בלעדי לכלכליסט
שר האנרגיה לשעבר משה שחל ייעץ לעובדי חברת החשמל
שחל, יועץ אנרגיה בכיר שעבד בין היתר עם דלק ונובל אנרג'י, מסייע לוועד העובדים לגבש מתווה חלופי לרפורמה בחברת החשמל. העובדים פנו אליו משום שלטענתם משרדי האוצר והאנרגיה מסתירים מהם את המודלים הכלכליים שעל בסיסם גובש המתווה הקיים
ועד עובדי חברת החשמל גייס שחקן חיזוק במאבקו מול משרדי הממשלה על הרפורמה המתוכננת בחברה. בשבועות האחרונים מספק שר האנרגיה לשעבר עו"ד משה שחל ייעוץ מקצועי לעובדים בכל הקשור לרפורמה המתוכננת בחברה ואף גיבש עבורם מתווה חלופי. כך נודע ל"כלכליסט". העובדים פנו לעזרתו של שחל מכיוון שלדבריהם במשרדי האוצר והאנרגיה מסרבים להראות להם את המודלים הכלכליים שגובשו בשבועות האחרונים לביצוע הרפורמה, שלפיה תחנות הכוח יימכרו לגורמים פרטיים, בעוד שמערכת הולכת וניהול הארצית תישאר בידי החברה.
- קביעות או הייטק - אלה הם מקומות העבודה המבוקשים ביותר בישראל
- חברת החשמל פרסמה מכרז לרכישת מערכת בקרה ארצית בכ־200 מיליון שקל
- הנהלת חברת החשמל מקדמת פרישת עובדים ותיקים ומעבר לחוזים אישיים
בשיחה עם "כלכליסט" אישר שחל כי הוא עוזר לחברת החשמל ואמר שהוא עושה זאת בהתנדבות, כלומר הוועד אינו לקוח שלו. המתווה שגיבש שחל הפוך מזה שמציעה המדינה. ראשית, הוא מציע לבחון אפשרות להנפיק 20% מהון המניות של חברת החשמל בבורסה כדי לגייס משקיעים זרים. שנית, במקום שחברת החשמל תמכור את התחנות, המתווה מציע שהיא תשאיר אותן בידיה, בעוד שההולכה והחלוקה יופרטו.
שחל, ששימש כשר האנרגיה, שר התשתיות ובתפקידים נוספים מטעם מפלגת העבודה, משמש בשנים האחרונות כיועץ לחברות רבות בתחומי האנרגיה, ובהן דלק ונובל אנרג'י.
בוועד טוענים: תחנות הכוח ילכו לטייקונים
"חלק מהתחנות ישנות ואינן יעילות. התחנות הפחמיות לא ימכרו לאף גורם כי הן במגמת גריטה ואין מי שירכוש אותן", הסביר שחל בשיחה עם "כלכליסט". "תחנות הגז של חברת החשמל ישנות ברובן ואינן יעילות, כאשר הרוכש יקבל נכס מניב עם תשואה קבועה. המסגרת החדשה שגיבשתי, שגם הוצגה למשרדי הממשלה, מציעה מודל דומה לזה שנעשה בתקשורת, שם יש מפעילים רבים שמשתמשים בתשתית קיימת".
לדברי שחל, המדינה רוצה למכור את כל תחנות הכוח, אבל לאף אחד אין תשובה מי הם הרוכשים הפוטנציאליים. לדבריו, ברור שמדובר בגורם בעל ממון רב, כזה שלא כפוף לכללי הריכוזיות ובעל יכולת לרכוש גם את חוזה הגז של חברת החשמל עבור כל תחנה שנמכרת. בוועד העובדים טוענים שרק טייקונים עומדים בקריטריונים לרכישת התחנות.
ביום שני השבוע פוצץ דיון בנושא הרפורמה, שבמסגרתו ביקשו עובדי חברת החשמל להבין את התועלות הכלכליות שהמדינה רואה ברפורמה שהיא מקדמת. בפגישה, שהתקיימה בירושלים, השתתפו בכירי חברת החשמל, ועד העובדים, נציגי משרדי האוצר והאנרגיה וכן נציגים של רשות החשמל, הרגולטור העיקרי של החברה. במהלך השיחה חזר ועד העובדים על בקשתו לקבל את המודלים הכלכליים שגיבשה המדינה לנושאי פרישת העובדים, הבטחת השכר הפנסיוני והליך מכירת תחנות הכוח, אולם במשרדי הממשלה לא ידעו להציג אותם.
ל"כלכליסט" נודע כי יו"ר ועד עובדי חברת החשמל דוד (מיקו) צרפתי הודיע רשמית למשרדי הממשלה שהוא אינו מתכוון לחתום על הרפורמה, אם זו תקודם. צרפתי הטיח בבכירי האוצר כי הרפורמה היא "השקשוקה הכי גדולה שיש" ואמר כי יסרב לחתום עליה גם אם יבטיחו לו תוספת של 10 אלף שקל בחודש לשכר.
הדיונים על בקשת השביתה לא מתקדמים
לדברי בכירים במשק האנרגיה שהשתתפו בפגישה, שררה שם תחושה כאילו נציגי משרדי הממשלה רק באו לסמן "וי" על הפגישה, שנערכה לקראת דיון בבקשת השביתה של עובדי חברת החשמל. הצדדים התחייבו בפני בית הדין לקיים לפחות שלוש פגישות לפני הדיון, שיתקיים ב־15 בפברואר בבית הדין הארצי לעבודה, ולדווח מה הושג בהן, אם בכלל. הפגישה שהתקיימה השבוע היתה השנייה, כאשר השלישית מתוכננת לשבוע הבא. עם זאת, רקע הדברים, נראה שלשני הצדדים אין נכונות להראות התקדמות.