עם הפנים לעשירי סין: הדגמים הבולטים בתערוכת הרכב של ז'נבה
הדגמים הבולטים שיוצגו בתערוכה תיפתח ביום חמישי הקרוב, נעים בין שני קטבים מנוגדים: דגמים נוספים בקטגוריית הכביש־שטח הצומחת החביבה על האירופים, מול רכבי יוקרה נוצצים שנועדו לפתוח את ארנקי העשירים החדשים של המזרח הרחוק
מיצובישי אקליפס קרוס
דגם ראשון אחרי המשבר
מיצובישי ידעה לא מעט עליות ומורדות בשנה שעברה, עם דגש על מורדות: יצרנית הרכב זייפה נתוני צריכת דלק בכמה דגמים וחולצה מהשערורייה על ידי ניסאן, שמיהרה לרכוש אותה במחיר הפסד. הדגם הראשון שמיצובישי מציגה לאחר המשבר הוא אקליפס קרוס, רכב כביש־שטח שנושא את שמה של מכונית ספורט שמיצובישי שיווקה בעולם בשנות ה־90. הבחירה ברכב כביש־שטח אינה מפתיעה: פלח שוק זה נמצא בצמיחה כבר שלוש שנים. לפי נתונים רשמיים של ארגון יצרני הרכב האירופי, אחת מכל חמש מכוניות שיימכרו באירופה השנה תהיה רכב כביש־שטח.
לאקליפס קרוס, שתגיע גם לישראל, יש מנוע בנזין בנפח 1.5 ליטרים שמצויד במגדש טורבו. המנוע משודך לתיבת הילוכים אוטומטית רציפה. לצדו מוצג דגם מנוע טורבו דיזל בנפח 2.2 ליטרים המשודך לתיבה אוטומטית בעלת שמונה מהירויות. גולת הכותרת היא מערכת ההנעה: בעוד שרכבי כביש־שטח רבים מסתפקים בהנעה קדמית, האקליפס קרוס מצוידת במערכת הנעה כפולה הכוללת גם בקרה המנטרת את הכוחות הפועלים על הרכב בסיבובים.
מרצדס G650 מאיבאך
להרגיש כמו דיקטטור
בעוד רוב העולם צועד באומץ לכיוון כלי רכב נקיים יותר, חשמליים יותר ובולטים פחות, במרצדס עושים את ההפך, בעיקר מכיוון שלמרצדס יש לקוחות שישמחו לשלם על מכונית כמו המרצדס G קלאס מאיבאך G650 לנדאולט. מה משמעות השם הארוך הזה? מאיבאך היא חטיבת היוקרה של מרצדס, G קלאס הוא רכב השטח של מרצדס, ואילו לנדאולט הוא השם שמרצדס מצמידה זה עשרות שנים ללימוזינות פתוחות מהזן החביב על טייקונים ודיקטטורים.
ה־G קלאס 650, שממנו ייבנו רק 99 יחידות, מצויד במנוע אימתני בנפח של מעל שישה ליטרים הלקוח ישירות מרכבי חטיבת הספורט של מרצדס. לאחר מקצה השבחות המנוע מפיק 630 כוחות סוס באמצעות צמד מגדשי טורבו, אך גולת הכותרת היא ההנעה הכפולה המתוחכמת, שיכולה להפוך מסעות ציד, ביקור אצל הנתינים או נסיעה לאורך מדבר סהרה למשימה פשוטה למדי. צריך רק להפשיל את גג העור - שנתפר בתפירה ידנית - לקום מהכורסה האחורית - שמצוידת בשולחן ישיבות אישי - ולירות במשהו.
סוזוקי סוויפט
אירופה על הכוונת של יפן
עבור רוב יצרני הרכב היפנים, אירופה מהווה שוק משני בחשיבותו: הצרכנים האירופים אניני הטעם מעדיפים בדרך כלל את תוצרת צרפת, גרמניה וצ'כיה. סוזוקי היא יוצאת דופן מבחינה זאת. ראשית, כל הדורות הקודמים של הסוויפט, שמיוצר בהונגריה, זכו להצלחה סבירה בהחלט באירופה. הדור החדש, שיוצג רשמית בתערוכת ז'נבה בגרסתו האירופית ויגיע גם לישראל השנה, ינסה לשמר את המומנטום באמצעות מנוע בנפח 1.2 ליטרים המפיק 99 כוחות סוס ונחשב למנוע Mild Hybrid, כלומר כזה שמסוגל לאגור אנרגיית בלימה ולהשתמש בה מחדש כחשמל. נקודה חשובה נוספת מתייחסת לבסיס הגלגלים, המרחק בין הסרן הקדמי והאחורי. לפי סוזוקי, מרחק זה עומד בסוויפט החדשה על 2,450 מילימטר, כלומר שני סנטימטרים יותר מן הדור הנוכחי של הסוויפט.
