$
בארץ

נתע דוחה את מכרז ההפעלה של קו הרכבת הקלה בתל אביב

בחברה טוענים שסגירת המכרז נדחתה בשבועיים, אך עקב הסמיכות לפסח הדחייה עלולה להתארך. בדיון שהתקיים אתמול בוועדת הכנסת העריך פרופ' אסחק מהטכניון כי בעיית הפקקים בישראל גורמת להפסדים בגובה 20 מיליארד שקל בשנה

ליאור גוטמן 06:5309.03.17

מועד ההגשה האחרון של המכרז להפעלת הקו הראשון של הרכבת הקלה נדחה על ידי חברת נתיבי תחבורה עירוניים (נתע), שאחראית על הקמת מערכת הרכבות הקלות במטרופולין דן. מדובר במכרז במסגרתו זכיין אחד, או קונסורציום של כמה חברות, יפעילו את קו הרכבת הראשון, מפתח תקווה לבת ים. משמעות הדבר היא דחייה אפשרית במועד הפעלותו של הקו האמור להתחיל לפעול בסוף 2021.

 

מבדיקת "כלכליסט" עולה שחלק מהחברות שמשתתפות במכרז הגישו שאילתות שונות עליהן עוד אין תשובות, לרבות כמה שנות הפעלה של קווי רכבת במדינות אחרות נחשבות כוותק מחייב לקראת המכרז. בשלב זה בחברת נתע עדיין לא יודעים בכמה זמן המכרז יידחה. לטענתם מדובר בדחייה של שבועיים, אולם בהינתן כי מועד ההגשה המקורי היה ה־23 במרץ, דחייה של שבועיים ויותר מעבירה את משרדי הממשלה והחברות הממשלתיות השונות קרוב לחג הפסח, מה שאומר שההגשה עלולה להגיע לסוף אפריל ואף מאוחר יותר.

יאיר שמיר יאיר שמיר צילום: אוראל כהן

 

מכרז ההפעלה היה אמור לצאת לדרך במהלך 2016, אולם בעיות של הגבלים עסקיים מנעו מחברות ישראליות להשתתף בו, מחשש שמפעילי קווי אוטובוסים יפעילו גם את הרכבת הקלה. בעקבות משא ומתן עם רשות הגבלים עסקיים הוסרה ההתנגדות, בתנאי שחברות ישראליות ישתתפו במכרז יחד עם חברות זרות ולא לבד. בין החברות שניגשו למכרז: אגד בשיתוף CCECC ו־Shenzhen Metro הסיניות; דן בשיתוף SNCF הצרפתית וחברת קווים עם דויטשה באן הגרמנית וקונקט.

 

 

מנתע נמסר כי הדחייה נעשתה לבקשת החברות המשתתפות במכרז ושפניות המתמודדות כבר נענו, למעט שאלות בודדות שנמצאות בבחינה של הגורמים המקצועיים וייענו בימים הקרובים.

 

שר התחבורה ישראל כץ הורה לרכבת ישראל לפתוח היום בבוקר את תחנת רכבת השלום, זאת כדי לאפשר את חיבור המסילות צפון/דרום בחזרה לאחר 4 ימי ניתוק. הניתוק נוצר בעקבות חשש שחפירות הרכבת הקלה בתל אביב יפגעו בתשתית המסילה שעל פני הקרקע, כאשר סגירת תחנת השלום במרכז תל אביב גרמה לעומסי תנועה כבדים בעיר. החשש הגדול הוא שהיום יצטרפו למערך הנוסעים עשרות אלפי חיילים שיוצאים לחופשה, מה שהיה הופך את כבישי המרכז לפקוקים עוד יותר.

 

בתוך כך, ועדת המדע של הכנסת דנה אתמול במציאות התחבורתית העגומה במרכז, ולפי ד"ר רוברט אסחק מהמכון לחקר התחבורה בטכניון העומס בכבישים בארץ הוא תולדה של ליקוי תכנוני ארוך שנים וחוסר השקעה בתשתיות.

 

לדבריו, ישראל מספקת 467 חניות ל־1,000 מקומות עבודה במרחב תל אביב, הכי הרבה מבין יתר הערים שנבדקו בדו"ח ה־OECD. בנוסף רק 25% מהציבור משתמש בתחבורה ציבורית (לעומת ממוצע של 60% בעולם) כאשר המהירות הממוצעת של אוטובוסים בעיר היא רק 16 קמ"ש.

 

להערכת הטכניון בעוד 20 שנה יתווספו 60 דקות נסיעה לנסיעות היומיות שלנו. "אנחנו מפסידים 20 מיליארד שקל בשנה. אנחנו חייבים מערכת רכבתית ענפה, מגוון רחב של אמצעי תחבורה ציבורית. העלות היא בין 200 ל־250 מיליארד שקל כדי להדביק את הפער לעומת תשתיות העולם המערבי. לאורך זמן זה ישתלם כלכלית. לצד כך יש לעודד את שיתוף הנסיעות ולהעלות את התפוסה ברכבים הנוסעים, לעודד רוכבי אופניים והליכה ברגל בכל הארץ", סיכם אסחק את דבריו.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x