תן לי חלב, סוכר, ביצים ואת החבילה מאנגליה
רכשתם חבילה ב-Ebay או באסוס? ייתכן מאוד שתאספו אותה מהמכולת השכונתית. איך זה בדיוק עובד? כמה מרוויחים בעלי המכולות ומה צריך לעשות כדי לחלק חבילות מהעסק הפרטי שלכם
הישראלים גילו בשנים האחרונות את הקניות באינטרנט. על פי נתוני דואר ישראל, בפברואר האחרון הגיעו לארץ כ-3.5 מיליון חבילות מחו"ל, במשקל כולל של כ-560 טונה. בנובמבר 2016, במהלכו התקיים אירוע הקניות הגדול "בלאק פריידיי" בארה"ב, הגיעו לישראל 2.5 מיליון חבילות מחו"ל.
"בעקבות שיתוף הפעולה שלי עם אסוס, אנשים שלא היו אמורים להגיע למכולת שלי - פתאום מגיעים", כך אומר לנו דני בן יעקב מ"סופר דני" ברמת גן. "אני חושב שכולם נהנים מהמצב. במיוחד אם אני מסתכל מזווית הראייה של הלקוח".
לדברי חיים מזעקי, סמנכ"ל התפעול בדואר ישראל, סניפי דואר ישראל בערים ובישובים השונים מתקשים לאחסן כמויות ענק של חבילות, ולהתמודד עם התורים הגדולים של הממתינים לקבלת החבילות. הפתרון שנמצא לבעיה הזאת הוא העברת מרכזי חלוקת החבילות לחנויות מכולת ועסקים שכונתיים ברחבי הערים. לדואר ישראל יש כ-700 יחידות דואר ברחבי הארץ, וכעת נוספו אליהן כ-320 מרכזי מסירה בעסקים מקומיים, וגם ברשתות כגון שופרסל, אופיס דיפו, קבוצת קניוני עזריאלי, מרכזי ביג, המשביר לצרכן, וניו פארם.
המודל העסקי הוא פשוט. הדואר מזהה איזור בו יש עומס חלוקה, ובוחר עסק מקומי להפעלת נקודת מסירה. בעל העסק מקבל עמלה סמלית על כל חבילה שהוא מוסר, אבל נהנה מהגברת תנועת הקונים בעסק. אם הלקוח כבר מגיע לאסוף חבילה, הוא יוצא מהחנות עם כמה קניות נוספות על הדרך, וגם נהנה משעות פתיחה מורחבות ונוחות. גם ההודעה הוורודה שהמתינה לנו פעם בתיבת הדואר הולכת והופכת לנחלת העבר. הדואר החל לשלוח ללקוחות מסרונים בדבר הגעת חבילתם, והלקוח יכול לגשת לנקודת המסירה עם מכשיר הטלפון, ולקבל את החבילה.