ההסתדרות מאיימת להשבית את מפעלי הדרום אם לא יאושר פתרון לייבוא אמוניה למשק
יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן קרא לממשלה לקבל את הצעת המדינה לייבוא אמוניה באוניות קטנות: "הפתרון מייצר את האיזונים הדרושים - ללא אימוץ שלו הדרום ניצב בפני משבר עמוק"
משבר האמוניה מגיע לנקודת רתיחה: ימים ספורים לפני החלטת ביהמ"ש העליון אם לקבל את הצעת המדינה לייבוא אמוניה באוניות קטנות, ההסתדרות מאיימת להשבית את מפעלי דרום הארץ - זאת אם המדינה לא תאפשר לסיים את הסאגה, מה שיאפשר לקבוע מה יעלה בגורלם של מאות עובדי חיפה כימיקלים.
כזכור, בשבוע שעבר קבע המשרד להגנת הסביבה שהוא ממליץ לייבא אמוניה באוניות קטנות נפח (בהיקף של עד 2,500 טון) שיספקו אמוניה ישר למפעלי חיפה כימיקלים, פתרון שיאפשר להמשיך להפעיל את המפעל מחד ולהשבית את המיכל החיפאי ששימש כמקום אחסון לאלפי טונות אמוניה. ביהמ"ש העליון כבר קבע שיש לסגור את המכל עד סוף יולי, והחשש היה שבהעדרו חיפה כימיקלים תושבת מפעילות, ובכך יגרעו מהמדינה 2% מהייצוא התעשייתי (שחיפה אחראית להם) ושיפוטרו מאות עובדים.
יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן שב וקרא לחברי הממשלה לאשר את החלופה המוצעת על ידי המשרד להגנת הסביבה. "ללא אימוץ מיידי של פתרון הביניים שמונח כבר על שולחן הממשלה ומייצר את האיזונים הדרושים, הדרום ניצב בפני משבר עמוק ואנו לא ניתן לזה לקרות. במידה והפתרון שמונח על שולחן הממשלה לא יאושר, ההסתדרות לא תעמוד ותצא למאבק חריף בשיתוף עם ערי הדרום, תוך קיום צעדים ארגוניים ופעילויות מחאה בהיקף נרחב", אמר ניסנקורן.
מנגד, ארגוני סביבה, עמותת צלול ועיריית חיפה ניסו לשכנע בחמישי שהפתרון הטוב ביותר הוא ייבוא אמוניה רק במכלים קטנים. בהודעות שיצאו מטעמם נולד הרושם כאילו המשרד להגנ"ס שינה דעתו, מה שגרר תגובה חריפה מהמשרד של השר להגנ"ס אלקין.
"השיקול היחידי והבלעדי העומד לנגד עיני המשרד להגנת הסביבה הוא בטיחות הציבור, ועל כן המשרד לא יאשר אף פתרון שיגדיל את הסיכון לתושבים, ולא ייגרר אחרי משחק פוליטי ופופוליסטי בלתי אחראי. לאחר שהמשרד להגנת הסביבה הצליח להביא לסגירת מכל האמוניה, הוא מצא שתי חלופות הניתנות ליישום בטווח הקצר, כקבילות ודומות בסיכון: האחת, הזרמה באופן ישיר למפעלים חיפה כימיקלים ודשנים שלא דרך המכל, באמצעות צינור ואוניה בעלת נפח מוקטן; והשנייה, ייבוא איזוטנקים (מכלים קטנים - ל"ג) דרך נמל אשדוד עבור המפעלים בדרום – פתרונות שישמשו עד לפתרון הקבע, שהוא הקמת מקשר (מצוף - ל"ג) בלב ים ומפעל באזור הדרום". במשרד חידדו שחלופה שלישית שנבדקה על-ידי המשרד היא איזוטנקים שייובאו לכלל צורכי המשק דרך הנמלים חיפה ואשדוד. "המשרד מצא חלופה זו כקבילה אך אינה מיטבית, שיש לבחור בה רק בהיעדר חלופה בטוחה יותר שכן היא בעלת סיכונים גבוהים יותר מאשר שתי החלופות האחרות", סיכמו.