווה. אבל נחום אוהב את הדרמה. הוא מדבר בקול רם, מתקשה לווסת את האדרנלין, ורגשן עד כדי כך שהוא חייב להפסיק את הריאיון עמו לרגע כדי להסדיר נשימה, כשהזיכרונות גודשים את לבו. "גדלתי לא בישראל השנייה, השלישית או הרביעית. למטה מזה. בתחתית של שולי החברה, כלכלית ואישית", הוא מספר, "אתה גדל בחוויה שכשאתה חלש, כולם דורכים עליך".
להאזנה לכתבה, הוקלט על ידי הספריה המרכזית לעיוורים ולבעלי לקויות קריאה
נחום גדל בטבריה של שנות השישים, הבכור מתוך שמונה אחים. "היינו ארבעה ילדים בחדר, ישנו יחד ראש־רגליים במיטה". הוא בן לאם עקרת בית ולאב שהיה נהג משאית והשלים פרנסה בשלל משרות. רמי עצמו נקרא לסייע בבסטת אבטיחים בשוק המקומי. את הילדות בבית שבו לא היה חשמל עד שהגיע לגיל מצוות הוא מתאר במונחים של עוני, בלי לנקוב במילה המפורשת: "כשאתה רעב, זה כל כך נחרת בך, עד שאתה אומר לעצמך: לשם לא אגיע בחיים. אדם נורמלי שהיה עובר את מה שעברתי היה מתפרק לחתיכות. אז אני אומר ששפר עליי גורלי, ואלוהים נתן לי ראש ויכולת מעל הממוצע, כך שיצאתי משם. וגם כשכבר הגעתי למסלול חיים נורמלי, המשכתי לטפס, כי מי שהגיע לאפס כבר רגיל לטיפוס".
אתה עדיין זוכר איך בוחרים אבטיח?
"אני אלוף העולם בזה. אני יכול לקנות מקשת אבטיחים שלמה בתוך חמש דקות. אני צריך להשמיע לך את ההבדלים. המנטור שלי היה בעל דוכן ירקות לידי. בבסטה למדתי להיות איש עסקים, לא רק סוחר. מה אני עושה היום? קונה תוכן ומוכר. אין הבדל, המכניזם הוא אותו מכניזם. אתה קונה משהו, אורז אותו ומוכר".
יש רגע שצרוב בך מהתקופה הזאת?
"יום אחד המורה שלי למתמטיקה מהתיכון ראה אותי בבסטה, ושאל אותי 'רמי, זה מה שיוצא ממך?' זה היה רגע קשה. הוא תמיד נתן לי ציונים גבוהים, יותר מכולם, ובגלל הציונים חשב שאני ילד מטופח. הוא רב איתי שנתיים כשאמרתי לו שאין ספרים בבית, לא האמין לי שאני בא ממשפחה באמת דלת אמצעים. במקום להיות אמפתי ולהגיד לי 'לא נורא, זה זמני, אתה תתגבר ותצליח, תלמד מתמטיקה באוניברסיטה', הוא בחר לשאול 'זה כל מה שיוצא ממך?'. והרי זה אילוץ. הגעתי לפה כי אני צריך לאכול. זה קרע אותי". הוא עוצר את שטף דיבורו לרגע, אוסף את עצמו ומתנצל. "סליחה, אני נהיה רגשן מדברים כאלה. מובן שהיום אני מבין וּודאי מוחל, אבל באותו רגע זה גמר אותי. לא נפגשנו מאז".
את אהבתו למספרים מייחס נחום לאביו. "אבא שלח אותי ללמוד גמרא בחדר, במקום לקייטנה שעולה כסף. אהבתי את הפלפול הלוגי. הרגשתי שאני ממש רואה את הלוגיקה בחלל האוויר, וזה משך אותי למתמטיקה בהמשך הדרך". כשהיה בן 22 קרתה טרגדיה: אביו נפטר בגיל 49. "אז החלטתי לעזוב את הבסטה וללכת ללמוד מתמטיקה ומחשבים באוניברסיטת תל אביב. זו היתה החלטה מטורפת בהתחשב בזה שהייתי צריך לפרנס".
