ניסנקורן לכץ: הנמלים החדשים הוקמו בגלל שיקולים פוליטיים; השבתת הנמלים היא זכות בסיסית
יו"ר ההסתדרות פנה לשר התחבורה להתערב אישית על מנת להבטיח ביטחון תעסוקתי לעובדי הנמלים. זאת לאחר שכץ הזהיר הבוקר שכל שביתה בנמלים תיתקל בקידום חוק האוסר את ההשבתה
"אני קורא לשר התחבורה תרים את הכפפה. אמרת שהסכמים צריך לקיים והבטחת שלא יהיו צמצומים, ואמרת שהנמלים יהיו איתנים – תדאג שההסכם הזה ייחתם תוך שבוע-שבועיים עם ביטחון תעסוקתי, עם נמלים יציבים ואיתנים ועם שקיפות מלאה - ואנחנו נהיה פרטנרים. אבל אם נבין שיש חשש ואנחנו זורקים אנשים הביתה – אנחנו לא שם, לא במחיר שנותנים כסף לטייקונים בגלל החלטות פוליטיות". כך אמר היום (ד) יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן. הוא הוסיף כי "דיברו היום על שיקולים פוליטיים צרים, אבל צריך להגיד את האמת: הקמת שני נמלים פרטיים זה היה שיקול פוליטי, משרד האוצר רצה שלושה נמלים, משרד התחבורה עמד על ארבעה נמלים – משיקול פוליטי, לא משיקול מקצועי".
הדברים נאמרו במסגרת מפגש ועדי עובדים שערכה ההסתדרות ולאחר ששר התחבורה ישראל כץ הזהיר הבוקר שכל שביתה בנמלים תיתקל בקידום חוק בוררות חובה. חוק זה קובע בין השאר שכל סכסוך עבודה במשק מחייב מעבר לבוררות ואוסר על השבתת תשתיות לאומיות חיוניות, לרבות נמלים. מבחינת ההסתדרות, קידום חוק שכזה כמוהו כהכרזת מלחמה, מה שעלול להוביל להשבתת המשק כולו.
"העובדים בנמל אשדוד רואים כל יום את הנמל השכן קם. אנחנו אומרים לממשלה, למשרדי האוצר והתחבורה, כי אנחנו ברגע האמת. היום אנחנו צריכים להכריע בסיפור של הרפורמה. נמצאים כאן עובדים שמעל שלוש שנים מטורטרים ומרגישים חוסר ודאות לגבי עתידם, משמיצים אותם. ההסתדרות מתנהלת באחריות, אבל אני התחייבתי לעובדים כבר לפני מספר שבועות, לפני המשבר בנמל אשדוד, שאנחנו מגיעים לרגע האמת ושצריך לסיים אותו. אנחנו אחרי שבועות של שיחות עם משרד האוצר ומשרד התחבורה והמחלוקת נעוצה בדבר אחד: העובדים, ובייחוד עובדי דור ב', צריכים לדעת שיש להם עתיד תעסוקתי בנמלים".
יו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי, הצטרף לדברי ניסנקורן והוסיף ש"זה כארבעה ימים, אני שוהה במחיצתם של עובדים מאוד מיוחדים, אני עובד נמל. אני רוצה להגיד שמדובר בעובדים מאוד דעתניים ומאוד מבינים ופגשתי מאות עובדים, שאף אחד מהם לא חושש מתחרות ולו לרגע. מצאתי עובדים שבאים ואומרים אנו לא פוחדים מתחרות, אנו רק צריכים את הכלים הנכונים להתמודד בתחרות. אנחנו רוצים נמל חזק וביטחון תעסוקתי. חוסר הוודאות הזו מקשה על קיום השגרה".