רק 20% מעובדי הקבלן בשירות הציבורי נקלטו להעסקה ישירה
למרות שההסכם המסדיר את קליטת עובדי הקבלן במגזר הציבורי נחתם כבר ביולי 2015, רק חמישית מהעובדים הועברו להעסקה ישירה. דו"ח של המרכז להעצמת האזרח חושף כי אף שהגורמים השותפים מקדמים את התהליך - מימוש ההתחייבויות בשטח מתקדם לאט
שנה וחצי עברו מאז נחתם הסכם קליטת עובדי הקבלן בשירות הציבורי ורק כ־20% מעובדי הקבלן נקלטו בתקופה זו להעסקה ישירה, כך עולה מדו"ח מעקב של המרכז להעצמת האזרח. למעשה, הדו"ח מלמד כי מלבד קליטה של 1,800 עובדי ניקיון ועובדים פרא־רפואיים בבתי החולים הממשלתיים, כמו גם במקומות נוספים - השירות הציבורי עוד רחוק מלהיות מוכן לקליטה של 10,000 עובדי הקבלן כפי שהובטח.
- 500 עובדי ניקיון במרכז הרפואי שיבא נקלטו להעסקה ישירה
- סלינגר קנסה ב-2 מיליון שקל את חברת הקבלן אבידר לאחר שפגעה בפנסיה של עובדיה
- תקדים: ראשל"צ תחויב לתת את המענקים שלא שילמה לעובדי הקבלן שלה
בצד החיובי, גם הדו"ח עצמו וגם השיחות עם הגורמים האחראים ליישום בפועל של ההסכם, מהאוצר דרך ההסתדרות ועד למשרדי הממשלה השונים, מלמדים כי כמעט בכל סעיף ישנה התקדמות, גם אם אטית. כלומר הבעיה ברוב המקרים היא לא רצון להכשיל את הקליטה של עובדי הקבלן או להימנע משיפור תנאיהם, אלא הצורך קודם כל להבין את סדרי הגודל והצרכים בשטח, במה שעד לאחרונה היה חור שחור גדול מבחינת המדינה.
על ההסכם אין מחלוקת, היישום הוא כבר סיפור אחר
קליטת עובדי הקבלן היא אחד ההישגים המשמעותיים של אבי ניסנקורן כיו"ר ההסתדרות. למעשה, כאשר הוא מדגיש שוב ושוב שההסתדרות בראשותו נהפכה לתנועה חברתית, הוא מתכוון בעיקר להסכם הזה. אז, ביולי 2015, הוא הצליח להגיע עם שר האוצר משה כחלון להסכם ראשון מסוגו שאמור להחזיר מעט אחורה את תופעת התפשטות השימוש בעובדי קבלן בשירות הציבורי, ובמקביל גם לשפר את התנאים של כ־30 אלף עובדי קבלן שלא ייקלטו להעסקה ישירה. עד כדי כך ההישג של ניסנקורן היה משמעותי, שגם המתמודדת מולו בבחירות לראשות הארגון, ח"כ שלי יחימוביץ', תתקשה לבקר אותו על המהלך, ולו רק כי היא בירכה על ההסכם כאשר נחתם. על ההסכם עצמו אין אולי מחלוקת, אבל יישומו הוא כבר סיפור אחר.
אין מספרים מדויקים על עובדי הקבלן בשירות הציבורי המיועדים לקליטה. בהודעות לעיתונות של ההסתדרות והאוצר דובר על 15 אלף עובדים, אבל הערכות של גורמים בשטח מדברות על כ־10,000. כך או כך, קשה לדעת מה השיעור המדויק של העובדים שנקלטו מתוך כלל העובדים הרלבנטיים.
חוסר במשאבים ממלכתיים למיפוי ותשתית
הדו"ח המפורט, שבדק כל אחד מהסעיפים השונים של ההסכם כדי להבין מה מעכב את יישומו, אינו מכריז על כישלון ההסכם. אך אין ספק שמדובר ביישום מורכב הרבה יותר מאשר ניתן היה לשער כאשר נחתם. משרדי הממשלה לא ממהרים להקצות משאבים כדי לבצע בזריזות את עבודת התשתית הנדרשת, למפות ולהבין מה בדיוק צריך לעשות, ולהבין כיצד ניתן ליישם כל סעיף וסעיף. ובתווך ישנן גם הרשויות המקומיות שלא כולן ששות לשתף פעולה ולהעביר את המידע הנדרש. לדוגמה, מידע אשר ייתן תמונת מצב על מצבם של העובדים הסוציאליים המועסקים בצורות העסקה שונות ומשונות שנועדו למנוע מהם להפוך לעובדי רשות מקומית עם קביעות.
למעשה, גם ניסנקורן עצמו הודה ביוני האחרון כי המדינה גוררת רגליים ביישום ההסכם ואיים שוב בנקיטת צעדים ארגוניים אם במשרד האוצר לא יתחילו להזדרז. בעקבות זאת נחתם הסכם נוסף בספטמבר שבו התחייב האוצר להגביר את קצב הקליטה, ואכן כבר בסוף החודש נקלטו 300 עובדי ניקיון בבית החולים אסף הרופא.