"אמא גידלה אותנו בתנאים בלתי אפשריים", הוא נזכר, "אי אפשר להעלות על הדעת מה עבר עליה. יש לי עכשיו בכיס יותר ממה שהיה לה לכלכלת המשפחה לשני רבעונים. היא לימדה אותי לעשות את הכל במיקס של הבנה, סלחנות ועקשנות. להיות סלחן לחלשים ולהתעקש מול החזקים. מי שאין לו, תן לו. ומי שיש לו, אל תוותר לו אפילו בלירה. בשביל זה צריך את ההבנה. זאת חוכמת השוק".
במשך כמה שנים התרוצץ נחום בין העבודה ללימודים. "כל הזמן עשיתי עסקים. הייתי די.ג'יי, עבדתי באלקטרוניקה ועשיתי גם עבודות קבלנות בחשמל. זאת היתה מין קוסמות שאני לא יודע להסביר איך הצליחה עד היום. הייתי כל כך מחויב לפרנסה שלא הבנתי מה זה אוניברסיטה. הייתי בטוח שאני אלוף עולם, ואז נכשלתי בשישה קורסים בסמסטר. הבנתי שאי אפשר לעבוד יותר כאילו אין לימודים. הייתי חייב לחזור על סמסטר שלם".
כדי לעמוד בהוצאות נדרש נחום ליטול הלוואות גדולות. "לקח לי 20 שנה להחזיר את כל החוב שצברתי", הוא מספר, "20 שנה, רק כשהן נגמרו יכולתי להביט אחורה ולהגיד, זהו תקופת החיים בחוב נגמרה".
מתי ביום־יום אתה נזכר במקום שממנו באת?
"בפלאפל. אני אוכל פלאפל פעמיים־שלוש בחודש, כדי להרגיש את הטעם של מה שלא יכולתי לטעום. רציתי ולא יכולתי, וזה היה הורג אותי. עכשיו אני חונה ליד הפלאפל עם הג'יפ הגדול שלי, הבעלים של הדוכן יודע מי אני ותמיד מנסה להציע משהו יותר מושקע, שווארמה או שיפודים, אבל אני רוצה את הטעם הזה שלא יכולתי להרשות לעצמי".
"עשו רעש כדי שניבלע בתוכו"
קיץ 2017 עומד להיות לוהט עבור צרכני הטלוויזיה. במשך שנים רבות שלט הדואופול של yes ו־HOT בענף ביד רמה, בלי תחרות משמעותית. לפני שנתיים נכנסה סלקום לשוק עם חבילת טלוויזיה צרה (מספר מצומצם יחסית של ערוצים) ב־99 שקל, אבל לא הצליחה להביא לטלטלה. אדרבא, HOT המשיכה להעלות מחירים, כאילו מסמנת לשוק שהיא בכלל לא בתחרות עם סלקום TV. ופתאום בחודשים האחרונים התהפכה המגמה: HOT נמצאת במגעים עם רמי לוי לשיווק של חבילה צרה ומוזלת; yes הודיעה שתשיק מותג צר; ופרטנר עתידה להיכנס לתחרות בסוף החודש באמצעות שיתוף פעולה עם נטפליקס, מבשרת עידן הסטרימינג. "הן בלחץ, ומבינות שנגמר עידן", אומר בכיר בענף.
לתוך הקלחת הרותחת הזאת הצטרפה לפני שישה שבועות גם טריפל סי, ספקית אינטרנט ושירותי ענן ותיקה, ובכל זאת לא שם מוכר לציבור הרחב. החברה השיקה חבילת טלוויזיה ב־50 שקל לחודש, "המחיר הכי זול בארץ", שכוללת את ערוצי עידן פלוס וחבילה צרה של ערוצים אזוטריים למדי של סרטים, סדרות וספורט, נוסף על ערוצי ילדים, VOD ושירות הנגשה לתכני אינטרנט (יוטיוב, למשל, ובתוספת תשלום גם נטפליקס) גם מהסמארטפון והטאבלט.
"החודש אנחנו מתרחבים ל־60 ערוצים", מבהיר נחום, "אנחנו במשא ומתן מתקדם עם ערוץ ויוה פלוס, ואני בישורת האחרונה להוספה של ערוץ היסטוריה. השאיפה היא לשדרג את התוכן אחת לשלושה רבעונים".
"הנשק שלי הוא המחיר", אומר נחום, "אני לא מחזיק צוות מנופח בשביל להתמקח עם לקוח על מחיר. אני נותן מחיר נמוך ואחיד לכולם. למדתי את זה מנטפליקס, שמראה שאפשר למכור סופר תוכן ב־12 דולר לחודש, ומרגע שקבעתי תג מחיר אני לא יכול לתת הנחה, גם לא לאמא שלי".
