בלעדי לכלכליסט
כץ רוצה שלכולם יהיה מובילאיי, אבל לקצץ את זיכויי המס
רק בשבוע שעבר הודיע שר התחבורה שבכוונתו לחייב כל רכב חדש בהתקנת מערכות בטיחות לנהג כמו זו של מובילאיי, וכעת משרד התחבורה ורשות המסים מתכוונים להחמיר את שיטת דירוג הבטיחות שכיום מזכה את בעלי המערכות הללו בזיכויי מס
בעקבות עסקת מובילאיי צפוי משרד התחבורה, בשיתוף רשות המסים, להכניס שינויים משמעותיים באופן דירוג בטיחותן של מכוניות חדשות המשווקות בישראל ולהחמיר את מתן זיכויי המס על מערכות הבטיחות, כך נודע ל"כלכליסט".
- האם שר החקלאות ילמד את הלקח מעסקת מובילאיי?
- מקסין פסברג תוביל את המיזוג בין מובילאיי לאינטל
- מולי אדן: "הכסף מעסקת מובילאיי חייב ללכת לחינוך"
בשבוע שעבר הודיע שר התחבורה ישראל כץ, זמן קצר לאחר שאינטל הודיעה על רכישת יצרנית מערכות הבטיחות לרכב מובילאיי, כי מינואר 2018 יחויב כל רכב חדש המשווק בישראל להצטייד במה שמשרד התחבורה מגדיר כ"מערכות בטיחות מצילות חיים", כלומר מערכת בקרת סטייה מנתיב ומערכת שמירת מרחק מלפנים.
ברגע שברכב מותקנות שתי מערכות כאלה, ציון הבטיחות שלו מזנק באופן אוטומטי לרמות הגבוהות ביותר, כלומר מינואר 2018 כל הרכבים החדשים שיימכרו בישראל ייחשבו לבטוחים ביותר לפי דירוג משרד התחבורה. על רקע זאת הוחלט במשרד התחבורה, בשיתוף רשות המסים, לבצע רביזיה בשיטת חישוב דירוג הבטיחות, וזו תיכנס לתוקפה עוד לפני ינואר.
כיום על רוב אביזרי הבטיחות המותקנים ברכבים חדשים ניתנים זיכויי מס. כפי שנחשף ב"כלכליסט", לפני חודשים אחדים החליטה רשות המסים לבחון עדכון של שיטת החישוב, מכיוון שבעולם חלו התפתחויות טכנולוגיות המאפשרות למכוניות לא רק להתריע על סכנה, אלא גם לבלום את הרכב ולהסיט את ההגה באופן עצמאי. כעת, לדברי גורמים במשרד התחבורה, יואץ גם תהליך השינוי של אופן הענקת זיכוי הבטיחות ברשות המסים.
באפריל 2015 נכנסה לתוקף שיטת דירוג בטיחות הייחודית לשוק הרכב הישראלי, ולפיה כל מכונית חדשה המשווקת בארץ מקבלת "ציון בטיחות", מתוך שמונה רמות דירוג, שנקבע בהתאם לאביזרי הבטיחות המותקנים בה. לדוגמה על בקרת סטייה מנתיב יקבל רכב חדש שתי נקודות.
ציון הבטיחות הניתן לכל רכב חדש על ידי משרד התחבורה נועד בראש ובראשונה ליידע את הציבור בנוגע לרמת הבטיחות של הרכב, ויבואני הרכב מחויבים, לפי חוק, לציין את ציון הבטיחות במודעותיהם.
כיום פעילות בישראל שלוש חברות המפתחות מערכות בטיחות: א.ד.י. מערכות, מובילאיי ואיוואקס. ואולם כאמור כעת יוגדל הציון הניתן למערכות המקוריות ולא הישראליות. על פי עיקרי הרביזיה שמתכנן משרד התחבורה בדירוג הבטיחות, יושם דגש על מערכות בטיחות מהסוג האקטיבי, כלומר לא רק מערכות המסוגלות להשמיע התראה קולית, אלא מערכות המסוגלות בפועל להשתלט על הרכב.