אז מה כן קרה? כאמור, 1,800 עובדי ניקיון בבתי החולים נקלטו כבר להעסקה ישירה והם מעתה עובדי בתי החולים עצמם, כלומר עובדי מדינה לכל דבר ועניין ולא עובדים של חברת שירותי ניקיון. עוד כ־5,000 עובדים בבתי החולים הממשלתיים לא נקלטו עדיין והמעבר שלהם להעסקה ישירה מתוכננת במהלך השנה הנוכחית ובשנה הבאה. גם 88 העובדים של מוקדי הקליטה ליוצאי אתיופיה הועברו להעסקה ישירה בדצמבר האחרון ו־22 עובדי מוקד השירות הטלפוני של שירות התעסוקה, חלקם בעלי מוגבלויות, נקלטו להעסקה ישירה גם כן.
רשימת הסעיפים שלא יושמו ארוכה במיוחד
במסגרת שיפור התנאים, ב־1 במרץ ייכנס לתוקף צו של שר העבודה והרווחה חיים כץ להעלאת שכרם של כ־7,000 עובדים סוציאליים המועסקים כעובדי קבלן בעמותות השונות שמספקות שירותים למדינה. שופרו גם התנאים של המורים בתוכנית קרב שבה מועסקים 2,300 מורים ומדריכים שמעבירים שיעורים שונים לתלמידי בתי הספר.
כך, לדוגמה, אלו מהם שמועסקים יותר משנה לא פוטרו בחופש הגדול האחרון וקיבלו רצף תעסוקתי עד לתחילת שנת הלימודים. עקרונית, אותו רצף תעסוקתי אמור היה לחול גם על עובדי השמירה והניקיון במוסדות החינוך, אך קשיים בפיקוח והאכיפה על הרשויות המקומיות מעלים חשש כי כלל לא בטוח שזה מה שקורה בשטח.
מנגד, רשימת הלא יושם או יושם חלקית בלבד עדיין ארוכה. כך, לדוגמה, איש מכ־1,100 העובדים הסוציאליים שמועסקים דרך החברות הכלכליות של הרשויות המקומיות עוד לא נקלט כעובד מן המניין.
הסיבה היא שלמשרד הרווחה לקח הרבה מאוד זמן כדי להשלים את המיפוי באילו רשויות מועסקים העובדים הסוציאליים הללו וכמה עובדים סוציאליים צריכה כל רשות לקבל לאחר הקליטה להעסקה ישירה.
הצורך לעבור מכרז כמו כל עובד מדינה
גם 375 אחיות בריאות התלמיד באזור המרכז וירושלים שהיו אמורות לעבור להעסקה ישירה במשרד הבריאות עדיין מועסקות כעובדות קבלן, משום שבמשרד הבריאות מעדיפים לבצע את ההעסקה הישירה בצורה מדורגת, כך שכרגע הכוונה היא שבשנה הבאה ייקלטו רק האחיות המועסקות צפון (האחיות בדרום מועסקות כבר ארבע שנים כעובדות מדינה).
בנוסף, ההסכם היה אמור למגר באופן סופי את תופעת עובדי "כתף אל כתף" — צורה בוטה במיוחד של העסקה קבלנית. עובד כתף אל כתף מועסק בצמוד, לעתים כיסא ליד כיסא, עם עובד מדינה ומבצע את אותה עבודה כמו עובד מדינה, אך הוא עצמו מועסק כעובד קבלן. במשרד המשפטים, לדוגמה, יש כ־100 עובדים כאלו. תקנים לקליטתם אמנם סופקו, אבל אז התברר שבשביל לקלוט אותם כעובדי מדינה הם כמובן צריכים לעבור מכרז, כמו כל עובד מדינה אחר. החלטת ממשלה שמחריגה אותם מהצורך הזה אושרה בינואר האחרון, ואם לא יהיו עיכובים נוספים, הקליטה תיעשה במהלך השנה.
בחינה שיטתית של מימוש ההתחייבויות הלכה למעשה
תומר לוטן, מנכ"ל המרכז להעצמת האזרח, אומר כי יחד עם ההסכמה הציבורית הרחבה "יש חובה לסיים את דרך ההעסקה המבישה של עובדי קבלן במגזר הציבורי. לא די בגיבוש הסכמות ועקרונות, אלא יש צורך בבחינה שיטתית של מימוש ההתחייבויות הלכה למעשה. ממצאי דו"ח המעקב שביצענו להסכם החשוב לקליטת העובדים בהעסקה ישירה מאפשרים מבט מדויק על אזורי המימוש המוצלחים של ההסכם לצד הצבעה על תקלות וקשיים שמחייבים טיפול. בדיקה זו הנה גם תשתית עבור הצדדים הרחבה והעמקה של עקרונות ההסכם לציבורי עובדים נוספים ולהפקת לקחים במימוש הסכמים עתידיים".