אלקסה נגמר לי החלב האורגני
רכישת רשת הול פודס על ידי אמזון היא צעד שישאיר את ענקית המסחר המקוון כ"חברת יום ראשון" ויזעזע את המסחר האמריקאי, ואולי אף העולמי
- מלחמת אמזון בוולמארט: מה עומד מאחורי רכישת הול פודס?
- בזוס פונה לקהל הרחב: אנא תנו לי רעיונות לפעילות פילנטרופית
- אמזון רוכשת את הול פודס מרקט תמורת 13.7 מיליארד דולר
"חברות יום שני" , הוא כתב, הן חברות לא רלוונטיות, קפואות, שמידרדרות לאט אל מותן הכואב. אמזון, הוא התחייב, תישאר תמיד "חברת יום ראשון".
אמזון עשתה לא מעט בשנים האחרונות כדי להישאר "חברת יום ראשון" בעולמות הקומרס. מנויי פריים שנתיים, משלוח מהיום להיום, כניסה לשירותי Fresh, מותג פרטי שכבר תופס נתח שוק רחב, שירותי טלוויזיה ומוזיקה בסטרימינג, העוזרת הקולית אלקסה. אבל הרכישה של רשת הול פודס היא אולי הצעד המשמעותי ביותר שישאיר את אמזון "חברת יום ראשון", ויזעזע את עולם הקומרס והמזון האמריקאי, אולי העולמי.
בסוף שנת 2016 אמזון כבר היתה אחראית ל-43% משוק האי-קומרס האמריקאי בלבד, אבל זה עדיין לא מספיק. תחשבו כמה פעמים בשנה אתם קונים נעליים, טלוויזיה, צעצועים לילדים, מול כמות הפעמים שאתם קונים חלב וביצים. אבל יש בקנייה של הול פודס הרבה יותר מנתח שוק, יש כאן הצהרת כוונות באשר לכיוון אליו הולך עולם הקומרס.
קומרס זה האי-קומרס החדש
תשכחו ממושגים כמו איקומרס, אמקומרס, אפ-קומרס, אופליין מול אונליין. זה כבר ממש לא משנה. קנייה היא קנייה היא קנייה. הצרכן היום רוצה לקנות כשנוח לו. אם הוא עובר ברחוב וצריך חלב, הוא יקנה, ואם נגמרה לו החמאה בבית, הוא יבקש מאלקסה שתשלח לו עד סוף היום. אמזון יוצאת מהנישה של חברת אי-קומרס והופכת להיות חברה שהמטרה שלה היא למכור. איפה? איפה שנוח לצרכן לקנות.
ראש בראש מול וולמארט
לפני כשבועיים, באסיפת בעלי מניות, אמר מנכ"ל וולמארט, דאג מקמילן, שהרשת תנצח בזכות השקעה בטכנולוגיה. וולמארט, ענקית הסופרמרקטים, עשתה את המהלך ההפוך מאמזון ורכשה לפני כשנה ב-3 מיליארד את Jet.com, אתר אי-קומרס מדדה שניסה להוות תחרות לאמזון. בזוס קנה את הול פודס בסכום של פי ארבעה ויותר. וולמארט השקיעה הון במעבר למובייל, פיתוח אפליקציה ודחיפה של הלקוחות שלה לאתר ולהזמנות אונליין. אמזון כבר לגמרי שם. המלחמה בין שני ענקי הריטייל, זו שמגיעה מאי-קומרס וזו שמגיעה מחנויות הענק, הולכת להיות מרתקת.
איכות ונוחות לפני הכל
הקנייה של הול פודס רשת פרימיום עם מיקוד על איכות במקום מחיר, מסמנת מהפך. הצרכנים מוכנים לשלם היום מעט יותר, ובלבד שלא יצטרכו לעמוד בתור, ושהמוצרים יגיעו אליהם היישר לדלת. ואם החלב אורגני ובריא, אין לצרכנים בעיה לשלם כמעט כפול. הצרכן החדש אפילו לא בודק את המחיר כשהוא מבקש מאלקסה להזמין לו חיתולים, או כשהוא לוחץ על Dash Button כדי להזמין אבקת כביסה. יתרה מזו, אמזון וסטארט-אפים בתחומי הקומרס כמו Dollar Shave Club דוחפים את הצרכנים לכיוון של מנויים. אתה נרשם כמנוי, ושנייה לפני שנגמרים לך הסכינים או החיתולים, אנחנו כבר נשלח אליך ישירות הביתה אספקה חדשה.
מלחמה במותגים המסורתיים
בשנים האחרונות אמזון השקיעה לא מעט במותגים פרטיים. קחו למשל את עולם המגבונים הלחים. אמזון השיקה את המותג שלה ב-2014 וכעבור פחות משנתיים היא כבר מזנבת בפמפרס והאגיס עם נתח שוק של 16% נכון לסוף 2016. הקנייה של הול פודס לוקחת את זה צעד אחד קדימה. נסו לחפש בקבוק קוקה קולה, דגנים של נסטלה או מוצרי היגיינה של פרוקטר אנד גמבל בסופרמרקטים של הול פודס. סביר להניח שתיתקלו בנחירת בוז של העובדים שם. הול פודס מתגאה באתר שלה בעבודה מול לייבלים פרטיים, בריאים, עם תרומה לקהילה. רוח גבית של אמזון תכניס לשוק המזון המסורתי מתחרים חדשים עם קהל נאמן, שנאמן לאיכות ובריאות ולא למותג גדול.
מהפכת המזון הבריא
הול פודס החלה כרשת למזון אורנגי ובריא. משהו שהיה מכוון לחלק קטן באוכלוסייה שמוכן לשלם טוב על מזון לא מעובד, נטול סוכר, הישר מהחווה לצרכן. אחרי כמה שנים הול פודס היא מהפכה של ממש. ב-2015 סדרת הטלוויזיה סאות'פארק הקדישה לרשת עונה שלמה: החל מטקס חגיגי לנציגים ששוקלים אם לפתוח סניף בעיר, עליית מחירי נדל"ן בשכונה שצמודה לחנות של הרשת ועד שיימינג ללקוחות שלא מוכנים לתרום לילדים רעבים. והם צוחקים אבל הם צודקים, הצרכנים של הול פודס נכנסים לרשת והם מרגישים שהם עושים משהו טוב עבור עצמם ועבור הקהילה שלהם.
החיבור של אמזון עם הול פודס זו הצרכנות החדשה, ועכשיו הם גם לא צריכים לעמוד בתור בסניף.
הכותב הוא סמנכ"ל לקוחות בפייסבוק ישראל