סקודה קודיאק: עממית עם איכויות של יוקרה
לחזית של קודיאק אפשר היה להצמיד סמל של אאודי, ואף אחד לא היה מרגיש בהבדל. רכב הכביש־שטח של סקודה נראה טוב, עם גלגלים גדולים, מכסה מנוע גבוה וגריל ענק. החלל הפנימי גדול, הגימור מעולה, וקיימת בלימה אוטונומית. רק שבגרסת ה־1.4 ליטר התחושה היא שלא היה מזיק כוח נוסף
קוראים לו קודיאק. קודיאק הוא שם של אי באלסקה, וגם שם של סוג של דוב. גם הדוב וגם תושבי האי כנראה מעולם לא חזו בסקודה, אך לסקודה הזו קוראים קודיאק, והיא מעוררת התעניינות מרבית בקרב רוב ההולכים על שתיים, במיוחד אלה שנוהגים בסקודה. מה יש ברכב כביש־שטח של סקודה שמייצר כזו התעניינות? ובכן, סקודה היא הגיבורה העממית של ענף הרכב הישראלי. מחד היא גרמנית, היא מתוכננת היטב. מאידך היא עממית, אין לה סמל נחשב של פולקסווגן, אין לה גריל יוקרתי של אאודי, יש לה מין חץ לא ברור עם כנפיים. אך יש לה איכויות של פולקסווגן, ניחוח של אאודי וממזריות של סיאט. לא פלא שלאחרונה הודיע קונצרן פולקסווגן שחטיבת סקודה רווחית יותר מאאודי. סקודה היא מכונית נטולת מעמד – ומה יותר מאחד את מעמד הביניים מרכב כביש־שטח חדש?
מטרייה בכל דלת
קודיאק הוא רכב מרשים. למרות ההסתייגות שלי מהמילה השיווקית "עוצמתי", קודיאק נראה עוצמתי. הוא גם גדול, משתרע על 4.7 מטרים. הפלטפורמה שלו היא זו שבקונצרן פולקסווגן מכנים MQB, ראשי תיבות של משהו מודולרי ניתן לשינוי. בעברית פשוטה: חוסך כסף. קודיאק נראית טוב. גלגלים גדולים, מכסה מנוע גבוה, גריל ענק עם סמל סקודה מובלט. אפשר באותה מידה להצמיד לחזית של קודיאק סמל של אאודי, ואף אחד לא ירגיש. למעשה קודיאק צפוי "לייצר" רכב כביש־שטח נוסף עבור קונצרן פולסקווגן. סיאט, חברה־אחות של סקודה בקונצרן פולקסווגן, מקיימת בימים אלה תחרות למציאת שם לסיאט החדשה שתתבסס על מכלולי קודיאק. רק אל תבחרו לה שם של דוב.
בפנים, קודיאק הוא סקודה לתפארת. לוח המחוונים עשוי פלסטיק שחור על גבול הקודר, איכות החומרים מעולה (פרט ללוחית מתכתית מוזרה שמחפה על כרית האוויר של הנוסע), מערכת המולטימדיה המצוינת כוללת מסך גדול במיוחד, תנוחת הישיבה מצוינת. אך בסקודה זה לא העניין, איכות גימור גבוהה אפשר למצוא בקלות. העניין הוא הפתרונות החכמים. לדוגמה בכל דלת של סקודה קודיאק מסתתרת מטרייה. אפשר לשלוף את המטרייה מן הדלת, לפתוח אותה בטקסיות ולצאת לרחובות תל אביב באמצע יוני. ויש גם מערכת אשר מגבירה את עוצמת הקול של שיחות סלולריות לטובת הילדים שישובים מאחור. אגב, יש מאחור שפע של מקום. ויש גם שורת מושבים שלישית. בדרך כלל השורות הללו מיועדות לילדים שאינם חביבים על ההורים: או ילדים קטנים במיוחד, או ילדים שצריכים להיות בעונש. בסקודה יש דווקא מקום בשורת המושבים האחורית. ויש גם שקעי מולטימדיה. אגב, להרבה רכבים יש מחזיקי כוסות. מחזיק הכוסות של סקודה מאפשר פתיחה של בקבוק ביד אחת, כדי לא להפריע לנסיעה ולנהיגה. כבר אמרנו שהיא מרווחת? אז כן, היא מרווחת. מאוד. עוד נקודה חשובה: יבואנית סקודה מציידת את כל דגמי הקודיאק בכל מערכות הבטיחות הסטנדרטיות שבזכותן קודיאק זכה לחמישה כוכבים במבחן הריסוק של ארגון הבטיחות EURONCAP. ישנם יבואנים שמעדיפים לוותר על המערכות האלה ולהעניק ללקוחות מערכות שרק יודעות לצפצף. בסקודה קודיאק יש מערכת שיודעת לאתר עייפות של הנהג (בגלל הילדים מאחור), יש מערכת שיודעת לבלום את הרכב בשעת הצורך. יש גם מערכת שיודעת להסיט את ההגה בחזרה למסלול הנסיעה כשצריך. תכלס, לא הינו רוכשים ב־2017 בשום פנים ואופן רכב שאינו מצויד במערכות הללו.
