$
דעות

קרבות אגו בממשלה: מי הביא את ריינאייר

לטובת המדינה ותעשיית התיירות כולה, הגיע הזמן שמשרד התיירות הצולע ישולב לתוך משרד חזק עם שר שמביא תוצאות ולא רק עוסק בשליחויות ובריצוי מי שנמצא מעליו. זכרו את הישגיו של ישראל כץ

יוסי פישר 07:3903.02.17

לחלקנו, המושג "קרבות שין בשין" מוכרים יותר מהצבא בתור קרבות שריון בשריון. בהקשר של היום מדובר יותר בקרבות בין שר לשר. שר התיירות בחזית מול שר התחבורה על הקרדיט של מהפכת שמיים פתוחים.

 

לפני שבוע ערך שר התחבורה ישראל כץ סיבת עיתונאים בה הציג חמש שנים למהפכת "שמיים פתוחים" שהוביל. בהתראה קצרה כינס משרד התיירות ויש לומר (מקורבו של ראש הממשלה) מסיבת עיתונאים על מנת להודיע על מהפכה חדשה. כניסתה המאסיבית של ענקית טיסות החסך האירופית ריינאייר לטיסות לנתב"ג ולרמון בערבה.

 

אז זהו, משרד התיירות אינו קובע מאומה במדיניות התעופה של ישראל. כל הסמכויות - רת"א ורש"ת נמצאות בידי שר התחבורה, הוא הריבון ומשרדו הוא זה שקובע.

 

בהודעה לעיתונות באנגלית, שאותה קיבלתי, צוין בין השאר כי ריינאייר מציגה את לו"ז הטיסות לחורף 2017 ובו מתוכננים 19 נתיבים. 15 נתיבים חדשים לנתב"ג ושדה התעופה עובדה.

 

בהמשך ההודעה לעיתונות מצוטט שר התיירות יריב לוין: "כניסתה המשמעותית של ריינאייר לפעילות בישראל הן חדשות טובות שיעניקו תרומה מיידית לתיירות הנכנסת וגם יוזילו את עלות מחירי הטיסות לישראל וממנה. אני שמח ששיתוף הפעולה בין ריינאייר לבין משרד התיירות עלה בדרגה. חברת ראיינאייר מביעה בטחון גדול במוצר התיירותי של ישראל". 

ישראל כץ. מוביל רפורמת "שמיים פתוחים" ישראל כץ. מוביל רפורמת "שמיים פתוחים" צילום: אלכס קולומויסקי

 

חיפשתי בהודעה כולה התייחסות במשפט, פסקה, מילה, איזכור ישיר או עקיף למשרד התחבורה, שר התחבורה, רש"ת, רת"א. חיפשתי ולא מצאתי. אם מדובר במלחומות על קרדיטים אזי שר התיירות ניכס לעצמו לחלוטין את כניסתה של ריינאייר לישראל ואת הגדלת פעילותה בה.

 

האמת היא שלמשרד התיירות יש בערך אפס השפעה על ריינאייר והסיבות שהביאו אותה להגדיל את נפח הפעילות הנה. ולכן אלה הן הסיבות האמתיות לכניסתה המאסיבית של ריינאייר:

 

• התחרות הפנים אירופית על קווי תעופה בתוך היבשת הביאו את ראיינאייר לחפש שווקים חדשים בטווח טיסה המתאפשר למטוסיה.

 

• הסכם השמיים הפתוחים עם האיחוד האירופי מאפשר לחברה האירית לטוס ללא הגבלה כמעט לישראל וממנה.

 

• הגידול המשמעותי בתנועת הישראלים היוצאים לחו"ל מדי שנה בין 12% ל-15% גידול שנתי הוא מהגבוהים בכל אירופה. מקום שני או שלישי.

 

• חברות החסך המתחרות שנכנסו לארץ בשנים עברו עושות חיל – איזי ג'ט, וויז אייר, פאגסוס וראיינאייר לא רוצה להפסיד בקרב על נתח השוק בשוק הישראלי.

 

נתניהו מאחורי לוין

 

אז הפוליטיקה הבינמשרדית עלתה דרגה. להערכתי, ראש הממשלה בנימין נתניהו לא אהב בלשון המעטה את מסע יחסי הציבור שהשר כץ עשה לעצמו בעקבות הרפורמה המוצלחת והוא מנסה, באמצעות מקורבו השר לוין, לקחת מהקרדיט של השר כץ. קוראים לזה "פרוקסי". כץ רואה עצמו מועמד לרשת את ראש הממשלה בראשות הליכוד ומלחמות הירושה מגיעות גם למשרדי הממשלה. 

שר התיירות, יריב לוין שר התיירות, יריב לוין צילום: אלכס קולומויסקי

 

את הריקושטים אפשר לראות ולקרוא בהודעה לעיתונות שהוציאה דוברות משרד התחבורה ובה מדגיש שר התחבורה בין השאר את הנקודות הבאות: "רפורמת השמים הפתוחים אותה קידמתי יצרה מהפכת מחירים ויעדיםשהביאה לגידול משמעותי במספר הנוסעים ולהוזלה של תעריפי הטיסה, והרחבת הפעילות של חברת ריינאייר בישראל היא עוד שלב במהפכת השמים הפתוחים".

 

עוד מוסיף כץ ואומר: "חברת ריינאייר תטוס בתנאים זהים לחברות הלאו קוסט האחרות ללא הטבות חריגות במסגרת מדיניות התחרות של השמיים הפתוחים" .

 

לסיום ההודעה אומר השר כץ: "אני מצפה משר התיירות לנקוט בצעדים להקמת תשתית שתאפשר לנצל את רפורמת השמיים הפתוחים להבאת 10 מיליון תיירים לישראל בתוך חמש שנים" .

 

חבל שחברת ריינאייר, גדולה ככל שתהיה, נפלה לתוך הבור של מלחמות בין שרים ומשרדי ממשלה. הם כנראה עוד יבינו בהמשך את המחיר של פעולה ללא מחשבה מראש.

 

מה שברור הוא שהשר כץ יכול לזקוף לזכותו את הסכם "שמיים פתוחים" ואילו לשר לוין אין אף לא רפורמה משמעותית אחת שהוא יכול לזקוף לזכותו. במשך שנים אני כותב שללא תעופה אין תיירות ומדיניות התעופה והתיירות של ישראל הם "כלים שלובים" .

 

לטובת המדינה ותעשיית התיירות כולה, אולי הגיע הזמן שמשרד התיירות הצולע ישולב לתוך משרד חזק עם שר שמביא תוצאות ולא רק עוסק בשליחויות ובריצוי מי שנמצא מעליו.

 

הכותב הוא מומחה תיירות, בעלי חברת VISION HOSPITALITY & TRAVEL 

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x