$
חדשות התקשורת

בלעדי לכלכליסט

פרטנר רוצה את נטפליקס בממיר החדש שלה

חברת התקשורת במשא ומתן מול נטפליקס לשימוש בתכניה בשירות הטלוויזיה שתשיק בשבועות הקרובים. אחרי שנכשלה בנסיון להשיג בלעדיות על ליגת האלופות ועל תוכני HBO, הצלחת המו"מ תסייע לה למשוך לקוחות מ־HOT ו־yes

אביב גוטר 06:4509.05.17

פרטנר נמצאת במגעים לחתימה על חוזה מול נטפליקס, שיאפשר לה לשלב את תוכני ענקית הסטרימינג בשירות הטלוויזיה שהיא צפויה להשיק בשבועות הקרובים — כך נודע ל"כלכליסט". על פי הערכות בשוק, פרטנר תבדל עצמה מהמתחרות באמצעות מתן גישה לחבילת הפרמיום של נטפליקס, הכוללת את כל תוכני החברה ללא הגבלת צפייה ותוכנים באיכות HD. ההערכה היא כי בעל השליטה בפרטנר, המיליארדר הישראלי־אמריקאי חיים סבן, הפעיל את קשריו בתעשיית הבידור על מנת לאפשר את התקדמות המשא ומתן מול נטפליקס.

 

פרטנר, שהכריזה כבר בשנת 2008 על כניסה לשוק הטלוויזיה, מחפשת תקופה ארוכה אחר תוכן אטרקטיבי שיאפשר לה כניסה תחרותית לתחום. היא צפויה להשיק את השירות שלה עד סוף חודש יוני, במחירים הדומים למחירי סלקום tv המתחרה (99 שקל בחודש), וייתכן כי השחיקה בהכנסותיה הביאה אותה להעלות הילוך בנסיון להשיג תוכן ייחודי, ולבנות לעצמה מנוע צמיחה חדש. החברה אמנם עברה מהפסד לרווח ב־2016 (הרווח הנקי של החברה עמד על 52 מיליון שקל, לעומת הפסד של 40 מיליון שקל ב־2015), אך היא הגיעה לתוצאה זאת בעיקר בעקבות הסכם הפיצויים מול אורנג' העולמית. הכנסות החברה מסלולר, טלפון קווי ואינטרנט ירדו ב־14% בסיכום השנה.

 

 

מאבקי בלעדיות

 

פרטנר רשמה בשנים האחרונות מספר נסיונות כושלים לרכישת תוכן אטרקטיבי. כך, בדצמבר 2015 ניסתה להשיג בלעדיות על שידורי הפריימרליג וליגת העל בכדורגל, אך לבסוף צ'רלטון זכתה במכרז עם הצעה גבוהה משמעותית. על פי הערכות בשוק התקשורת, המהלך נעשה בגיבוי HOT ו־yes, שהסכימו להעלות את מחיר חבילת הספורט ללקוחותיהן. בהמשך, באמצע 2016, ניסתה החברה לרכוש בלעדיות על תוכני רשת הטלוויזיה האמריקאית HBO, אך מידע שהגיע בטעות ל־HOT גרם למתחרה להכנס גם כן למשא ומתן. בעקבות זאת, HBO העלתה את דרישותיה הכספיות מפרטנר.

 

לפני כחודשיים התמודדה פרטנר על רכישת זכויות בלעדיות לשידור ליגת האלופות בכדורגל. על פי פרסומים שונים היא הגישה הצעה של 12 מיליון יורו עבור עונת שידורים, אולם קבוצת RGE המחזיקה בערוץ הספורט הגישה הצעה חסרת תקדים של 18 מיליון יורו לעונה, וזכתה במכרז. מדובר בהצעה הגבוה פי 6 ממחיר הקודם ששילמה RGE עבור זכויות השידור של ליגת האלופות.

 

 

בחודש דצמבר האחרון חשפה פרטנר פרטים ראשונים על פלטפורמת הטלוויזיה שלה, שהייתה אמורה להיות מושקת כבר ברבעון הראשון של 2017. ואמנם, בשל הקושי שלה להשיג תוכנים ייחודיים, החברה דחתה את השקת השירות לרבעון השני של השנה. אם ההסכם מול נטפליקס יצא לפועל, ייתכן כי הפעם היא תצליח לעמוד ביעד החדש. על פי הפרטים שחשפה אז החברה, הממיר שתשווק לצרכנים יעשה שימוש במערכת ההפעלה של גוגל android tv, בממשק מיוחד שנעשה בשיתוף פעולה בין החברות.