הלאה, נסיעה: סקודה קודיאק, סקודיאק, ממהר לירושלים, גן החיות התנ"כי. משם ים המלח. משם הביתה.
קודיאק הוא רכב גדול, אבל יש לו מנוע קטן: 1.4 ליטרים, טורבו. המנוע מפיק 150 כוחות סוס. הוא ידע גם לכבות את פעילותן של שתי בוכנות בשעת הצורך, כדי לחסוך בדלק. כאן יש בעיה מסוימת: סקודה קודיאק אינו רכב קל משקל, ותיבת ההילוכים שמשודכת למנוע הזה אינה המתקדמת ביותר של קונצרן פולקסווגן. לסקודה קודיאק הבכיר יש תיבה בעלת שבע מהירויות. לקודיאק 1.4 יש רק שש. לכן יש מצבים בהם למרות הטורבו ואף שהתיבה מגיבה מהר, קודיאק זקוק לכוח נוסף. זה לא שהוא חלש, אך אין ספק שמי שיבחר בגרסת ה־2 ליטרים, שמנועה מפיק 180 כוחות סוס, או גרסת הדיזל, ייהנה מביצועים טובים יותר.
בידוד רעשים
איכות הנסיעה מפתיעה לטובה. אף שקודיאק מצוידת בגלגלים גדולים ובצמיגים נמוכי חתך, התנהגות הכביש טובה מאוד. אין כאן את הנוקשות שמאפיינת את יתר דגמי סקודה, נוקשות שדווקא תורמת לא מעט לתחושת הבטחון, אלא התנהגות כביש יותר פשרנית, רכה ונעימה. גם רמת בידוד הרעשים מצוינת, כל עוד לא דוחקים בקודיאק יותר מדי, אז שאון המנוע נשמע בתא הנוסעים.
שורה תחתונה, אם כל כך הרבה לקוחות ממתינים לסקודה קודיאק, כמה הוא עולה? תשובה: 180 אלף שקל לדגם 1.4 בעל שבעה מקומות ישיבה. זה מחיר מכובד. המחיר גבוה יותר מן המקובל בקטגוריה, ראו ערך מיצובישי אאוטלנדר. עם זאת, למרות מידת הפופולריות של רכבי כביש־שטח, מדובר בקטגוריה מצומצמת למדי בה רוב רוכשי הרכבים או חוכרי הרכבים בהחלט מצוידים באמצעים הפיננסיים הנדרשים להוספה של כמה עשרות אלפי שקלים כדי לקבל רכב איכותי יותר. מעבר לכך, קודיאק רוקדת על שתי חתונות: הוא ממוצב אי שם בין רכבי כביש שטח בעלי חמישה מקומות מן הקטגוריות העממיות, כדוגמת מאזדה CX5 ודומיו – ובין אלה ששייכים לליגות הבכירות – ראו ערך יונדאי סנטה פה, שמחירם חוצה בקלות את רף 200 אלף השקלים. בשורה התחתונה: ההמתנה בהחלט השתלמה. סקודה קודיאק הוא אחד מרכבי הכביש־שטח הגדולים הטובים בישראל.