לאיזה נתח שוק אתה צריך להגיע כדי לפצות על מחיר החבילה הנמוך?
"יש לנו כבר 4,000 מנויים. ב־30 אלף מנויים נחזיר את ההשקעה ונוכל להתחיל לדבר על רווח, שבשלב הזה נרצה להשקיע בחזרה במערכת".
זו החלטה נועזת ללכת ראש בראש מול מתחרות גדולות ומבוססות.
"אני חובב ספורט אקסטרים, גולש במצנחי רחיפה וצולל צלילות עומק. גם ספורט אקסטרים מסוכן אבל הוא מלמד אותך לפתור בעיות ולהתגבר על תקלות גם בלחץ הכי גדול, להיות ערוך לתרחישי בלהות. בעסקים זה אותו דבר. כשאני הולך להתחרות ב־HOT או ב־yes, זה אקסטרים. אתה נלחם מול כרישים. אבל אם אתה מבין את המכניזם של התמודדות עם תקלות באקסטרים, אתה יכול להרשות לעצמך להיכנס לשוק, ולהגיד להם נה! אני יכול יותר טוב מכם. וגם להתכונן לחטוף מכה, כשתבוא".
החברות הגדולות יכולות להוריד מחיר כדי למחוק אותך. שיתוף הפעולה של HOT עם רמי לוי — אין יותר מלחמת ראש בראש מזה.
"הפעם הראשונה שבה הבנתי שהם ממוקדים בנו היתה ביום ההכרזה שלנו על השקת פעילות הטלוויזיה. תכננו לקיים אותה ב־27 במרץ, ובאותו יום גם HOT השיקה שירות טלוויזיה אינטרנטי משלה, דמוי נטפליקס, אבל רק ממכשירים ניידים, לא מהטלוויזיה. עשו רעש כדי שניבלע בתוכו. עכשיו הם מדברים על שיתוף הפעולה עם רמי לוי, אבל אני לא מאמין שהם יירדו למחיר נמוך כמו שלי. בשבילם זאת התאבדות".
ומה עם פרטנר?
"פרטנר מתחרה ב־yes ו־HOT ראש בראש עם תוכן פרימיום. גם היא לא תחתוך במחיר כמונו. זו תחרות רק על השמנת, ואנחנו לא שם".
ובכל זאת, אם החברות האלה יורידו מחירים הן ימחקו אותך.
"זה לא כזה פשוט. הן עושות מלחמות עולם כדי לא להגיע לשם. מפעילות לחצים לא לספק לי תשתיות, תכנים, טכנולוגיות. אבל אני בוחר את המאבקים שלי. אני יודע איפה אני חזק. לכן למשל בחרתי לא להתעסק בשידורי ספורט, עד שהרגולטור יבין שיש לו עבודה לעשות — להסיר חסמים שמונעים כניסה של גופים כמוני לתחום. ערוץ ספורט עולה כמו כל ערוצי הטלוויזיה שלי יחד, כי הגופים שיש להם את זכויות השידור, בעלי הערוצים RGE, צ'ארלטון ו־one, נלחמים לשמור על התכנים שלהם, מעלים מחירים ומגלגלים את זה ללקוח".
דוד נגד ארבעה גולייתים
כניסת טריפל סי לתחום הטלוויזיה החלה כאילוץ. השינויים שעברו על הענף חייבו את חברות התקשורת שהתמחו בשירותים פרטניים להציע חבילות משולבות: אינטרנט, טלפון קווי, טלוויזיה ורצוי גם סלולר. ברירה של להיות או לחדול. מאז מהפכת הסלולר של 2012 החלה HOT לשווק סלולר ושירות ספקית אינטרנט; בזק השתלטה על yes ומפעילה את מלוא כוחה מול הממשלה כדי לבטל את ההפרדה המבנית בינה לבין yes ובזק בינלאומי, המונעת ממנה להציע טריפל במחיר אגרסיבי; סלקום השתלטה על נטוויז'ן והשיקה שירות טלוויזיה וטריפל ב־149 שקל; ואילו פרטנר השתלטה על 012 סמייל ומתעתדת להציע טריפל משלה.
