קרב אוויר באל על: הטייסים טוענים כי גובשו הסכמות, ההנהלה מכחישה
לפי הוועד, טייסים מעל גיל 65 יקבלו שכר רגיל ויעבדו בתפקידי הדרכה וניהול תחת הגדרת תפקיד "טייס" ולא "מדריך". הנהלת אל על: "מפתיע שבעיצומו של מו"מ שטרם הסתיים, צד אחד מדווח על דעת עצמו על סיום התהליך. שיטות אלה פסו מהעולם"
האם נמצא פתרון לסכסוך באל על? על פי הודעת ועד טייסי אל על, היום (ד') גובשה טיוטת הסכם בין טייסי אל על להנהלת החברה. ואולם בהנהלת אל על מדגישים שלא הושגו הסכמות.
- טייסי אל על: החברה שוב משתמשת במטוסים חכורים
- מנכ"ל אל על: "מתנצל בפני הנוסעים באופן אישי"; הטייסים: "ההנהלה יצרה משבר מכוון"
- אל על: הטייסים ממשיכים בשיבושים למרות פסיקת בית הדין - שתי טיסות נוספות בוטלו
בימים האחרונים ניצת מחדש הסכסוך בין טייסי אל על להנהלת החברה, לאחר שהמשבר בין הנהלת אל על לטייסיה בשלהי 2016 על תנאי השכר של הטייסים אומנם נפתר - אך לא נמצא כל פתרון תעסוקתי לטייסים ותיקים – שגילם הוא 65 ומעלה. על פי תקנות טייס בינלאומיות שבתוקף משנת 2014, הטייסים הותיקים מנועים מלטוס מעל גיל 65 - מה שגרם לאל על להציבם בתפקידי הדרכה, המביאים לקיצוץ שכר של עשרות אחוזים.
לטענת הטייסים בדימוס, שעוסקים בתפקידי הדרכה, בעוד שהדרכה אורכת בפועל 8 ימים בחודש, היא מתבצעת לרוב בחו"ל, מה שדורש 20 ימים בחודש כולל את משך ההגעה אל אתרי ההדרכה. שכר הבסיס למדריך טיסה מבוגר, טוענים הטייסים הוא כ-17 אלף שקל בחודש ואילו השכר הבסיסי לטייס פעיל הוא בין 35 ל-40 אלף שקל. בשל כך שובשו השבוע שוב טיסות והנושא אף הגיע לדיון בבית הדין לעבודה. בסך הכל שובשו מאז שבת כ-10 טיסות.
כעת, לפי הודעת הטייסים מסתמן פתרון לפיו טייסים ותיקים שגילם הוא מעל 65 יקבלו שכר רגיל מהתקופה שבמהלכה הורשו לטוס ויעבדו בתפקידי הדרכה וניהול בחברה - תחת הגדרת תפקיד "טייס" ולא "מדריך" – שכר הבסיס של טייס גבוה יותר. כמו כן סוכם על מנגנון פיצויי פרישה לטייסים שלא ימצא להם תפקיד המגדיר אותם כ"טייסים" לאחר גיל 65.
יצוין כי לא מדובר רק בטייסים ותיקים. בפועל כל טייסי אל על יושפעו בבוא היום מההסכם, זאת מכיוון שבסופו של דבר כל טייסי החברה יגיעו לגיל 65. על פי הערכות, כשליש מכ-600 טייסי החברה עברו את גיל 50.
יו"ר ועד טייסי אל על ניר צוק אישר את טיוטת ההסכם ואילו דוד מימון מנכ"ל אל על ציין, לפי ההסתדרות, כי ההסכם עודנו דורש אישורים סופיים. יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ומחזיק תיק התחבורה אבי אדרי בירכו את שני הצדדים על ההסכמה להחזיר את הטיסות לסדרן.
יש לציין כי למרות הודעת טייסי אל על, בחברה עדיין לא ממהרים כאמור לאשר את הדברים. לפי אל על, הודעת נציגות הטייסים לא אושרה מול הנהלת אל על וגם לא עם ההסתדרות. באל על מדגישים כי במשא ומתן מול הטייסים הושגה התקדמות אך עדיין קיימים פערים. בפועל, עדיין נדרש אישור מדירקטוריון אל על לדברים.
מאל על נמסר בתגובה: "ההודעה שהוציאה נציגות הטייסים לא מתואמת עם הנהלת אל על ולא עם ההסתדרות. הושגה התקדמות אך עדיין קיימים פערים. מפתיע שבעיצומו של מו״מ שטרם הסתיים, צד אחד מדווח על דעת עצמו על סיום התהליך. שיטות אלה פסו מהעולם".