 

מימין בעל השליטה בפרטנר חיים סבן ומייסד ומנכ"ל נטפליקס ריד הסטינגס מימין בעל השליטה בפרטנר חיים סבן ומייסד ומנכ"ל נטפליקס ריד הסטינגס צילום: אוראל כהן, בלומברג

 

תכנים אינסופיים

 

בינואר 2016 הרחיבה נטפליקס את הכיסוי העולמי שלה, ונכנסה ל־130 מדינות ברחבי הגלובוס, בהן ישראל. כעת היא פעילה בכ־190 מדינות, כשהיא מתבססת על ספריית ה־VOD העשירה שלה. עם זאת, החברה מבינה שצופים ברחבי העולם עדיין מעוניינים בשידורים חיים כמו אקטואליה וספורט, ולכן היא מחפשת הזדמנויות עסקיות לחדירה רחבה יותר בשיתוף פלטפורמות של שידורים חיים, דוגמת השירות שפרטנר צפויה להציג. כיום החברה מציעה את שירות ה־VOD שלה בישראל בשלושה מסלולים — בסיסי, סטנדרטי ופרימיום — במחירים הנעים בין 8 ל־12 דולר בחודש. הצפייה בישראל נעשית בינתיים באמצעות אתר האינטרנט של החברה או באמצעות אפליקציות ייעודיות, ולאחרונה אף הודיעה החברה כי תציע לכל תוכניה כתוביות בעברית.

 

בין ההפקות הידועות של החברה ניתן לציין את בית הקלפים וכתום זה השחור החדש המשודרות בארץ, וסדרות נוספות דוגמת נרקוס, ליליהאמר, דרדוויל, 13 סיבות וג'סיקה ג'ונס. בדו"חות הכספיים האחרונים של החברה היא אף הודיעה כי מתכוונת להשקיע כ־6 מיליארד דולר בסדרות מקור בשנה הקרובה. מלבד זאת, החברה רוכשת הפקות טלוויזיה זרות, בהן ניתן למצוא גם סדרות ישראליות דוגמת פאודה והחממה. בסך הכל, ספריית ה־VOD של החברה כוללת עשרות אלפי שעות צפייה.

 

היתרון הרגולטורי

 

במשך שנים, HOT ו־yes היו השחקניות היחידות בשוק הטלוויזיה הרב־ערוצית. לפני כשנתיים וחצי נכנסה לשוק סלקום tv, עם מגוון ערוצים מצומצם ביחס למתחרות אך עם מחיר אטרקטיבי של 99 שקלים בחודש. בחברה קיוו כי בזכות המחיר הם יצליחו למשוך לקוחות רבים לשירות, אך שם גילו מהר מאוד את היכולת של המתחרות להכות בחזרה. בשבועות האחרונים נכנסה לשוק גם ספקית האינטרנט טריפל סי, המציעה חבילה רזה בעלות של 50 שקל לחודש.

 

אחד החסמים הבולטים בכניסה לשוק הטלוויזיה הרב־ערוצית הוא ההשקעה הכספית הגבוהה, זאת בשונה משוק האינטרנט, בו ניתן לחסוך עלויות על ידי רכיבה על התשתית של בזק. חסם נוסף הוא ההשקעה הגבוהה ברכישת תוכנים לשידור בלעדי על מנת למשוך לקוחות מהשחקיות הגדולות, שמשקיעות מיליוני שקלים בשנה בכדי לשמר את מעמדן.

 

עד כה הצליחה סלקום tv לגייס כ־122 אלף לקוחות בלבד, והיא עדיין לא נחשבת לשחקן משמעותי בשוק. מצבה עלול להחמיר כעת, עם כניסתה הצפוייה של פרטנר, שכן שתי החברות מתחרות באותה נישה.

 

מהצד השני, הפלטפורמה של של סלקום ושל פרטנר — העושה שימוש באינטרנט לשידוריהן — נותנת להן ייתרון רגולטורי. הן יכולות להציע חבילות מרובעות המורכבות מכלל שירותיהן (טלוויזיה, סלולאר, טלפון קווי ואינטרנט), והן אינן כפופות למועצת הכבלים והלווין.

 

HOT ו־yes כפופות למועצת הכבלים והלווין, ועל כן הן מחוייבות להשקיע אחוז מסויים מהכנסותיהן השנתיות בהפקות מקור מקומיות.

 

מפרטנר לא נמסרה תגובה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x