$
משה גורלי

מכשירים את הישראבלוף בעמונה ובתל אביב

ניצחונות צפויים של בנט בעמונה ושל דרעי בסגירת עסקים בשבת בתל אביב יבשרו הצלחה כפולה בהמשך השלטת סדר היום הדתי על הרוב החילוני

משה גורלי 08:2631.01.17
בין עמונה לבין השבת בתל אביב נמתחים קווי דמיון מעניינים. שני תפוחי האדמה הלוהטים האלה אמורים להתכנס בקרוב להסדר חוקי. הם מגיעים לנקודת הרתיחה הזו לאחר התנהלות ארוכת שנים תחת חסותו החמימה והמתעתעת של הישראבלוף המפורסם שמנהל את העניינים מתחת, ואף מחוץ, לרדאר של החוק. במקביל חשוב לציין גם את התבונה שבהתנהלות כזו, שממלטת את הישראבלוף מההשלכות הקשות של הסדרה משפטית נוקשה.

 

סיפור עמונה הוא סיפור ההתנחלות שעיקרו תמרון ארוך שנים של המדינה בין הימנעות מסיפוח השטחים לבין הכשרה נרחבת של ההתנחלות בהם. הפתרון "התיישב", תרתי משמע, על אדמות מדינה, ולא על קרקע פרטית של פלסטינים, לפי המתווה ששרטט בג"ץ בפרשת אלון מורה. ועכשיו, כשהתיאבון ההתנחלותי מופנה גם לקרקע פרטית, ומערכת המשפט (בג"ץ והיועץ המשפטי) מערימה קשיים, מבקשת המדינה להסדיר את העניין באמצעות סוג של סיפוח – החלת דיני ההפקעה הישראליים בשטחים. במקום להתמקד בהמשך הישראבלוף של יישוב אוכלוסייה אזרחית בשטח כבוש, אבל רק על אדמות מדינה תוך כיבוד הקניין הפרטי, מתכוונת המדינה להמר בגדול על הסדרה חוקית, שמעבר לפגם המוסרי שבה, היא צפויה לסבך את ישראל במישור הבינלאומי.

 

נפתלי בנט נפתלי בנט צילום: עמית שאבי

 

סיפור השבת בתל אביב התפוצץ לאחר שבית המשפט העליון, בפ"ד ברמר, פסל את הישראבלוף הידוע לפיו עיריית תל אביב גם אוסרת פתיחת חנויות בשבת וגם נמנעת מלאכוף את האיסור, ולהסתפק בקנסות שאף אחד לא לקח ברצינות. פסק הדין דחף את העירייה לחוקק את חוק העזר בעניין המרכולים. שר הפנים גדעון סער, שחש לפתע קירבה לדת ולבוחרים הדתיים, סירב לאשר לפני שנתיים ובשבוע שעבר נזף בג"ץ במדינה על העיכוב. הסמכות כעת היא בידי השר דרעי מה שלא מבשר טובות, לא למרכולים ולא לחילונים בתל אביב. חוק העזר שעל הפרק מקטין משמעותית את חילול השבת ואת כמות המרכולים הפתוחים, אבל כשמדובר בהיבט העקרוני, קשה לראות איך שר חרדי יחתום אפילו על חילול שבת חלקי בתל אביב.

 

אריה דרעי אריה דרעי צילום: דוברות הכנסת

 

קו הדמיון הראשון בין עמונה לתל אביב הוא המגמה להסדיר משפטית וחוקית מציאות שקל יותר לקיימה תחת פשרות ובעיקר בעצימת עיניים. מציאות שהסדרה משפטית שלה עלולה להוביל לקרע ולמשבר. בסיפור התל־אביבי נפגשים שני מישורי הסדרה: מעמדה של השבת אל מול סמכות העירייה להחליט על הפרהסיה והצביון של המרחב המקומי. בסיפור העמונאי נפגש מישור ההסדרה הלאומי עם החוק הבינלאומי. בשני המקומות, מוצע להחליף את הפתרונות המעשיים (הלא חוקיים, אבל עובדים) בהסדרה חקיקתית ומשפטית שתטלטל את הסטטוס קוו.

 

קו הדמיון השני הוא הכיוון שאליו מכוונת טלטלה זו. הסדרת עמונה וביטול חוק העזר בתל אביב, אם אכן יקרו, הם ניצחון נוסף למדינת ההלכה על הסטטוס קוו הישראלי והדמוקרטי. ניצחונות בנט בעמונה ודרעי בתל אביב יבשרו הצלחה כפולה בהמשך השלטת סדר היום הדתי על הרוב הישראלי.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x