$
בארץ

תוכנית חדשה למלחמה בתאונות הדרכים תגיע לאישור הממשלה

העלות התקציבית, 4 מיליארד שקל, אינה חדשה, אלא מקורה בהסטות שונות ממשרדי הממשלה הרלוונטים: 3.5 מיליארד שקל ממשרד התחבורה, והיתר מגיע מהמשרד לביטחון פנים, ממשרד החינוך ומהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

תומר הדר, עמרי מילמן וליאור גוטמן 08:3615.06.17

הממשלה צפויה לאשר תוכנית חדשה למלחמה בתאונות הדרכים בראשון הקרוב לפי המלצות ועדה בין־משרדית. העלות התקציבית, 4 מיליארד שקל, אינה חדשה, אלא מקורה בהסטות שונות ממשרדי הממשלה הרלוונטים: 3.5 מיליארד שקל מגיע ממשרד התחבורה, שם הקצו מראש כסף לתוכנית עם גיבוש התקציב והיתר מגיע מהמשרד לביטחון פנים, ממשרד החינוך ומהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.

 

עיקר המימון תואם עם משרדי הממשלה עם אישור התקציב במסגרת סיכומים שנעשו בין משרד האוצר למשרדי הממשלה, בהם התחייבו המשרדים לעמוד בתנאים מסוימים כדי לקבל תוספות שונות.

 

לפי הודעת משרד ראש הממשלה שמקדם את התוכנית, יתקיימו צעדים ב"שלושה מכלולים הנוגעים לבטיחות בדרכים", כלומר נהגים, תשתיות ואכיפה והרתעה.

לפי התוכנית, בתחום התשתיות יושקעו מעל ל־2.6 מיליארד שקל לשיפור רשת הדרכים והתאמת תשתיות לתקני בטיחות עדכניים. בין היתר, 400 מיליון שקל יוקצו לרשויות מקומיות לצורך תמיכה בפרויקטי בטיחות במרחב העירונים; 460 מיליון שקל יוקצו לטובת טיפול בנקודות שזוהו כמוקדי סיכון במרחב הבין־עירוני; ו־240 מיליון שקל יוקצו לפרויקטי בטיחות במגזר הכפרי.

 

 

 

לפי המלצות הוועדה אכן ינקטו מספר צעדים שישפיעו על חיי הנהגים בישראל באופן ניכר, אך לא בטוח שיורידו את מספר תאונות הדרכים.

 

לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס), מספר ההרוגים והפצועים בתאונות דרכים מדי שנה נמצא במגמת עליה, ובשנה שעברה הגיע לשיא חדש — 2,145 נפשות. זאת בעוד שב־2015 היו 2,118 הרוגים ופצועים וב־2014 המספר עמד על 1,846.

 

תאונת דרכים (ארכיון) תאונת דרכים (ארכיון) צילום: ערן יופי כהן

 

הצעד בתחום האכיפה מוגדר על ידי משרד ראש הממשלה כחדשני, למרות שמדובר בתוספת כוח אדם. לפי המתווה המוצע, יתווספו למשטרת התנועה 100 ניידות (כיום יש כ־75 ניידות), 160 שוטרים ו־200 סטודנטים בתפקיד סיירי תנועה. מהלך נוסף יחזק את הטיפול במיזם הקיים מספר חודשים, במסגרתו אזרחים פרטיים יכולים לתעד עבירות תנועה ולהעבירן לידי המשטרה להמשך טיפול.

 

לפי הוועדה, יוקמו כלי אכיפה חדשניים כמו הקמת מאגר בין־משרדי של פסולי רישיון נהיגה ואימוץ של אכיפת מהירות על בסיס מדידת מהירות ממוצעת במקטעי דרך. משטרת ישראל עדיין ממשיכה להתמקד באכיפת מהירות, למרות שלפי נתוני הלמ"ס האחרונים מהירות גבוהה מהווה פחות מ־1% מכלל תאונות הדרכים.

 

לצד אלו, בתוכנית כלולה גם מתן הטבות לעידוד התקנת מערכות בטיחות בכלי רכב חדשים ומשומשים, כמו של חברת מובילאיי. עם זאת, לא מפורט במתווה אילו מערכות ואם ישראל תתבסס על מחקרים של ארגוני בטיחות מובילים בעולם, שהוכיחו שמערכות שרק מצפצפות בשעת סכנה, כמו של מובילאיי, לא יעילות מול מערכות שמסוגלות לבלום ולהסיט את הרכב.

 

בנוסף יותקנו מכשירי טכוגרף דיגיטליים לתיעוד נתונים בכלי רכב כבדים וחשוב מכך, יפותחו טכנולוגיות להתמודדות ולאכיפה של שימוש בטלפונים סלולריים בנהיגה שלא כחוק.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x