פרארי 812 סופרפאסט
מכונית מרוץ פרטית
בעידן בו הקונים, במיוחד אלה שגרים בסין, מוכנים להוציא סכומי עתק על כל מה שאקסקלוסיבי, ייחודי וקיצוני, יצרני הרכב משליכים מהחלון את כל תקנות איכות הסביבה כדי לספק ללקוחות את המכוניות הקיצוניות, היחודיות והמהירות ביותר. בהתאם, פרארי משיקה השנה בז'נבה את הדגם החזק ביותר בתולדותיה: 812 סופרפאסט.
לפי פרארי, 812 סופרפאסט הוא הדגם החזק ביותר שהחברה ייצרה והוא אפילו חזק יותר ממכוניות מרוץ של פרארי ששוטטו במסלולי הפורמולה רק לפני שנים ספורות. זאת, הודות למנוע בעל 12 בוכנות בנפח 6.5 ליטרים אשר מפיק 800 כוחות סוס ומאפשר ל־812 לזנק מ־0 ל־100 קמ"ש בתוך 2.9 שניות ולהמשיך משם למהירות מרבית של 340 קמ"ש. בדומה לכל דגמי פרארי, לקוחות ישראלים שהפרוטה בידם יכולים לשלם מקדמה ולהיכנס לרשימת ההמתנה.
קיה פיקנטו
ניעור לתדמית הזולה
דווקא ישראל הקטנה נחשבת לאחת המדינות החשובות ביותר בעולם עבור קיה, שצפויה להשיק את הפיקנטו החדשה שבוע אחד בלבד לאחר הצגתה בז'נבה. הסיבה ברורה: קיה פיקנטו היא המכונית הקטנה הנמכרת ביותר בישראל בשנה שעברה, בדיוק כפי שקיה ספורטאז' הוא רכב הכביש־שטח הנמכר ביותר בישראל בשנה שעברה.
הפיקנטו החדשה, לפחות בגרסה שתיחשף בז'נבה, מיועדת לנער מעט את התדמית של פיקנטו באירופה, שם הוא נתפס כרכב קטן וזול יחסית. לפי נתוני קיה, הפיקנטו האירופית תשווק בשלוש גרסאות: בנזין 1.0, בנזין 1.0 טורבו ובנזין 1.2, שהספקן נע בין 67 ל־84 כוחות סוס. כמו כן, קיה עשתה מאמצים על מנת להגדיל את השטח הפנימי של הפיקנטו, אף ששטחה הכולל זהה לזה של הדורות הקודמים. לפי נתוני קיה, בסיס הגלגלים של הפיקנטו התארך ונפח תא המטען צמח ב־55 ליטר, בעוד שלוח המחוונים כולו הוסט קדימה לטובת עוד 15 מילימטרים עבור ברכי הנוסעים.
DS 7 קרוסבק
סיטרואן יורדת לשטח
סיטרואן הצרפתית עברה בשנים האחרונות מהפך מחשבתי. בעוד שבעבר החברה ניסתה לפנות לשוק רכבי היוקרה תוך כדי שהיא שומרת על ערכי המותג, השנה החליטה החברה לפצל את הקטגוריה למותג יוקרה נפקד בשם DS. בסיטרואן, כמו אצל שאר יצרני הרכב, הפנימו שללא רכב כביש שטח קשה מאוד להתחרות על לב הרוכשים. בהתאם, סיטרואן תחשוף בתערוכה את DS7, רכב כביש־שטח גדול ראשון למותג היוקרה הצרפתי.
לפי היצרנית, DS7 מצויד בין היתר בבקרת שיוט אדפטיבית, מערכת שמירה על נתיב וכמובן תא נוסעים מאובזר בהתאם למסורת הסיטרואנית. ואולם גולת הכותרת היא מצלמה מיוחדת שמתעדת את פני הדרך שלפני הרכב ומקשיחה או מרככת את בולמי הזעזועים בהתאם למרקם הכביש. היצע המנועים כולל מנוע דיזל המפיק 180 כוחות סוס ומנוע בנזין המפיק 225 כוחות סוס, כמו גם מערכת היברידית בגרסה היקרה ביותר של ה־DS7, שמנועיה החשמליים מפיקים ביחד עם מנוע הבנזין 300 כוחות סוס. לפי היצרנית, גרסה זו אף מסוגלת לנסוע לטווח של מעל 50 ק"מ באמצעות המנוע החשמלי בלבד.