מפת התקשורת העדכנית מציגה ארבע קבוצות חזקות, בעלות תשתיות ארציות ומגוון שירותים רחב, מה שיקשה על שחקניות קטנות, כמו טריפל סי. מנגד, חוק ההסדרים האחרון קבע הקלות לגופים קטנים בכניסה לטלוויזיה, ובין היתר אפשר להם לשדר את כל ערוצי עידן פלוס כדי להסיר חסמים.
"אנחנו לא תכננו לשנות את תחומי העיסוק שלנו, עד שנטרפו הקלפים", אומר נחום. "ב־2012 הקימה HOT ספקית אינטרנט, HOTnet, ולא כפו עליה הפרדה מבנית. בתוך שבועיים היא לקחה את כל הלקוחות שלנו. הבנתי שכל עוד אין לי טלוויזיה, אין לי דרך להתחרות בהן. הקבוצות הגדולות רוצות לדחוק מתחרים ולקבע מחירים גבוהים. בזק ממשיכה לגרוף את רוב הרווח בענף, והרגולטור לא עושה דבר. אבל לנו יש יתרון שאין לאף אחד. כבר יש לנו מתקן עם מערכות ענן ענקיות, שמאפשר לנו לספק את השירותים האלה. אז אחרי הסרת החסמים בחוק ההסדרים האחרון התחלנו לעבוד כמו מטורפים כדי להשיק את הטלוויזיה".
ומה לגבי יצירת תוכן?
"אני לא רוצה לשלוט בכל התוכן, כמו HOT ו־yes. אני רוצה לומר ליוצרי תוכן ‘בואו תיצרו, אני מוכן להשתתף בהשקעה בחלק מהתכנים’, ואפשר להציע אותם ללקוחות במודל תשלום של חלוקת הכנסה. מי שרוצה להעלות תוכן בחינם — בבקשה, מי שרוצה להרוויח, שיגבה כסף. השליטה היא לא שלי, אלא של היוצרים מול הלקוחות. אני מקווה להתחיל פיילוט עד סוף השנה, וב־2018 כבר להפיק".
"אם יוכח האשם, אקח אחריות"
מערכת הענן של טריפל סי שוכנת בקומת החניה של בניין המשרדים שבו ממוקמת החברה, לצד חדר כושר שבו מאופסנים צעצועי האקסטרים של נחום. הפסיעה בין טורי השרתים בחלל המואר באור סגול זוהר מרגישה כמו הליכה בחלל. ברקע מזמזמים בעוצמה מכשירי הקירור הפועלים במרץ לצינון השרתים.
נחום הקים את טריפל סי ב־1989 כחברה לשיווק חומרה, תוכנה ושירותי מחשוב. "טריפ אל שיא", הוא מסביר את הבחירה בשם. "התחלתי מאפס, כשכמעט כל האחים שלי היו איתי בעסק". חלק מהם עדיין מועסקים בו. "אבל בעבודה אני לא אח, לא אבא ולא דוד. כשהיה צריך, התקשרתי לאמא שלי, ביקשתי סליחה ופיטרתי שני אחים שלי", הוא מספר.
הרצון להיות עצמאי קינן בו מאז ומתמיד. "שנים עבדתי לבד. היה לי ביטחון בעצמאות עוד מנעוריי. כשעבדתי בתקופת הלימודים בחברת התוכנה סימטרון אמרתי לבעלים ‘אני יכול לעשות את זה לבד’, ולימים רציתי לקנות את החברה שלו רק כדי לסגור מעגל". ב־2010 השיקה החברה שירותי אחסון בענן ושנה לאחר מכן שירות ספקית אינטרנט.
נסיקתו של נחום קיבלה מכה בכנף בפברואר השנה, כשרשות ההגבלים העסקיים הגישה כתב אישום נגד טריפל סי וכמה חברות מחשוב בחשד שתיאמו ביניהן מכרזים ממשלתיים בין השנים 2012–2010, והציגו מצגי שווא כאילו מתקיימת ביניהן תחרות, אף שסיכמו מראש מי תזכה. החקירה החלה לאחר שבאחד ממכרזי חברת חשמל הגישו החברות את הצעותיהן במעטפה אחת משותפת.
לדברי נחום, "אנחנו חברה ישרה והגונה, ולכן סירבתי להסדר טיעון. אני לא מוכן לומר שעשינו במודע עבירה, ועוד כזאת של לקיחה יתרה של כסף מלקוח. נלך לבית המשפט ונשכנע את השופט שזה אחרת ממה שחושבים החוקרים. אם יתברר שעשו את זה אצלי, אני אקח אחריות ואשלם את המחיר".