פרסום ראשון
אחרי אובר: משרד התחבורה יבדוק את הקארפול של ווייז ומוביט
ל"כלכליסט" נודע כי המשרד יבדוק בשבוע הקרוב אם שירותי התחבורה השיתופית שמציעות החברות, ובמסגרתן נגבה תשלום, מפרות את הוראות המשרד
משרד התחבורה יבדוק בשבוע הקרוב את שירותי התחבורה השיתופית שמוצעים על ידי חברות שונות במשק כדי לוודא אם מדובר בגרסה מיוחדת של תשלום עבור נסיעה - כך נודע ל"כלכליסט". בין שמות החברות ששמן עלה כמועמדות לבדיקה ניתן לציין את ווייז ומוביט, שתיהן מספקות למשתמשים באפליקציות שלהן סוג של תחבורה שיתופית (קארפול).
- משרד התחבורה הזמין את מנכ"ל אובר ישראל לברור: האם החברה מסיעה אנשים בניגוד לחוק
- משרד התחבורה: 305 אלף אנשים בישראל בפסילת רישיון - 8% מכלל הנהגים
- משרד התחבורה הלך לקראת סוחרי מכוניות קלאסיות
באתרי החברות מציינים שמדובר בניסיון להוזיל עלויות על ידי המשתמשים (כלומר חלוקת עלות הנסיעה, ועל ידי כך הימנעות משימוש ברכב) ולא בתשלום בפועל לנהג המסיע, אולם במשרד התחבורה ירצו לוודא עד כמה רחבה הפעילות ועד כמה היא פוגעת, אם בכלל, בהוראות המשרד.
הבדיקה של משרד התחבורה מגיעה בעקבות הזימון לשיחה של מנכ"ל אובר ישראל יוני גריפמן. בחמישי האחרון פורסם בכלכליסט שגריפמן הוזמן לתת הסברים האם חברת המוניות שתחת אחריותו מסיעה אנשים לכאורה בניגוד לחוק. הכוונה היא לתשאל את המנכ"ל בנוגע לסידורי נסיעה שהחברה נוקטת בהם כך שמי שמפעיל אותם מקבל החזר הוצאות במקום תשלום על הנסיעה, זאת במסגרת שירותי אובר נייט (UBER NIGHT), במסגרתם מוניות של החברה פועלות בשעות הקטנות של הלילה באיזורי ביקוש. לקוחות שמשתמשים בשירות לא משלמים על הנסיעה, אלא משתתפים בהוצאות הנהג.
הבדיקות של משרד התחבורה מתבצעות לאחר שבחודש שעבר השיק משרד התחבורה שירות של תחבורה משותפת שמסוגלת לחבר כמה נוסעים בתוך מונית אחת, זאת במקום נסיעות של לקוח בודד - תוך הבטחת הנחה של 20% מהתעריף הרשמי.
וכיצד יעבוד השירות? במשרד התחבורה גיבשו מסד נתונים של נסיעות שונות ותמחרו אותן ביחס לתעריף המונה הרשמי ולפקקי התנועה.
כדי לקבל הנחה כל שצריך הוא להזמין מונית בטלפון ולהודיע לנהג שמדובר בתחבורה שיתופית, כלומר שיש כמה נוסעים שכל אחד מהם יורד במקום אחר ומשלם בנפרד.
השירות החדש גובש למעשה בחוק ההסדרים האחרון בשיתוף משרד האוצר, זאת במטרה לתת מענה לנוסעים שרוצים לחלוק מונית ולשלם כל אחד את חלקו. בשלב זה עוד לא מדובר בשירות נסיעה חופשי לגמרי דוגמת אובר איקס, במסגרתו כל נהג משמש כנהג מונית לעת מצוא, והוא מיועד רק למי שמחזיק בידיו רישיון מונית רשמי. בעבר נשמעה ביקורת מול משרד התחבורה שמנע כניסת שירותי תחבורה מתקדמים, אם על ידי שמירה על ציבור בעלי המוניות ואם על ידי מתן פיצוי לבעל מונית שנכנסה לו תחרות לענף.