$
בארץ

ביום שלישי מתוכננת שביתה באגד - כיצד נערך משרד התחבורה?

גיוס אוטובוסים, שימוש בחברות הסעה פרטיות ופנייה לביה"ד לעבודה - זו התוכנית שגובשה למקרה והמגעים למניעת ההשבתה ייכשלו

ליאור גוטמן 22:3918.03.17
גיוס מאסיבי של אוטובוסים, שימוש בכל חברות ההסעה הפרטיות שניתן לגייס כדי לתת מענה לפריפריה, פנייה לבית הדין לעבודה בדרישה לעצור את השביתה וקיזוז כל עלות הפעלת מערך החירום מהסובסידיה העתידית שאגד אמורה לקבל - זו תמצית התכנית שגיבשו בימים האחרונים משרדי האוצר והתחבורה, למקרה שכל המגעים ייכשלו וקואופרטיב התחבורה הציבורית אגד אכן ישבית את כלל הקיים שלו כבר ביום שלישי הקרוב.

 

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן חזר בסוף השבוע שעבר (ה') על האזהרה להשבית כבר השבוע את כל קווי האוטובוסים של אגד. לרגע נראה שהאיום של ההסתדרות הוא עוד משוכה במאבק של ניסנקורן לתפקיד שני רצוף כיו"ר ההסתדרות הכללית: מאז תחילת השנה השבית ניסנקורן את שירותי התחבורה של אגד בירושלים ליממה אחת, את שירותי התחבורה של דן בבת ים ואת שירותי התחבורה הפרטיים ברמת הגולן. כל המהלכים הללו בוצעו בשם השמירה על זכויות העובדים.

 

גם הפעם ההסבר הזה חוזר וצץ, ולטענת ניסנקורן הרקע להשבתה הוא הסחבת שנוקטים משרדי התחבורה והאוצר במו"מ מול הנהלת אגד בנושא הסובסידיה, תוך יצירת מבוי סתום - דבר המונע חתימת הסכם קיבוצי בחברה. "השביתה היא לא המטרה, היא האמצעי. תקופה ארוכה שההסתדרות ונהגי אגד עשו את הכול על מנת להימנע מצעדים דרמטיים, אך המדינה ניצלה את הזמן הזה על מנת לדחות את הבלתי נמנע. בשעה שכל ענף ההיסעים בישראל ניצב על פי התהום, המדינה ממשיכה להפקיר את האינטרס הציבורי ולצפצף לא רק על אלפי נהגי אגד אלא על ציבור של מיליון וחצי נוסעים".

 

אגד רוצה חצי מיליארד שקל בשנה

 

נכון לשנת 2015 עלות ההפעלה של אגד נאמדת בכ-2.5 מיליארד שקל. בענף התחבורה מאמינים שאם הקווים שלה (40% מהשוק) היו יוצאים לתחרות, העלות לציבור הייתה צונחת בלפחות 20%, כאשר ההפרש מיוחס להעסקה של קרוב ל-4,000 איש, מתוכם כשני שליש שכירים דור א' והשאר חברי הקואופרטיב.

 

אגד עצמה מבקשת להוציא לגמלאות את כלל המטה הוותיק בהליך שייארך 18 שנה במימון המדינה. בנוסף דורשת החברה סבסוד של אוכלוסיות שונות, אלא שמשרד האוצר מסרב בטענה שיש לקזז ממנו מהכסף שהועבר בשנים האחרונות מיליוני שקלים משום שעשרות אחוזים מקוויה הופרטו.

 

הפגנה של עובדי אגד (אכיון) הפגנה של עובדי אגד (אכיון) צילום: באדיבות דוברות ההסתדרות

הבעיה היא שמשרדי האוצר והתחבורה לא מוכנים להתפשר. והנוסעים? הם שוב עלולים להיפגע, מכיוון שאגד מסיעה מעל למיליון איש ביממה והשבתת כלל שירותי האוטובוסים תהווה מעין "פיגוע תחבורתי" שיפגע קשות במשק.

 

רק לאחרונה נקנסה אגד במיליוני שקלים על השבתת שירותי התחבורה הציבורית בירושלים בתחילת השנה. על פי ההערכות, צמרת האוצר - שכבר העביר לאגד בשבועות האחרונים 150 מיליון שקל על החשבון - תתכנס עם ניסנקורן היום (שבת) ומחר, כדי למנוע את רוע הגזרה.

 

מאגד נמסר בתגובה: "אנו מצרים על כוונת ההסתדרות להשבית את שרותי אגד ואולם, אגד מקיימת הידברות עקרה עם משרדי התחבורה והאוצר זה למעלה משנה וחצי. גרירת הרגליים נמשכת גם לאחר שאגד הניחה על שולחנם של המשרדים תוכנית עסקית היסטורית, מפורטת ומהפכנית.

 

"לצערנו, עד היום לא נרשמה התקדמות במו"מ. אגד פועלת על מנת לצמצם את נזקי ההשבתה שעליה הכריזה ההסתדרות. הנהלת אגד תפעל לגייס נהגים מקרב חבריה על מנת למלא את מצבת הנהגים עד כמה שרק ניתן ותעשה את שביכולתה למזער את נזקי השביתה".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x