סיאט איביזה
גימיקים לצעירים
חברת סיאט נחשבת ל"ילדה הרעה" של קונצרן פולקסווגן. סיאט מייצרת מכוניות שמבוססות על רכיבי פולקסווגן, אך לוקחת אותן לכיוונים נועזים יותר. לכן, הבוסים בגרמניה לעתים מעדיפים לעכב במעט את החדשנות של החברה. כך היה עם האטקה, רכב הכביש־שטח הראשון של סיאט שהוצג זמן רב אחרי יתר המתחרים, וכך גם עם האיביזה החדשה שתוצג בז’נבה. סיאט טרם חשפה את היצע המנועים, אך החברה מקפידה להדגיש שהאיביזה החדשה גדושה בטכנולוגיה המוכוונת בעיקר ללקוחות צעירים. כך למשל המכונית מצוידת במערכת סטריאו של חברת BEATS, שנרכשה על ידי אפל, וכן במסכי מגע וקישוריות מלאה לסמארטפונים.
אופל אינסיגניה
רב־מכר אירופי
אופל, יצרנית רכב גרמנית שנחשבת בדרך כלל מעט נחבאת אל הכלים, תגיע השנה לתערוכת ז'נבה כמסמר הערב. אופל סבלה מאז ומתמיד מנחיתות בשוק הבית שלה מול פולקסווגן, ובנוסף לכל נאלצה תמיד להסתפק בפוזיציית החטיבה האירופית המרוחקת של קונצרן ג'נרל מוטורס, הבוחר למקד את עיקר כוחו בארצות הברית. אלא שבחודש שעבר התרחש אירוע מכונן באופל: PSA, הקונצרן השולט בפיז'ו ובסיטרואן, הודיע רשמית כי הוא מנהל שיחות מול ג'נרל מוטורס לרכישת אופל. על רקע זאת בן לילה הופנו הזרקורים אל אופל ואל כל מוצר חדש שתציג. הדגם הראשון שמציגה היצרנית, שעשוי בהחלט להיות מיוצר (גם) תחת שלטון PSA, הוא אינסיגניה החדשה: מכונית מנהלים שנחשבת עבור אופל לדגם רב־מכר באירופה, בעיקר בציי הרכב הגדולים. הדגם החדש מציע הנעה כפולה ותיבת הילוכים אוטומטית בעלת שמונה מהירויות. כמה היא תצליח תחת פיז'ו וסיטרואן? ימים יגידו.
אלפין A110
מחווה לשנות השישים
יצרניות רכב רבות נמצאות בימים אלה בעיצומו של מסע נוסטלגי בלתי מוסבר לעבר. עיצובים של שנות החמישים והשישים מבצעים קאמבק, מותגי עבר קמים לתחייה והנוסטלגיה חוגגת. יצרניות הרכב מנסות לרענן את השורות ולהרחיב את היצע הדגמים הזמינים ללקוח באמצעות הגדלה של מספר המותגים.
רנו אינה יוצאת דופן בהקשר זה. עד שנות השבעים פרשה רנו את חזותה על סדנת מרוצים קטנה ששמה היה אלפין. החברה הוקמה על ידי בעל מוסך של רנו שנהנה לשדרג את מכוניות רנו לטובת שימוש במרוצים ונהנה מתמיכה נרחבת של היצרנית, עד לרמה של תכנון מכוניות שלמות על בסיס רכיבי רנו. לאחר מכן, בשנות השמונים, דעכה החברה עד להיעלמה, אך בתערוכת ז'נבה צפוי המותג אלפין לבצע קאמבק. אלפין A110 היא אחת ממכוניות הספורט היותר מעניינות שיוצגו השנה, וצפויה להוות מעין מכונית קאמבק נוסטלגית שתתבסס על רכיבים מודרניים, מן הסתם מתוצרת רנו. נתונים טכניים טרם פורסמו, אך העיצוב החיצוני מהווה בעצמו מחווה לאלפין A110 של שנות השישים והשבעים ששלטה בקלות במסלולי המרוצים.